Hoppa till innehåll
Anime.se

The Eminence in Shadow 2nd Season (Kage no Jitsuryokusha ni Naritakute!)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Cid och Shadow Garden är tillbaka – och det i grevens tid, för månen är röd och uppvaknandets tid närmar sig!

Recap!

Citat

Serien börjar ur unga kändisens Akane Nishinos perspektiv: hon fascineras av sin klasskamrat Minoru Kagenos likgiltighet. När hon blir kidnappad får vi se att Kageno är hemligt stark och besegrar hennes kidnappare. Men inom dagar blir han påkörd och dör. Kageno sista tankar var att han ville bli "Makten i skuggorna", ett slags hemlig mörk hjälte... innan han återföds i en annan värld med magi. Som adelssonen Cid Kagenō börjar han förfalska medelmåttighet medan han i hemlighet besegrar skurkar och botar små flickor från förbannelser som förvandlat dem till vidriga köttklumpar; han hittar på något trams om en sekt demondyrkare, och vips har han grundat Shadow Garden, en låtsasgrupp för att kämpa mot satanisterna, och själv blir han gruppens ledare Shadow. Djävulsdyrkarsekten finns förstås på riktigt, och Cids slumpmässiga trams visar sig gång på gång stämma, som när sekten kidnappar hans syster. Cid själv tror att alla bara låtsas. Under skoltiden gör han sitt yttersta för att vara medelpersonen, men misslyckas när prinsessan Alexia accepterar en oavsiktlig kärleksbekännelse. Alexia kidnappas, och Cid står misstänkt, men Shadow Garden ingriper eftersom det är sekten som ligger bakom, och Cid "spelar med" och besegrar ringledaren med en magisk "atombomb". Flickvän-pojkväncharaderna är slut, mot Alexias vilja, och en ny knipa: en falsk Shadow Garden begår mord, medan vicerektorns adoptivdotter Sherry misstolkar Cids agerande mot henne för en ny kärleksbekännelse. Cid lär också känna utländska prinsessan Rose genom en svärdturnering där han "förlorar" med bravur. Falska Shadow Garden anfaller skolan, och Cid passar på att heroiskt offra sig för Rose. Det visar sig att vicerektorn mördade Sherrys mor och använde Sherry själv för att få tillgång till en relik som kunde återställa hans styrka; Shadow besegrar honom, och Sherry, ovetande om sanningen, svär hämnd. Cid besöker heliga staden Lindwurm, kallad av sin undersåte Alpha, men Rose följer med, och även Alexia åker dit. I stan finns ett "Gudinnans prövning", där krigare får kämpa mot legenders andar. Shadow stormar in, och hans utmanare blir den främsta: historiens starkaste häxa Aurora. Han besegrar anden (besvikande enkelt), och en portal öppnar upp i arenan, och Shadow Garden hoppar in, med en korrupt påve i släptåg. Cid hoppar in i en egen portal och träffar "minnet av Aurora". Det visar sig att på denna plats hade djävulsdyrkarsekten experimenterat på flickor för att frammana sin onda gud, samma som skett flickorna i Shadow Garden, som alla nu härstammar från hjältinnan Olivier. Cid besegrar den onda påvens frammanade Olivier och släpper loss ännu en "atombomb" och frigör minnena. Tillbaka i huvudstaden anordnas en Stridsfestival, där Cid låtsas vara en svag man som på något konstigt sätt vinner varje strid, medan Rose blir en flyende brottsling efter att ha anfallit sin fästman, som kontrollerar hennes far, och Alexia och Beta letar efter henne i katakomberna under staden. Shadow spelar Månskenssonaten och botar Rose från hennes förbannelse. Senare besegrar Cids alterego Alexias syster Iris, medan fästmannen försöker orsaka krig genom kungamord, men Rose grusar hans planer genom att befria – dräpa – sin far. Shadow utmanas av alvkrigaren Beatrix, men han flexar med sin atombomb och lämnar Beatrix och Iris vettskrämda. Senare har Rose anslutit sig till Shadow Garden och blivit Soldat 666.

Nu så skiftar fokus till Laglösa staden, "en stor slum där ondska, pengar, och världens makter möts". Cid dras dit av sin syster för att utrota vampyrer, men de kommer ifrån varandra när stan drabbas av ett utbrott av ghuler: raseriet har börjat, månen är röd, och tiden börjar ta slut! Vampyrerna försöker återuppliva den tusenårigt slumrande Bloddrottningen, genom att offra den kidnappade Cid! Åtminstone tror Claire det, och slår följe med vampyrjägaren Mary. Andra spelare är rävanden Yukime, tyrannen Juggernaut... och makten i skuggorna, Shadow!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

"Laglösa staden"-akten var ganska kul! Mycket slaggis, Aurora kommer fram och nästan blir atomisk, tusenårig backstory med förräderi, och Claires lustiga misstagande av främlingars lik. Det slutade inte som jag kom ihåg från mangaversionen, men nu när jag kollar upp det så hade jag bara glömt. (Jag kom ihåg det som att Bloddrottningen beviljades död, men så var det inte. Så vi kanske får se henne igen?)

Och nu är det ekonomisk krigföring med den mystiska John Smith. (Jag tänkte att det var en referens till en historisk ekonom, men han hette ju Adam Smith, så det var nog snarare bara en "referens" till det mest generiska engelska namnet.) Som alltså är Cid, för lulz. Och han går ut med sin hund Delta (Ai Fairouz är bra) som dräper sin bror och skryter om sin pappa som är djurfolkens kung och har tusen barn. "Kanske jag borde åka dit nån gång" säger Cid, så kanske man får se honom också då. Jag tänker mig en stor karl, typ som Rider från Fate Zero fast med vargöron.

Och avsnitt 5 var kul, när klumpiga Gamma får använda huvudet för att ta uti med inkräktare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...