Hoppa till innehåll
Anime.se

Card Captor Sakura på svensk TV


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Eftersom TV uppenbarligen tyckte det var ointressant att meddela _mig_ när det var OK att släppa informationen så har den redan sluppit ut, men jag lägger ändå upp det så att det syns.

 

Alla som vet något om animé vet vilken vikt Cardcaptor Sakura har, och vad detta kan innebära.

 

Glöm era idéer om namnlistor. Glöm era mejl och brev med förslag på serier. De behövs inte längre. Spring och köp en digitalbox och njut av något utav det bästa som hänt animésverige. Av allt som hade kunnat tas in har SVT valt en av animévärldens mest omtalade verk, och till råga på allt en av en längd som gjort att få har bemödat sig med att köpa den.

 

Skriv brev till SVT för all del. Men skriv denna gång hur mycket ni gillar deras initiativ. Jag ber om ursäkt, TV4 och TV3, men det här är bra grejor.

 

Från Maria Fornemo, presschef på SVT:

-----

Cardcaptor Sakura, världsberömd japansk tecknad serie i Barnkanalen

 

Japansk tecknad film, anime, när den är som bäst blir det i Barnkanalen i höst när den världsberömda serien Cardcaptor Sakura visas. Sammanlagt sänds 70 avsnitt med start måndag 6 december. Serien sänds på japanska med svensk text.

 

- Äntligen kan vi göra den stora publik som tycker om anime glad, säger Jan Erik Wieselberg på SVT Programinköp. Många har hittills bara kunnat se anime om de tillhört särskilda föreningar.

Cardcaptor Sakura är berättelsen om en flicka i tioårsåldern, Sakura, som en dag hittar en underlig bok i sin fars källare. Hon öppnar den och råkar släppa ut en mängd magiska kort, så kallade "Clow-kort". Dessa Clow-kort ställer till med bus och besvär var de far fram, och det är upp till Sakura att fånga in dem igen. Till sin hjälp har hon det lilla väktardjuret Kerberos som var satt att vakta korten. För varje kort som Sakura fångar får hon en ny magisk kraft att använda i jakten på nästa.

 

TV-serien Card Captor Sakura började sändas i Japan 1997. Till grund för den tecknade filmen ligger en serie av CLAMP, en signatur för en japansk kvinnlig serietecknarkvartett bestående av Nanase Okawa, Mick Nekoi, Mokona Apapa och Satsuki Igarashi. CLAMP gjorde sig tidigt känd för sina vältecknade och dystra flickserier som Tokyo Babylon, X och RG Veda, men skrev även serier för en yngre publik. Deras Magic Knight Rayearth gjorde succé 1995, men det var med Card Captor Sakura som kvartetten slog igenom på allvar.

 

- Jag hoppas att föräldrar kan ta sig tiden att hålla sina barn sällskap vid Cardcaptor Sakura. Med ett öppet sinne finns det mycket för även en vuxen att hämta i CLAMPs verk, säger Simon Lundström, en av tv-seriens två översättare och ordförande i föreningen Mangakai.

 

- Cardcaptor Sakura är ett typiskt flerbottnat verk. Den är ett bra barnprogram och har samtidigt väldigt mycket att erbjuda vuxna och specialintresserade. En noga titt på Cardcaptor Sakura avslöjar fascinerande symbolism och ett djup man normalt inte väntar sig av ett barnprogram, något som är typiskt för CLAMPs verk.

----

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är lätt det bästa som hänt!!

 

Japanskt tal? TV4 och alla andra vet ju inte ens maken till det!

 

Tyvärr har jag inte Boxer men detta är något värt att se. Jag har sett lite av serien, och den är måhända lite barnslig men den är INTE dålig. Den är en medel serie på 5/10 i min värld.

 

Frågan nu är bara hur jag skall gå tillväga för att se denna serie... Jag har inte råd eller lust att köpa en boxer och jag avskyr de flesta som har en, inte för boxens skull utan för att de är avskyvärda människor.

 

Hur som helst kommer jag missa något nu...

 

SVT är bäst uppenbarligen. När de väl tar initiativet så är det störst av alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag låser denna tråd eftersom det redan finns en tråd om "Card Captor Sakura på svensk TV", men jag sparar denna och gör den till "Läsvärd" eftersom den innehåller nyttig och intressant information. (Tack Zimeon för den).

 

Diskussioner hänvisas till den tidigare tråden:

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=1687

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...