Hoppa till innehåll
Anime.se

frågor om Ruouni kenshin


cobra_666
 Share

Rekommenderade inlägg

Har några frågor om serien Ruouni kenshin , 1.serien delas upp i olika boxar typ wandering samurai ,legend of kyoto osv,då är frågan avlutas serien varje gg eller måste man se hella serien på typ 100000 avsnitt

 

2.Har hört att serien har komiska inslag men har sätt samuraj x the movie ,och den är inte specielt rolig alls,Hur ligger dett till med detta

är serien alvarlig eller mer skojfrisk som trigun?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är ett forum, ingen chattkanal. Tålamod!

 

TV-serien består av tre större berättelser. Då det går att se enstaka utan att se de övriga rekommenderar jag det inte. I vilket fall bör du se tidigare avsnitt innan du ger dig på senare, om du sedan vill fortsätta står dig fritt.

 

De flesta brukar vara ense om att den andra berättelsen är bäst, men den ses lämpligen efter den första.

 

Serien är väl överlag ganska allvarlig, men liksom de flesta fajjtingserier har den komedi-inslag här och där. Ingenting som tar överhanden dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själva TV-serien är väldigt värd att se. Jag rekomender inte att hoppa över ngn del av serien, för det hänger ihop. Det är karaktärsutveckling hela vägen så att säga.

Om du såg filmen, så utspelar sig den ngnstanns i mitten av TV-serien om jag minns rätt, och den är enligt mig, det sämsta ur hela Kenshin serien.

 

Det finns två OVAs och den första är ett mästerverk. Jag skulle ävan vilja säga att TV-serien fram till avsnitt 62 är bland det bästa som gjorts. Mkt mkt bra serie. Serien innehåller en hel del roliga inslag.

 

Första OVAn är på 4 episoder, hela boxen heter "Samurai X" och OVA2 består av Två episoder.

OVA1 utspelar sig före TV-serien, och OVA2 efter serien.

 

Enligt mig kan man se ordningen på två sätt.

1. TV-serien - OVA1 - OVA2 (Filmen mellan OVA1 Och 2)

2. OVA1 - TV-serien - Filmen - OVA2

 

Jag såg TV-serien först, och nu efteråt tycker jag att det var bäst så. Fick än skön känsla.

 

Jag högrekomenderar allt i vilket fall som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man ska gå efter att få det så likt orginalstoryn (mangan) som möjligt så blir det nått i stil med:

Tv Serien ep 1-62 (slutar shishio kapitlet verkligen på 62?), OAV 1 (Samurai X - Trust and Betrayal) och sist OAV2 (Samurai X - Reflections).

 

I mangan får man reda på alla viktiga detaljer från kenshins förflutna (det som OAV 1 bygger på) först efter shishio-kapitlet, (alltså inte i början av serien). Personligen anser jag att att första OAVen är den bästa av alla kenshin-produktioner (inkluderat mangan), en av få titlar som är bättre än det orginal de bygger på.

 

Ep 63-95 bygger inte på mangan, då animen kom ikapp mangan så valde man att köra på med animen och köra på en annan story, vilket märks ganska tydligt eftersom kvaliten försämras ganska märkbart till det sämre efter ep 62. Filmen hör inte heller till orginalstoryn, men håller ändå (IMHO) högre kvalite än de sista episoderna.

 

OAV 2 är någon sorts remake eller snabbgenomgång av hela serien, dock i helt annan stil än TV-serien. Största poängen med OAV 2 är att den avslutar serien, slutet i TV-serien var av de flesta ansett som ganska dålig, och det fanns utrymme för att avsluta serien "på riktigt". Stora del av OAV 2 bygger på den avslutande sagan/kapitlet av mangan, men är en väldig bantad version (den sista delen i mangan är ungefär lika stor som shishio-sagan, jämför 30 tv-episoder mot 1 oav-episod ;) )

 

De komiska inslagen finns bara i TV-serien, de båda OAV serierna är ganska allvarliga. Komikdelen är inte speciellt framträdande, det är snarare normal humornivå, ungefär som i andra Shounen Jump serier.

 

OAV 1 och TV-serien är fristående från varandra, så man behöver inte se den ena för att se den andra. Det är väldigt stor skillnad mellan de båda serierna; TV-serien riktar sig till ungdommar och är mest en actionserie, medans OAV 1 är mer av ett samurai-drama med tillhörande svärdsfighter, så man bör inte förvänta sig några stora likheter i stil om man ser den ena och sen funderar på att se den andra.

För att se OAV 2 är det dock en fördel om man sett både OAV1 och TV-serien, och det skadar inte att ha läst mangan heller.

De olika kapitlen i TV-serien bör man se i följd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...