Hoppa till innehåll
Anime.se

Berserk


Moberg
 Share

Rekommenderade inlägg

nu verkar det faktiskt vara så att det inte finns någon ordentlig Berserk tråd, så jag tar mig friheten att skapa en.

vi kan väl försöka ta allt berserk relaterat material i denna tråd så slipper vi skapa en massa mer eller mindre onödiga trådar :)

 

glöm inte att sätta spoiler varning där det behövs!

 

för det första vill jag säga att jag verkligen gillade bok nr 5. serien blir bara bättre och bättre. det enda som finns att klaga på är väl dark horse mangas långsamma utgivningshastighet. men det kanske är bra, så slipper vi vänta 6 månader på nästa bok när vi väl nått ända fram till bok 27 :)

 

varför tar miuras arbete så lång tid? har han andra mangaprojekt eller lägger han bara ner mycket tid på varje bok?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den kommer väll ändå varannan vecka, inte en gång i månaden? Eller är det två kapitel i en månadstidning? Vad jag vet brukar berserk tankubons ligga på ca 10-12 kapitel.

 

Hursomhelst; för att förstå varför det går ganska långsamt så räcker det med att titta på hur detaljerade teckningarna är. Stilen blir dessutom snyggare och snyggare ju högre volymer man kommer till, det syns att Miura utvecklas ganska mycket. Så det är nog att han lägger ner ganska mycket tid på varje volym.

Dessutom tog/tar väll Miura lite pauser då och då.

Några stora sidorproject som tar tid tror jag inte han håller på med, vad jag vet har han gjort två små sidoproject: Japan och Oh-Roh!, där han bara tecknat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den kommer väll ändå varannan vecka, inte en gång i månaden? Eller är det två kapitel i en månadstidning? Vad jag vet brukar berserk tankubons ligga på ca 10-12 kapitel.

Då är det nog en bivecklig den kommer ut i.

Bivecklig kanske inte är ett svenskt ord än, men det borde bli det.

 

Berserk publicerad i Young Animal, Hakusensha.

 

"Honno, doki doki, young animal!" som alla som hört jingeln vet. Jag har inte böckerna till hands för att kolla, men Berserk började för tio år sen eller kanske till och med ännu mer.

 

vad jag vet har han gjort två små sidoproject: Japan och Oh-Roh!, där han bara tecknat.

Gjorde han inte Ourou och Japan före Berserk? Japan läste jag, men den var inget att hänga i julgran.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite nyttig info, hoppas det rätar ut lite frågetecken:

 

Who Created BERSERK?

The creator, artist and writer of BERSERK is Kentarou Miura. A huge fan of Buronson's "Fist of the North Star", Miura set out to create a fantasy series with a striking character struggling through a dark, brutal world. Influenced by several works including movies such as "Flesh and Blood" and manga series like "Guin Saga", Miura is well read in his chosen genre. Incoporating advanced concepts such as the Klein Bottle and Aristotle's Idea of Evil, Miura constantly flexes his scientific and philosophical muscles to his fans and researchers.

 

Miura began BERSERK towards the end of his college career. Sending out a one-shot story, the BERSERK: Prototype featured an early, more whimsical Guts invading a heavily guarded castle, seeking out his revenge on Apostles. The publisher knew a winner whenthey saw one and BERSERK was given the green light on becoming a serialized manga in "Animal House" and later on in Hakusensha's "Young Animal".

 

After the release of the Anime, "Kenpyuu Denki: Berserk", Miura's manga series recieved an explosion of attention. After several years of hard work, he was finally properly recognized during the 2002 Tetsuka Osamu Awards. BERSERK recieved 2nd prize, behind the national hit VAGABOND by Takehiko Inoue.

 

Who Publishes BERSERK ?

 

BERSERK is serialized in Hakusensha's "Young Animal", a semi-monthly (new chapter every ~2 weeks), seinen (17-up) magazine marketed with males in mind. That's a subtle way of saying it features lots of mostly-naked Asian women, with some comics in-between glamour shot spreads.

Källa: http://skullknight.net/encyclopedia/information/

Skullknight.net's (http://skullknight.net/final.html) "The Berserk Encyclopedia" har också en interesant timeline och lite sånt, dock inte så uppdaterad. (självklart är det spoilervarning på encyclopedian och timelinen)

 

Om man kan japanska (och orkar med den förskräckliga musiken): http://www.younganimal.com/berserk/

 

Vidare info om Miura och när Berserk och Oh-Roh! gjordes:

 

Kentaro Miura created his first comic series in 1976. This series, called 'Miuranger', appeared in about 40 volumes. From 1979 to 1985, he studied at an artistic grammar school. At the same time, he began to work for a fanzine. After his studies, he drew the 50 page comic book 'Futatabi'. He then briefly drew for Shonen Magazine, but his collaboration limited itself to the comic 'Noa'. From 1985 to 1989, Miura hardly drew comics, with an exception of 'Berserk Prototype' in 1988. He returned to the scene in 1989, working for Animal House, Oh-Roh, and Oh-Rohden. From the early 1990s, Miura took on 'Berserk' again.

Källa: http://www.gameexpress.com/product_deta ... 1593070205

 

Så zimeon, du har nog rätt, även om det inte står något om Japan så kan man nog anta att den också gjordes innan Berserk drog igång på allvar.

 

Hmmm skapligt ändå att hålla på med en serie i över 14 år.

Nåja, berserk är en av de saker som ordspråket "den som väntar på något gott ... " _NÄSTAN_ inte fungerar på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nåja, berserk är en av de saker som ordspråket "den som väntar på något gott ... " _NÄSTAN_ inte fungerar på ;)

 

Det är ju just på Berserk som ordspråket funkar på! Berserk blir aldrig dålig, hur länge man än väntar på den. Man väntar med andra ord aldrig för länge, även om det känns som om man får vänta en fasla tid.

 

Själv upptäckte jag serien vid bok 16 och har följt den sedan dess. Det har alltid varit fest när senaste boken kommit, och det hade inte varit alls samma känsla om man fått alla 27 böckerna på en gång.

 

Bok 27 (och många andra) kan för övrigt köpas på Sun Ai OCS i Stockholm (<--- reklam)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såklart är det alltid lika trevligt när det kommer en ny volym.

Dock; jag tycker att 6 månader är lite för mycket, man hinner glömma bort lite för mycket på den tiden (därav nästan). Samma sak med vissa bok-serier som jag följer där böckerna kommer ut med 1-2 års mellanrum, man hinner glömma lite för mycket, flytet försvinner lite. Iochförsig, problemet är värre med böcker med ett persongalleri som överstiger 20-30 pers med 4-5 parallela handlingar.

 

Ibland känns det ju något överdrivet att man väntar 6 månader till 2 år på nästa del, som man tuggar sig igenom på några timmar i de flesta fall.

När man vänder på sista sidan så är känslorna blandade, visst jättebra del, men nu dröjer det ett långt långt LÅNGT tag tills nästa del kommer.

Men men, inget kan ju vara perfekt.

I väntans tider kan man ju alltid läsa om gammla delar... eller läsa dom på andra språk...

 

Tror jag också började läsa någonstanns runt 14-17, är lite osäker, har hursomhelst vart en av de bästa enligt mig från den stund jag satte tänderna i den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag beställde dem från adlibris.se. De var ju för sjutton billigare än SFbokhandeln, dock fortfarande lite dyra. Men hey, det är ju import så det är väl inget man kan göra något åt.

 

Jag är också säker på att jag kommer gilla resten också eftersom jag sett animen och anser att det är den bästa serie jag sett. Fullkomligt älskar Berserk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag beställde dem från adlibris.se. De var ju för sjutton billigare än SFbokhandeln, dock fortfarande lite dyra. Men hey, det är ju import så det är väl inget man kan göra något åt.

Det går visst att göra åt, om du lär dig japanska. ;)

Själv bojkottar jag de engelska utgåvorna på grund av det höga priset, med vissa undantag (Jag köpte in Naruto-volymer och sålde i Sverige).

Adlibris är verkligen billigare, vilket är jättebra. SF-bokhandeln behöver verkligen konkurrens.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...