Hoppa till innehåll
Anime.se

Recension av Rival Schools


Elwin_Baltia
 Share

Rekommenderade inlägg

Drucken på hinkliter av té beslutade jag mig för att skriva en spelrecension av fightingspelet Rival Schools till Playstation.

Här kommer den:

 

I ett nutida Japan där alla skolelever ligger i för att uppfylla sina framtidsdrömmar...

Hyo, ättling till en obruten ätt av ninjor manipulerar, med hjälp av sin hjärntvättningsteknik, Justice-skolans elever och rektor för att fullfölja sitt onda schema - Att ta över alla Japans skolor!

Kommer de övriga skolornas elever sätta P för Hyos giriga planer, eller kommer de tvingas läsa om ninjutsuns historia och få sitt fritänkande reducerat till noll?

 

Rival Schools är ett fightingspel som först kom ut på arkad någon gång under 1997. Det kom följande år ut på Playstation. Spelet är en parodi på japanska serier ritade till pojkar där budskapet är att kärlek och vänskap besegrar egoism och girighet. Det märks av i detta spel där den typen av handling används på ett sådant genomskådligt sätt att det blir parodiskt kul.

Det finns otroligt många olika karaktärer att välja mellan. Minst 24 finns det att välja mellan och alla är från olika skolor med olika inriktningar. Vi har bland annat eleverna från Goringymnasiet som slåss med hjälp av sin sportutrusning, värstinggymnasiet Gedou med kriminellt beslastade snorgärs och Taiyou-gymnasiet där stor fokus läggs på elevernas framtidsdrömmar.

Grafiken är den svagaste länken i kedjan. Figurerna är under spelets gång väldigt konturfattiga och kan vid inzooming uppfattas som väldigt kantiga. Spelet och figurerna är i 3D, fast bakrunden består bara av en tvådimensionell bild som är densamma oavsett hur nära man än försöker komma den. Regneffekterna samt laddningsskärmarna är däremot väldigt välgjorda.

Banornas musik är väldigt passande. Hawaii-stuk på stranden och marschmusik på idrottsstadion. Spelet har dessutom ett videoanimerat intro med tillhörande musik. Med dessa ömma punkter i åtanke går jag över till att beskriva spelets verkliga hjärta - Spelkontrollen.

Ett stort problem som många fightingspel kantas med är att de ofta uppfattas som sega där det känns som att man inte har så full kontroll som man skulle vilja önska. Detta är dock inget problem Rival Schools har. Här är kontrollen mjuk, snabb och ögonblicklig. Det är lätt att komma på kontringstrategier eftersom man kan vända sig på rätt köl när man faller i luften och kontra med hoppspark när motståndaren minst anar det. En annan bra sak är att man alltid väljer två karaktärer som man vill spela med. Först den primära som man börjar med, samt en sekundär karaktär som man kan byta till efter varje avslutad round. Beroende på vilket par du väljer kan de tillsammans utlösa ett anfall tillsammans för extra skada på motståndaren. För att möjliggöra detta anfall krävs det att ens kraftmätare är tillräckligt hög, vilken byggs upp så länge karaktärerna utbyter slag.

När man köper spelet följer det med två skivor. Den första skivan innehåller arkadversionen komplett med ett handlingsläge där man får följa med en av stadens skolor i kampen mot Justice-skolans planer. Det går även att spela som Justice-skolan. Hela handlingsläget har mellansekvenser med japanskt originaltal med engelsk undertext. Översättningen känns skum på vissa ställen. Av någon anledning ville översättarna undanröja det faktum att spelet utspelar sig Japan, eftersom varje gång landets namn nämns så står det istället "This country". Ibland händer det också att översättningen inte gör de olika karaktärernas personlighet rättvisa. Trots detta är översättningen hanterbar. Spelet har olika slut beroende på vilken karaktär man kör med i första hand, och varje karaktär har en dålig och en bra slutsekvens.

Den andra skivan är mer anpassad till konsolspelande och heter "Evolution". Den innehåller en massa laddningsskärmbilder som inte fanns med på arkadskivan, nya spellägen där man bland annat kan spela fotboll, skapa en egen turnering eller köra gruppmatcher, nya videosekvenser samt en rad nya spelbara karaktärer, vilka är förstaringselever från de olika skolorna.

Datorns svårighetsgrad ökar i takt med att man tar sig vidare, vilket gör att det lätt kan bli väldigt svårt emot slutet. Vissa karaktärer kan dessutom vara frustrerande svåra att besegra på de högre svårighetsgraderna, medan andra inte är utmanande alls.

 

Rival Schools är ett enastående fightingspel som olyckligtvis inte fått den uppmärksamhet det förtjänar. Man har jättegod kontroll över sin spelare och det är lätt att lära sig röra sig dit man önskar. Det finns ett stort utbud av spelare, och det är lätt att hitta sin favorit de humoristiska och clichéaktiga profilerna. Tvåspelarfunktionen skänker spelet extra livsglädje.

Om du som samlare letar efter ett sällsynt fightingspel som dessutom är bra, spana in Rival Schools.

 

+ Stort persongalleri

+ Utmärkt kontroll

 

- Skum översättning

- Obalenserad svårighetsgrad

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl inte speciellt sällsynt alls?

Finns ju hur många ex som hellst på ebay och har sett en del begagnade ex av det i europeisk utgåva också.

 

Köpte det själv begagnat på game för typ ett år sen, men gillade det inte alls så jag bytte in det igen.

 

Tycker att spelet inte är så mycket att ropa hej över, fast det fanns ju en del roliga grejer... minns att man kunde göra mysiga luftattacker då man slog upp motståndaren i luften rejält och pucklade på honom...

 

Spelet kanske var ok när det lanserades men det känns helt enkelt... gammalt och tråkigt nu. Grafiken är rätt hemsk iom att det ju är en tidig 3dfighter och spelsystemet är rätt dåligt, även om kontrollen väl faktiskt var ok om jag minns rätt som sagt.

 

Uppföljaren till dreamcast var för övrigt riktigt rutten, då den inte höll alls. Ettan kan jag iaf tänka mig var bra när det kom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänka sig vad annorlunda man kan tycka. :)

Jag kan inte hålla med om att grafiken är HEMSK, fast det är säkert lätt att tycka så om man har fått ögonen bortskämda med de senaste grafikmonstren.

Jag är väl en sådan person som inte är så kräsen när det gäller grafiken. B)

 

Sedan behöver inte ett spel vara dåligt om man upptäcker det 6 år efter det först släpptes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är ju den att grafiken är hemsk på samma sätt som... de två första virtua fighter spelen. Dom var snygga på sin tid, men om man kollar på dom nu så ser dom bara... bhlee ut.

 

Gamla 2d-fighters har ofta grafik som håller betydligt bättre än liknande i 3d och rival schools är bara verkligen inte vackert att titta på numera.

 

Och självklart behöver inte ett spel vara dåligt för att man upptäcker det 6år efter releasen. Jag lirar fortfarande samurai spirits som ju är 11 år gammalt (tack gud för att det finns på arkad i luleå :) ), och den 2dgrafiken känns faktiskt trots det fräschare än rival schools rätt risiga polygoner.

 

Sen så släpptes ju tekken 3 samma år som rival schools, och även om jag verkligen inte är ett tekken-fan så är det helt klart ett bättre spel på alla sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gamla 2d-fighters har ofta grafik som håller betydligt bättre än liknande i 3d och rival schools är bara verkligen inte vackert att titta på numera.

Exakt så tyckte jag också innan jag började spela Rival Schools. Tänk vad dramatiskt ens åsikter kan ändras.

Kommer detta fenomen försvinna med evolutionen tro?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter inte så jätteintressant i mina öron.. Har redan Soul Calibur, och med den är jag nöjd.

 

Tja.... spelen är rätt olika. Soul calibur är mer äkta 3dfighter. Rival schools är mer likt tekken om man ska jämföra med något (fast sämre ;) )

Åh? Jag skulle vilja påstå som Tekken, fast bättre och smidigare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...