Hoppa till innehåll
Anime.se

Jrock-dyrkan


Dancing Moon
 Share

Rekommenderade inlägg

Anime och manga i all ära, men det finns mer bra populärkultur i Japan. En hel drös rock, indie och visual band till exempel :D

 

Jag hittade till den japanska musiken via anime-soundtracks och en väns passionerade förhållande till X Japan. Sen fick jag låna lite mer L'arc~en~Ciel, X och Gackt av en annan kompis och då var jag definitivt fast

 

Idag lyssnar jag mycket på Malice Mizer (och flera av medlemmarnas solo-karriärer) Noir Fleurir, Janne da Arc, Kagrra, Lareine och Dir en Grey.

 

X Japan och Gackt har en speciell plats reserverad i mitt hjärta, och det finns få låtar som passar lika bra som "Endless Rain", att sitta och sörja sin förlorade kärlek till. ;)

 

Riktigt bra grejer som kommit ut den senare tiden är Moi Dix Mois andra album, som slår det första med hästlängder, och Jannes singlar. Och jag är väldigt nyfiken på Közis nya!

Och så naturligtvis att en del artister börjar söka sig västerut, L'arc~en~Ciel och Psycho le Cemu i amerikaland, och Blood, D'espairs Ray och Mana-sama (!) här i Europa. Fantastiskt

 

Vilka är intresserade av jrock här? Hur kom ni in på det, vad gillar ni etc? Prata på!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har gillat malice mizer ända sedan jag hörde dom första gången (ca 2 år sen) men har ännu inte fått tag i nått album :S

 

Sen så skulle jag vilja veta mer om de här L'arc~en~Ciel, det verkar vara många som lyssnar på dom, själv har jag aldrig hört dom. Är dom i stil med malice mizer ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte direkt. De är mer poppiga, mycket gitarrer och lite synth. De har t.ex. gjort introt till GTO, så du kanske har hört dem utan att veta om det?

Officiell hemsida -> http://www.larc-en-ciel.com/ Kan man iaf titta på dem

 

Malice Mizer förändrades ju också under sin karriär, särskilt i bytet mellan Gackt och Klaha som sångare. Manas nya band, Moi Dix Mois påminner om sena Malice Mizer (mörk musik, goth-stil, orglar etc) men annars finns det inte så många som liknar dem... Eventuellt Lareine, litegrann kanske

 

Japanska album är dyra, och Malice Mizer är ju ohyggligt populära. men det finns att köpa, över Denki Pop och NeoTokyo och CD Japan och allt vad online-butikerna heter

Eller så är man på hugget när det är konvent

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort sagt... X Japan krossar allt :D

 

Djupet i deras musik, och den enorma skickligheten hos alla av bandmedlemmarna har gjort dem till min favorit för längesedan...

 

Dir en grey är given 2a, men kategoriserar sig nog som det extrema inom Visual Kei. Experimentell J-Rock till rätt stor del, men det har bevisat sig fungera eftersom de idag ligger högt på listorna. B) De har (i princip) alltid haft en slagkraftig image med sitt unika visuella utséende...

 

Kom in på j-rock av en slump då en polare lät mig lyssna på 2 st. X låtar då denne gillade musiken... Det var Dahlia och Blue Blood. Sen var man fast XD

 

Skriver man musik själv hör man också på ett annat sätt hur skickligt skriven X Japans musik är. Har aldrig hört något så grymt som Yoshikis mästerverk 'Art of Life' (en låt, 34 minuter, njut...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

En sak jag hakade upp mig på var att du skrev att du lyssnade på X Japan och sedan började du lyssna på X =P X var deras namn från början men dom bytte eller rättare sagt la till Japan efter X,

 

Angående Dir en grey så tycker jag att de suger stenhårt, jag ser inget bra i deras senaste musik, det enda bra dom gjort är 'Missa'

och Dir en grey är/var inte särskillt extrema om man jämför med andra band t.ex. "Matina" band =P men som tur är, smaken är som baken, eller som göteborgarna säger "smaken är som röven, klöven"

 

Och det den ena sa om att M10M senaste fullängdare var bättre än deras första är bara skitsnack enligt mig (inget illa menat) =P deras första skiva är hårdare och starkare, den har en speciell plats hos mig medans Nocturnal Opera var bra dom 10 första gångerna man lyssnade på den, fast Monophobia är ju iofs en riktig höjdare, sen finns det ju oändligt många fler bra band, t.ex. Milphinne, Vidoll, Karimero, Madeth Gray'll, Death+Qpid, Vinett, Calmando Qual, Antique Café, Alicenine, Panic Channel, Fatima, Ayabie, Mudgett, Karen, Je*Reviens, Klein Kaiser, S to M och en herrans massa till ^- ^

 

till dig som inte hade några MM skivor, du kan adda mig på msn om du vill så kan jag skicka lite låtar/album till dig.

 

Gäller även er andra om ni är sugna på att prata J-Rock/VK delar mer än gärna med mig av den musik jag har,

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt klart är X-Japan det enda rätta för mig, finns inga andra..

 

Har alltid varit ett stort fan av dem sedan jag hörde dem någongång runt odågernas stortid.

 

Fick för ca 4år sedan fick jag ÄNTLIGEN tag i deras Last Live CD

(3stycken cd skivor!) och jag säger det, om mitt hus skulle brinna ned skulle det klart vara den saken jag skulle hålla i min famn.

 

Jag håller med ovanstående att Dir en Grey inte alls håller måtten längre, tycker mera att de ser ut som poppare nuförtiden än äkta vackra J-rock pojkar. De var bra förr men inte nu. Tuvärr är det väl bara att säga! -.-

 

OT:

Miss Moon: Snackade inte vi X-Japan på nått konvent? XD

Eller nej just det vi sjung sailormoon opening på kareoki, vi som var så elit jag var iaf Venus röst om jag inte minns fel?!

Haha vilka minnen. *tårar*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag missipfattade det där med X, förlåt.

 

Enformigt? =P Nja, man hör ju att det är M10M men det är rätt så stor variation på låtarna ändå =P fast alla kan ju inte tycka lika ^^

 

 

Diru är VK, =P inte Jrock, Jrockare ser ut som vem som helst medans VKare har en väldigt visuell stil,

 

Fast diru har blivit mer Jrock nu, dom är alldeles för Mainstream och känns mer som en produkt än ett band,

 

Man kan kanske hoppas att deras nya skiva låter lite bättre än dom senaste allt utom Missa är bara skränig dynga =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast diru har blivit mer Jrock nu, dom är alldeles för Mainstream och känns mer som en produkt än ett band,

 

Syftade på Visu, förlåt mina tankar var på vilovägar!

Men vad intressant att många andra delar samma åsikter om att diru är mainstream.

Tror att de nästan ÄR en produkt these days, säljer nog skivor nuförtiden mest pågrund av sitt rykte. Som pop-världen gör. De kanske skulle ha varit bäst om de slutade när de var som bäst istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det går ju inte att förneka att dom är Mainstream och en produkt, dom är bara B nu... Missa är det enda bra dom gjort...

 

Så du har Last Live i orginal? =P

Yes yes dock så fick jag lite dödar humör när en av mina polare tänkte slänga ut den genom bilen när vi var i Thailand för några år sedan.

Ni kan gissa att någon fick spöstraff! >:D

 

Orginal alltihop import från Japan såklart!

 

Jag har även deras "Jealously" också i orginal! *2x happy*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har inga tankar på att ge bort den till mig? =P

 

*ler sött*

Tuvärr sugha men jag letade efter den så länge så nu när jag äger den så skulle jag aldrig släppa den. =)

 

Finns den inte att få tag i idag via nätet? Man vet ju aldrig kanske finns nått trevligt fan som tröttnat och säljer den via uhm ebay kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jrock är typ mitt liv numera!

 

Kagrra är mina älsklingar! Jag ska gifta mig med Isshi!

 

Jag lyssnar också på bl.a:

 

D'espairsRay

Dir en Grey

Malice Mizer

Kagerou

Duel'le Quartz

Noir Fleurir

Aliene Ma'riage

Schwarz Stein

Gackt

Moi dix Mois

Iroha

Merry

Blam Honey

Duel Jewel

Mask

Kra

Miyavi

Kyoka

+ många fler!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kagrra är fantastiskt fina. Har en förhoppning om att se dem live nu på våren - det vore så underbart!

 

Ang. Dir en Grey så vet jag inte om jag skulle kalla dem B. Tycker de har haft många bra låtar även på senare släpp och de verkar vara ett starkt band att se live. Bara för att nåt lämnar indie-scenen betyder ju inte att det blir dåligt. Menmen, alla får tycka vad de vill

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Dancing Moon du är snål =P

Och Dir en grey gör bara skit... Deras nya skivas namn låter mycket Indie... får hoppas dom hittat tillbaka till Missa stilen =P Dir en grey är alldeles för överskattade, men men smaken är som röven, klöven.

 

Kagrra blir också bara sämre och sämre >.<

 

D'espairsRay, Malice Mizer, Aliene Ma'riage, Schwarz Stein, Moi dix Mois, Iroha, Merry, Blam Honey, Kra är hyfsat bra =P

 

riktigt bra band däremot är:

Panic Channel, Ayabie, Antique Café, Calmando Qual, Klein Kaiser, Milphinne, Vinett och en helvetisk massa till som jag inte orkar skriva !

 

=P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dancing Moon du är snål =P

 

Och vad fan ska det betyda?

 

Kagrra kan jag hålla med om att deras nyaste låtar inte varit sådär fantastiskt bra, och så känns det ju sorgligt att de dragit ner på den visuella stilen så mycket. Men jag tycker fortfarande de har bra material och jag ser definitivt fram emot att se dem live - hoppas de spelar några gamla favoriter också

 

D'espairs Ray både låter och ser ut som Dir en grey ju. De är helt ok, men inte direkt originella... Problemet med många nya band, jag hoppas de hittar sin egen stil och gör nåt nytt och spännande ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyckte jag definitivt när jag såg dem på deras Tysklandsspelning. Sångaren hade kort blont hår, lite rufsigt, vita linser och allmänt Kyo-iga kläder. Och deras låtar är ganska inspirerade av Dir en grey också.

 

obs! jag menar inte att de är plagiat eller så, bara att de rör sig inom samma stil och på många sätt påminner om Deg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...