Hoppa till innehåll
Anime.se

Insektsprinsessan


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu när ni trodde att Nausicaä var en gammal manga, så icke! Här kommer äntligen ett spel med...

 

Eh... Nej, okej då. Mushihime-sama (Insektsprinsessan) är ett skjutspel (helt vanligt vertikalt scrollande shoot'em-up) av Cave, finns endast på arkad än så länge.

 

Shoot'em-up, tycker ni? Dog inte den genren ut för väldigt länge sen? Och svaret är jo, här i väst. Undrar ni VARFÖR genren dog ut här i väst. Jo, för att spelen började se ut som Mushihime-sama, och det får vilken vanlig dödlig västerlänning som helst att fly skrikande i motsatt riktning.

 

Någon galning har ställt sig och filmat en arkadsession. Nu är detta på en ganska svår svårighetsgrad, men ändå... Filmerna är vridna horisontellt (skjutspel är ett nörderi numer, folk ställer sina TV-apparater på högkant för att spela med maximal upplevelse) så antingen vrider ni på skärmen eller på huvudet.

 

http://www.geocities.jp/nankadetekitazo/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser ut som en bra shooter... för övrigt finns det ännu fler skott å projektiler mot en i spelet "Rootage" t.ex.

Ta en titt på striden mot slutbossen (sjätte filen). Jag lovar att det är fler skott än i rRootage. Förvisso är 95% av skotten fullkomligt onödiga, men det är vackert...

 

Inget ont sagt om rRootage; det är ett kanonsnyggt spel. Men det är lite tradigt när det bara är boss på boss på boss. Vissa kul sekvenser åstadkommer man bara genom kanonmatsfiender.

 

SKjutspel kanske inte är helt utdött, men ibland känns det som brädspel i dagens Sverige... nästan inga entusiaster kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gradius V?

R-Type Final?

Ikaruga?

Gradius till GBA?

Espgaluda?

Shikigami no Shiro 2?

 

Verkar inte precis som shmupsen precis har dött ut, men det behövs betydligt mer av dom!

Mushihime-sama verkar lovande, vackert.

 

Ingen av dom där spelen förutom Gradius V har dock sålt speciellt bra vad jag hört, förutom dc-versionen av ikaruga och det börjar bli rätt gammalt nu...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Faaah jag vill spela Mushihime-sama! Jag älskar shooters och speciellt när det är söta japanska flickröster mitt i alltihop ;)

 

En annan underskattad shooter är SuperNova till SNES... Jag har iaf haft mycket kul åt det även om det inte är vidare avancerat.

 

Annars är R-Type Delta ett givet val (Yes I'm mainstream, so sue me)

 

 

 

EDIT: Såg precis slutbossen. Måste vara asskoj. Mycket skott men de följer ett fint mönster så alla är fullt möjliga, om än svåra, att undvika. Det osar lite slutnivå rRootage över sista bossen, fast Mushihime-sama är nog svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju inte ens bekräftat att spelet kommer till konsoll i japan vad jag vet. Det är väl rätt troligt då espgaluda ju portades och sålde halv-ok, men alla caves shooters har ju inte kommit till konsoll så vi får väl se.

 

Edit:

Föresten, zimeon. Har du lirat espgaluda?

Är väl i princip exakt samma grej som mushihime fast utan skalbaggarna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...