Hoppa till innehåll
Anime.se

Ang. en dräkt


Mr Fantasy
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på att göra en samuraidräkt till divärse grejer...och till det behöver jag mönster till ett par hakamas och en kimono, för det är väl det man har under hakaman lr? Men jag hittar inte mönster någonstans(ja, jag har kollat på nätet), det är ingen som råkar ha något liggande någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo....tyg går det åt, men det kanske jag kan fixa i skolan så det är inte några större problem. Och det finns några ställen där man kan beställa mönster, men det kostade typ 200 lr nåt....tyckte det va lite dyrt när man då kan köra på lite improvisation om man får ett någorlunda bra mönster gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att hitta bra, gratis mönster på internet är näst intill omöjligt. 200kr för ett mönster låter lite väl dyrt, normalt brukar det gå på ca 70kr..

Tittat i syaffärer? Ibland blir man förvånad över alla de olika sorters mönster de kan ha där. Om du nu ska sy det hela i skolan, så kanske du kan fråga din syslöjdslärare efter hjälp? Om din lärare är snäll och öppen för förslag från eleverna så hjälper han/hon säkert gärna till.. Jag hade en lärare på mellanstadiet som hjälpte mig rita om mönster för att sy en mantel t.ex.

 

Nu har jag ingen aning om var du bor, men om du bor i Malmö-trakten så finns det en stor textilbutik som heter Stoff & Stil, där de har massvis med mönster för ca 30kr och enormt utbud av tyg. Ligger vid Bauhaus osv. vid Svågertorp utanför Malmö..

 

I Stockholm så brukar väl Syndbybergs Textilcenter gärna hjälpa till med särskilda önskemål? De har bra utbud av tyg de med. Om man även säger att tyget ska användas till rollspel eller teater så får man rabatt, och cosplay kan ju räknas som teater och rollspel i ett. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet med en hakama är ju att den är sytt i en mycket annorlunda stil från västerländska byxor.

Färre delar och mönstret han hade var mer som ett diagram med olika längder och instruktioner för hur man skulle dra strecken.

 

Du kan ju börja med att gå och titta på ett par hakama i en budo-affär, för att försöka hitta sömmarna etc och se hur plagget är uppbyggt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr så bor jag i jönköping och vi har inte en enda budoaffär vad jag vet....textilaffärer finns det inte heller särskilt många(typ 2, vad jag vet)

Och i skolan vet jag egentligen vad det finns för mönster lr hur duktiga lärarna är....men jag får väl fråga nån mode&design elev om hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...