Hoppa till innehåll
Anime.se

rpgmaker?


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

finns det nåt bra program för att tillverka egna rpgspel... i stil med tales of phantasia, zelda a link to the past, final fantasy 1-6, osv?

 

har blivit sugen på att göra själv sedan jag började spela star ocean till snes för ett antal dagar sen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns RPG Maker 95, 2000, 2003 och kommande RPG Maker XP.

 

Det dumma med RPG Maker är att man måste besitta grov kunskap i kod och koduppbyggnad för att kunna göra något originellt med RPG Maker. Om man inte bryr sig om sånt så är det bara att köra.

 

Har RPG Maker 200 och 2003 och den japanska demoversionen av RPG Maker XP på datorn just nu (går dock inte att installera utan en japansk version av WinXP ;) )

Min egen favorit är 2003, mest för att den till skillnad från de andra versionerna tillåter ett stridsystem som inkluderar karaktärerna man spelar med (tidigare fick man bara se monstren framför sig ala Phantasy Star) och i min egen åsikt verkar stridssystemet i RPG Maker XP bli det sämsta hittils, man får se monstren som i de gamla versionerna, men man får också se spelkaraktärerna. De står vända mot spelaren, alltså åt samma håll som monstren.

 

Använder inte programmen så mycket längre, har dem mest som kuriosa. RPG Maker programmen är inte licensierade utanför japan och lär inte bli det i framtiden heller. Mest på grund av att det cirkulerat översättningar av programmet, gjorda av fans som dessutom distributerat det gratis. Det är dock relativt omöjligt att ladda ner programmen från internet nu eftersom skaparna gått i motaktion och fått de större nedladdnings siterna att ta bort programmen från sina servrar.

Så vill man ha RPG Maker och är svensk får man plocka fram DC++ eller liknande och jaga hubbar.

 

Hitade en sida förut som hade en massa bra spel skapade med RPGM. Ska se om jag kan hitta urlen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom man är begränsad till ett gränssnitt så är det knappast originellt att göra ett spel i RPGmaker. Däremot är det enkelt, och så kan det faktiskt vara ett sätt att berätta en historia på.

 

RPG Maker programmen är knappast tänkta för att skapa originella spel. Det inriktar sig mer till personer som inte kan C++ eller liknande utantill. Det är i min åsikt ganska dumt att sikta på att vara originell som amatörprogrammerare överhuvudtaget. Man borde istället sikta på att göra ett bra och solitt spel istället. Att vara originell kan man försöka sig på när man gjort ett par spel och så att säga "fått in snitsen" på det.

 

För övrigt så borde nog den professionella delen av spelindustrin också sikta på att göra bra spel, istället för att vara originella. Helst båda förstås, men på grund av att spelutvecklingen gått så långt nu är ju nästan alla koncept använda både en och två gånger förut.

 

Originalitet är överskattat, kvalitet är underskattat.

 

EDIT: Kvalitet betyder dessutom inte flashig grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har Rpgmaker XP även om hjälpmanualen dock är på japanska. Och som japs sa så är orginalitet överskattat. Rpg Maker är något fantastiskt roligt, iaf för folk som jag som efer spelat ff-spel och liknande och bara drömt ihop egna storylines och så.. För övrigt har XP den så kallade Ruby-coden som tydligen ska ge mer skapandefrihet (även om jag inte förstår mig på den >.>)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

För ca 4-5 år sen gjorde jag några (dåliga) rpgn på rpg maker (kommer inte ihåg vilken vision). Men jag kommer ihåg en stor tysk sida där man kunde ladda ned andras spel och få ideer etc. Sökte runt lite nyss men hittade den inte. Om nån mot förmodan lyckas hitta den så kan jag säga att den är (om den finns kvar) riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Det är verkligen tidskrävande att göra spel på rpg maker.

You don't say... Tog jättelång stund innan jag var klar med första anhalten. Dock pga ett misstagspatchande blev jag tvungen att översätta allt till engelska (hade använt svenska). Då blev jag lite "nerdragen" och allt hamnade på is. Antingen kommer jag återuppta samma spel nån gång eller så kan jag lika gärna börja om -men det vill jag inte för att jag blev ganska nöjd med det jag hade gjort, dessutom tog det så attans lång tid. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är verkligen tidskrävande att göra spel på rpg maker. Men nån gång så ska jag lyckas göra min mega man rpg.

 

Det tar bara tid i början

när man fattat hur de funkar går det fort... om jag la 5-6 timmar om dan i en vecka skulle jag nog kunna göra ett hyffsat lir på 10-12 spel timmar för en standard rpg lirare.

 

dessutom kan man göra mycket bra spel med RPGmaker... men ska de bli riktigt bra får de ta lite tid :P

 

P.S:

Jag suportar ditt Mega Man rpg anyday megaman äger

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...