Hoppa till innehåll
Anime.se

Eva ~SPOILER~

elmor
 Share

Rekommenderade inlägg

Såg Neon Genesis Evangelion för ~en vecka sen. Är det någon mer än jag som blir lite förvirrad på slutet? Var väldigt dåligt slut, 2 sista episoderna är ju skitkonstiga, där dom bara håller på och pratar med sig själv, eller är det bara jag som inte fattar?Tycker att Eng of Evangelion var bättre med lite klarare slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo, visst e slutet lite skumt, det kunde varit bättre... men etersom slutet är så öppet kan man bilda sig en egen bild av det... om det e bra lr dåligt vet jag inte.

i EoE tycker jag faktiskt att slutet är ännu sämre (även om filmen är hyfsat bra) men jag tycker att det slutet är alldeles för överdrivet på alla sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tycker att man blir förvirrad av att ha sett slutet på serien, sen när man ser end of evangelion (visst den e lite kryddigt överdriven...) så blir man ännu mer förvirrad!

förstår inte varför alla vill att man ska se den, visst delar av den är helt underbara, men slutet är också viktigt för hur man ska klassa en anime... vet nån förresten om mangan skiljer sig enorm mckt från animen? funderar på å köpa den svenska utgåvan...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag blir ju jätteglad när folk spoilar.

Ledsen för det, lägger till en spoilervarning i topic ;)

Inte för att jag förstår vad som nyss spoilats iofs, att säga att en episod är konstig är väl ingen spoiler, snarare en egensidig uppfattning av något. Spoiler är väl snarare att berätta avslöjande ting om handling(en).

---------

Första gången jag såg slutet på EVAngelion minns jag inte riktigt vad jag tyckte. Det var typ vinter tror jag, och var nog mer koncentrerad på att hålla mig varm än att koncentrera mig på mangafilm. Nu såhär ett par tre år senare är det fortfarande många frågetecken kvar, frågetecken som antagligen är tänkta för med egna tolkningar/förståelser av händelser. EVA är ju väldigt psykologisk av sig och en del frågor får man söka svar inom sig själv. När ni sett om den några gånger så kommer nog en del yttre och inre frågor besvaras förmodeligen.

Slutet på ADAM har jag dock inte sett ännu...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett end of evangelion och fram tills dess tyckte jag NGE var en medioker anime. Kanske sämre till och med då det hände samma sak i varenda avsnitt förutom när det började dra ihop sig mot slutet.

När man inte trodde serien kunde bli sämre så lyckas dom magnifikt med detta genom att skrota alltihop bara och slänga in nåt som en 15-åring kan hitta på.

Innan man blir attackerad av NGE dyrkare:

1. Ja, jag förstod slutet.

2. Nej det var inte bra. Det var inget mästerverk.

3. Jag förstod slutet sluta tjata!

Mvh Ola ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man inte trodde serien kunde bli sämre så lyckas dom magnifikt med detta genom att skrota alltihop bara och slänga in nåt som en 15-åring kan hitta på.

[...]

Det där var århundradets självmotsägelse. Om du förstod slutet i Evangelion skulle du veta att det aldrig skulle kunnat göras av en 15-åring.

De som tycker att slutet av TV-serien frångick vad TV-serien handlade om fattade helt enkelt inte vad TV-serien handlade om. Och de som inte inser vilket mästerverk som slutet innebar förstod helt enkelt inte slutet. Så enkelt är det.

Det ganska naivt att hävda att Evangelion (eller slutet på det) skulle vara kasst, av samma anledningar som nämnts i en annan tråd; det är nämligen föga troligt att serien skulle skapat den vansinniga uppståndelse den gjort, repriserats när det var näst intill otänkbart, analyserats i flera böcker och tidskrifter, och fått skolpsykiatrikerna att bli överbokade om den var så usel som vissa mallar sig med att påstå. Det luktar mer "fasen vad ball jag är som dissar det som alla andra gillar" än något annat.

Att man inte hajar var Eva är skall man skatta sig lycklig för. Fattar man inte slutet i Evangelion har man nämligen aldrig stått på randen till avgrunden, eller åtminstone minns man det inte vad det innebar.

Jag såg slutet igen för bara några dagar sedan och blir lite paff över att jag inte längre hängde med lika bra som jag gjorde för åtta år sedan. Förmodligen ett tecken på att jag mår bättre. Men baxnande bra var det fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...]

Det där var århundradets självmotsägelse. Om du förstod slutet i Evangelion skulle du veta att det aldrig skulle kunnat göras av en 15-åring.

De som tycker att slutet av TV-serien frångick vad TV-serien handlade om fattade helt enkelt inte vad TV-serien handlade om. Och de som inte inser vilket mästerverk som slutet innebar förstod helt enkelt inte slutet. Så enkelt är det.

Det ganska naivt att hävda att Evangelion (eller slutet på det) skulle vara kasst, av samma anledningar som nämnts i en annan tråd; det är nämligen föga troligt att serien skulle skapat den vansinniga uppståndelse den gjort, repriserats när det var näst intill otänkbart, analyserats i flera böcker och tidskrifter, och fått skolpsykiatrikerna att bli överbokade om den var så usel som vissa mallar sig med att påstå. Det luktar mer "fasen vad ball jag är som dissar det som alla andra gillar" än något annat.

Att man inte hajar var Eva är skall man skatta sig lycklig för. Fattar man inte slutet i Evangelion har man nämligen aldrig stått på randen till avgrunden, eller åtminstone minns man det inte vad det innebar.

Jag såg slutet igen för bara några dagar sedan och blir lite paff över att jag inte längre hängde med lika bra som jag gjorde för åtta år sedan. Förmodligen ett tecken på att jag mår bättre. Men baxnande bra var det fortfarande.

Men du måste hålla med om att det blev lite rörigt på slutet? Jag tycker dom hoppar för mycket från slutet på ett avsnitt till början på det andra(dom sista avsnitten då), eller så var det bara jag som var väldigt trött när jag såg den?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men du måste hålla med om att det blev lite rörigt på slutet?

Rörigt? Absolut! De speedar fram takten något vansinnigt, men det kommer ju också en brasklapp i början av sista avsnittet: "Vi har inte tid att berätta allt". Typiskt Anno, känns det som. Eller så är det bara jag som inbillar mig.

Rörigheten blir nästan en av grejerna efter ett tag, det så att säga lämnar detaljerna upp till tittaren och tar bara hand om det väsentliga.

Och dess vara eller icke vara; vilken annan regissör hade vågat göra något så där helknäppt? Det är så många animéslut som bara är "och så fortsatte livet i sin vanliga ordning" utan att våga ta hand om någonting. Det som är så tokbra med Eva-slutet är att regissörn till slut visar sina färger, erkänner vad serien egentligen handlade om, skiter i resten, för huvudsaken till sitt slut med kabrak, fyverkeri, pompa, ståt och applåder, och så bara SLUT!

Det är mod. Och det är kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon:

Jag anser att jag förstod slutet ('ven om minnet börjar vika efter då det var längesen nu) men varje gång jag hör någon NGE anhängare börja rabbla om den och hur komplicerat, abstrakt blabla dom drar in slår jag lock för öronen.

Måhända jag inte förstod exakt allt (verkar som ingen gör det?) men känns som alla överanalyserar allt och drar in egna teorier som dom tror är dom rätta.

"Att man inte hajar var Eva är skall man skatta sig lycklig för. Fattar man inte slutet i Evangelion har man nämligen aldrig stått på randen till avgrunden, eller åtminstone minns man det inte vad det innebar."

Kan du berätta lite mer. Inte för att jag vill sätta dit dig eller nåt utan för att jag faktiskt vill veta vad du egentligen menar.

"Det luktar mer "fasen vad ball jag är som dissar det som alla andra gillar" än något annat. "

Jag måste visst vara tvungen gilla denna animen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måhända jag inte förstod exakt allt (verkar som ingen gör det?) men känns som alla överanalyserar allt och drar in egna teorier som dom tror är dom rätta.

Det är fullt möjligt, men för mig personligen finns det inte så mycket teorier att dra in annat än på detaljnivå. Den är ganska rakt på sak tycker jag. Om än oväntad.

Kan du berätta lite mer. Inte för att jag vill sätta dit dig eller nåt utan för att jag faktiskt vill veta vad du egentligen menar.

Då kommer en ordentlig spoiler här då. Markera texten, ni som vill läsa:

Slutet på Evangelion, eller hela Evangelion egentligen, handlar om hur svårt det är att upprätthålla ett självförtroende när man som mycket ung inte kände av att ens föräldrar tycker om en. Att ens föräldrar tycker om en är livsnödvändigt för ett litet barn, och känslan av att de inte gör det är därför förknippad med mycket, mycket stark dödsångest. Denna skräck kan mycket väl sitta i livet ut, och kan visa sig i människan på en massa olika sätt och vis, bland annat genom extrem tillbakadragenhet (som Shinji) eller genom extrem ytligt uppvisat falskt självförtroende (som Asuka). Psykologen Alice Miller beskriver detta ganska bra i det lilla häftet Det självutplånande barnet.

Alla som är medvetna om detta eller har upplevt detta inser direkt att det är det som Evangelion handlar om från första stund. Från avsnitt 1 visar Shinji upp hur svårt han har för sin far, och han agerar och reagerar precis som ett barn som inte blev omtyckt när han var liten. Med läskig precision. Robotarna, apostlarna, maskinerinet, allt det där är bara en yta som förvisso är jäkligt snygg och välgjort, och säkert kan avnjutas för sig, men det är fortfarande bara en yta för att framföra berättelsen om en pojke som lider av att hans far inte tyckte om honom. Det är en berättelse om hur Shinji tampas med verkligheten.

Det skickliga här är att i robot-animéer är det en klyscha att huvudpersonen skall vara fjorton och helt plötsligt återse sin far och sen skall rädda världen i roboten som farsan byggt. Vad Hideaki Anno har gjort så vansinnigt bra är ställa detta mot verkligheten: Hur kul är det för ett barn att återse sin far när denne övergav en när man var tre? Inte särskilt kul. Det är därför Shinji anklagas för att vara en mes. Men de som tycker serien är dålig för att Shinji är en mes har inte fattat vad Evangelion går ut på. Shinji är en mes. Han har tvingats att bli en mes, det är det som är hela poängen.

Och inte bara om Shinji; i stort sett alla i Evangelion lider av samma problem, som Alice Miller kallade "den moderns världens tragedi": Att inte ha fått uppmärksamhet nog av sina föräldrar. Shinji, Asuka, Misato, Ritsuko... the lot.

Det som är imponerande med slutet är att Anno så flagrant bara helt plötsligt skalar av all yta, och helt plötsligt bara börjar mala det som alla personer i serien lider av: Jag hatar mig, jag hatar mig, jag hatar mamma och pappa för att det inte gillar mig, men jag hatar mig mest av allt, jag hatar min omgivning och så vidare. Det är dödsångesten.

Alla som känner igen sig i Shinjis tankar vet precis hur extremt svårt det är att hitta ut ur den onda cirkeln. Vad som gör slutet så satans innihelvetes skitbra är att Anno med en slingrande orms smidighet tar sig ur labyrinten, får Shinji att spela upp alternativa verkligheter där han inte är den mes han hatar, opch att denna verklighet är fullt tänkbar och att han trots allt får existera. Slutsatsen blir att man kanske kan ändras i alla fall. Jag hatar mig själv nu, men en dag kanske det kan ändras. Jag tycker inte att jag får existera nu, men det kanske jag har rätt till. Varpå rummet han sitter sig i spräcks, och alla står runt honom, applåderar och ropar "gratulerar".

Det är det mest magnifika, storslagna och kompletta slut jag någonsin varit med om i hela mitt liv.

Men har man aldrig stått på randen till avgrunden, har man aldrig slukats av den förgörande övertygelsen att man inte duger, att man hatar sig själv och att man inte har rätt att existera, kommer man inte kunna hänga med i Shinjis tankar på slutet. Och då skall man tacka sin lyckliga stjärna, och sina förmodligen ganska lyckade föräldrar att man slapp det.

Jag måste visst vara tvungen gilla denna animen.

Absolut inte tvungen. Däremot är det nog lite galet att påstå att den är dålig. Men man behöver ju inte gilla något bara för att det är bra. Det finns många klassiker i vår skandinaviska litteratur som säkert är skitbra men som jag tycker är pisstråkiga bara för att de vältrar sig i depp utan ände.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon:

Får nog se om allt om jag ska lyckas förstå och greppa det hela som du förklarade. Av att läsa det bara såhär känns som ett "OK så kanske det var. Förändrar inte så mycket mot vad jag tyckte". Just nu en liten chans att jag kommer se den igen tyvärr.

Känns som jag kan skatta mig lycklig då antar jag, eller olycklig att jag inte hade pluggat psykologi innan jag såg den och nu missat något stor kanske.

EDIT: Kan tillägga jag från mitt tidigare inlägg kan ha låtit allt för negativ och tyckt det har varit en 1/10 poängare. Serien är helt OK, inget mer. Försöker betygsätta de flesta anime jag ser och NGE har legat på 6/10 under hela tiden nästan. (6/10 anses väl egentligen som en sågning mot något man själv skulle sätta 11/10 på)

Som du ser, psykologi är absolut inte min starka sida. Var helt värdelös i gymnasiet på den lektionen och Elfen Lied tyckte jag inte heller var en höjdare som också hade mycket psykologi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av att läsa det bara såhär känns som ett "OK så kanske det var. Förändrar inte så mycket mot vad jag tyckte".

Nej, men man behöver inte tycka om det. Välgjort är det dock.

Pluggat psykologi behöver man inte ha gjort för att fatta Eva. Man måste nog bara ha varit djupt olycklig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man behöver garanterat inte ha mått psykiskt mycket dåligt under medvetna förhållanden för att kunna uppskatta Evangelion. Symbolism är en konstinriktning som man faktiskt kan mäta. I övrigt har Zimeon redan skrivit ungefär allt det som behövde sägas i frågan, och så var det med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter