Hoppa till innehåll
Anime.se

Nyfrälst behöver tips.


Lasse_Kroner
 Share

Rekommenderade inlägg

Oekj jag har precis fallit in på animescenen på ett bananskal

Och har nu försökt gräva ned mig så gott det går.

Har sett en del filmer men även en del serier.

Tänkte höra om era favouriter och tips om filmer/serier jag MÅSTE se.

Själv föredrar jag fantasy anime men kan även se en bra "rymd" anime.

Mina egna favouriter är:

Film: Nauscaä of the valley of the winds.

Serie: Zone of the enders, dolores I eller I wsh you where here.

 

Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du MÅSTE inte se nånting. Men Akira och Neon Genesis Evangelion är titlar som dyker in i skallen direkt. Förutom de titlar PsychoCaptain nämde.

 

Personliga favoriter (med undantag för ovanstående) som jag kan föreslå är:

Perfect Blue och Millenium Actress

 

Gokudo-kun Manyuki som rolig fantasy.

Record of Lodoss War som D&D-liknande fantasy.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle nog rekomendera gundam serierna faktist fast det finns ganska många utav dom som du kan se på listan under där du ser vilka serier som hör ihop ledsen om det tar plats men lika bra att du vet så du inte blir fundersam senare ;) P. S gundam seed e ett måste tycker jag båda serierna

 

Universal Century

Mobile Suit Gundam

Mobile Suit Gundam: The 08th MS Team

Mobile Suit Gundam 0080: War in the Pocket

Mobile Suit Gundam 0083: Stardust Memory

Mobile Suit Z Gundam

Mobile Suit Gundam ZZ

Mobile Suit Gundam: Char's Counterattack

Mobile Suit Gundam F91

Mobile Suit V Gundam

 

Future Century

Mobile Fighter G Gundam

 

After Colony

New Mobile Report Gundam W

New Mobile Report Gundam W: Endless Waltz

 

After War

After War Gundam X

 

Correct Century

∀ Gundam (Turn A Gundam)

 

Cosmic Era

Mobile Suit Gundam SEED

Mobile Suit Gundam SEED DESTINY

 

När det gäller fantasi så får du nog vara lite mer exakt finns ju ganska mycket inom fantasi ;) men om jag tolkar dig rätt så skulle jag nog satsa på naruto som har det mesta tycker jag... Rurouni Kenshin skulle jag rekomendera också det e en samuri serie väldigt känd e den.

 

Det finns mycke mer som jag kan rekomendera men då får du nog säga lite mer om vad du kan tänkas se om det ska innehålla mycket blod osv eller om det ska vara överdrivet eller om det ska vara mera Demoner osv om du hänger med på vad jag säger ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du MÅSTE inte se nånting. Men Akira och Neon Genesis Evangelion är titlar som dyker in i skallen direkt.

 

håller precis med om den här biten, fast jag har märkt att NGE tydligen är en serie som man älskar eller hatar... men jag rekomenderar den.

 

och om du gillar vampyrer och stora pistoler (hehe) så ska du ju se Hellsing ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skönt att du ger info så man vet vad man ska tipsa om. Många kuggar det här på anime.se.

Ja om du gillade en Miyazaki film måste du såklart kolla på Princess Mononoke och Spirited Away. När du säger rymd tänker jag mest på Cowboy Bebop, prisjägare i rymden. Och Zone of the enders är väl mech vad jag vet.

Så då kan du kolla in som sagt Neon Genesis Evangelion, Gundam Seed eller Metal Armor(Metal Armor är dock från 80-talet, eller ja det ser ut så iaf ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej jag ska beskriva lite mer då.

Jag gillar mycket ödes filmer om ni förstår vad jag menar.

Pojke/flicka växer upp men är förutbestämd att bli något stort.

Ska helst vara i en fantasi värld djupa skogar med fantasi djur/gudar.

Demoner är inte så där... Blod får finnas men tycker det blir löjligt i EXTREMT stora mägnder.

Ska gärna ha en hel del relations handling... inte bara äventyret utan folket omkring huvudpersonen som spelar roll med.

Som ni ganska klart ser så passar Nausicaä perfekt på det mesta...

Därför jag föll för den filmen så hårt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OKej då skulle jag nog rekomendera Elfen lied som e blodig av sig och e väldigt sorglig i min mening och full metal alchemist också för en väldigt story och väldigt bra i sig.

 

P.S jag la ditt gundam timelinen så du ser den också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inget måste ses, men av de jag sett finns det ett fåtal som helt enkelt är mästerverk.

 

 

Berserk - "Medeltida" fantasy/äventyr. Otroligt bra manus, musik av toppklass, nästan allt är på topp. Mycket blodig serie ska väl tilläggas om det skulle vara negativt. Serien handlar om Gattsu och hans tid som legosoldat i "Band of the Hawks" helt enkelt. Denna serien och den som kommer under är mina två absoluta favoriter, sådana av den typen som man helt enkelt inte kan annat än prisa.

 

 

Gungrave - Ett slags maffiadrama/action i animeform, helt otroligt bra utfört. Den handlar om Brandon och Harrys tid som smågangstrar som rör sig mot sitt mål, att ta över "rörelsen" Millenion. En serie fylld med både drama, hämd och en hel del action. Denna serie är väldigt lik Berserk både på upplägget och sättet det berättas på. Faktum är att den enda egentliga skillnaden jag ser(förutom animationen) är att Berserk är "medeltid" :). Starkt rekommenderat i varje fall, och ett riktigt ordentligt bra slut. Serien handlar en hel del om relationer mellan karaktärerna bör tilläggas.

 

 

Great Teacher Onizuka - Onizukas dröm är att bli lärare, för att träffa tjejer ;). Komediserie med stark story och mycket bra livslängd.

Komedi/Drama.

 

 

Några andra "klassiker":

 

Rurouni Kenshin - Action/Äventyr/Komedi

RahXephon - Action/Sci-fi/Drama/Romantik/Mystik/lite smått filosofisk

Wolf's Rain - Action/Drama/Mystik

Love Hina - Komedi/Romantik/Ecchi

Shingetsutan Tsukihime - Fantasy/Mystik

Kimi Ga Nozomu Eien - Romantik/Drama

 

Dessa var mina personliga förslag, sedan kan det väl vara bra att bilda sin egen uppfattning om alla dessa otroligt populära serier och "klassiker" som folk säger ;). Skriver några exempel nedan, tycker för övrigt att de flesta av de nedanstående är mycket bra, men inte så otroligt bra som de verkar om man går efter folk som tittar/säger så :)

 

 

Några exempel där: Silver Fang, Neon Genesis Evangelion(liknar RahXephon vid en första blick, klassiker säger många, bra säger jag) , Cowboy Bebop(en riktigt bra serie), Naruto(ingenting för mig, men det är väl en av de populäraste just nu).

 

 

Gick lite utanför "ramarna" av vad du ville ha, men jag fick nog med lite av allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite förslag på rymdanime:

Vandread & Vandread second stage (serier)

Voices from a distant star (kortfilm)

SDF: Macross (serie)

Macross Plus (film)

Macross 7 (serie)

Macross Zero (serie)

(det finns ett antal fler titlar rörande Macross)

 

Kommer inte spontant på så mycket mer just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Neon Genesis Evangelion(liknar RahXephon vid en första blick

 

Jag kommer låtsas om att jag inte läste det där...

RahXephon är en Eva-klon, den som antyder något annat på även det vagaste sätt blir jag arg på. ;) :)

 

Om du sett och förstått hela serien kan du inte kalla det en Eva-klon. Till en början har den liknande saker dock, tex skumma flygande saker som attackerar människorna. Men alla serier av samma genre har ett gäng liknelser så...

Om du fortfarande kallar det en Eva-klon måste jag säga att det i sådana fall är en heldundrandes förbättring :) Men som sagt, det är två olika serier, kalla det inte kloner, det är bara dumt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Neon Genesis Evangelion(liknar RahXephon vid en första blick

 

Jag kommer låtsas om att jag inte läste det där...

RahXephon är en Eva-klon, den som antyder något annat på även det vagaste sätt blir jag arg på. ;) :)

 

Om du sett och förstått hela serien kan du inte kalla det en Eva-klon. Till en början har den liknande saker dock, tex skumma flygande saker som attackerar människorna. Men alla serier av samma genre har ett gäng liknelser så...

Om du fortfarande kallar det en Eva-klon måste jag säga att det i sådana fall är en heldundrandes förbättring :) Men som sagt, det är två olika serier, kalla det inte kloner, det är bara dumt ;)

 

Mjo. Nu har jag iochförsig inte sett hela RahXephon, men... Jag har sett klart några andra serier som folk hävdade inte var EVA-kloner; senast Soukyuu no Fafner, vars extrema kopieringsförmåga har gjort mig väldigt bitter. Men aja, får väl se RahXephon någon gång. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett Shingetsutan Tsukihime.

Måste säga att jag gillade den ganska starkt.

Var lite väl mycket mystik och förstå men efter näst sista avsnittet började allt klarna.

Gillade romantiken som obotlig garderobs romantiker man är.

Men gillade inte slutet :( killen ska ju få tjejen...

Iaf mer sånt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...