Hoppa till innehåll
Anime.se

Favoritförfattare!!!


angel
 Share

Rekommenderade inlägg

Vilken av alla dessa manga författer är din favorit???

Denna tråd är till för alla att tipsa folk om bra författre......

 

Min är Rumiko Takashi då både Ranma och Inu-Yasha är alldeles underbara!!!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Rumiko Takahashi är en verkligt bra underhållningsförfattare. I klass med René Goscinny, tycker jag.

 

Men om man talar japanska serier överhuvudtaget måste jag nog i första hand nämna Hayao Miyazaki. Inte nog med att han är den bästa regissören för tecknad film som jag känner till, utan har har dessutom gjort den bästa japanska serie jag har läst - "Nausicaa från vindarnas dal". Efter honom skulle jag fr.a peka på Keiji Nakazawa ("Gen-pojken från Hiroshima") och Osamu Tezuka ("Buddha, "Fenix" mm). Men det finns många andra riktigt bra allvarliga författare (Katsuhiro Otomo, Hisashi Sakaguchi, Yoshiharu Tsuge...) och mycket roliga underhållningsförfattare (jag tycker fr.a Eiichiro Oda och Kiyohiko Azuma kan nå upp till Takahashi, åtminstone när det gäller komik).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...
gillar också Rumiko Takashi ;) han är nästan den ända jag käner till :P

 

Det är en kvinna.

 

LOL....

 

Tohru Fujisawa (Tokko, och GTO), samt Hiroya Oku (Gantz) och Kentarou Miura (Berserk)

 

finns säkert fler men dessa är dem som flytter upp till ytan för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ett par favoriter.

 

Först ut Kinoko Nasu för framförallt de båda Kara no Kyoukai böckerna. Men även för att han skrivit handlingen till Tsukihime och Fate/stay night. Kara no Kyoukai är dock snäppet vassare.

 

Sen gillar jag Yashichirou Takahashi för Shakugan no Shana. (de ursprungliga böckerna, inte den nyare mangan)

 

Hashimoto Tsumugus sex böcker i Hantsuki-serien håller alla hög klass rakt igenom.

 

Klämmer in en mangatecknare också, Towa Ohshima för min tillfälliga favoritmanga Joshi Kousei/Girl's High.

 

Och sist, men definitivt inte minst, Mafumafu Koinu-chan och de andra tre ansvariga (vars pseudonym är omöjliga att läsa) för handlingen i MuvLuv. Det första var bra nog, men i MuvLuv Alternative överträffar de mina förväntingar extremt och lägger samtidigt ribban väldigt högt för sitt nästa projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...