Hoppa till innehåll
Anime.se

Manga kurs/kurser i Göteborg


delta-wolf
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är rätt ont om såna kurser öht, inte bara i Göteborg. Få vill betala vad det kostar, de flesta köper hellre en "How to draw Manga"-bok.

 

Sen är det också så att för att bli bra på att teckna "manga-inspirerat" måste man vara bra på tecknandets grunder först. Dvs perspektivlära, anatomi, ljus&skugga och allt sånt. Man har ofta MYCKET större nytta av att gå en sån kurs först, och sen bara applicera det man lärt sig på manga-inspirerade teckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med b8q, det är viktigt att ha förkunskaper.

 

Det som de flesta har problem med är att få en dynamisk teckning.

Man sätter sig och ritar något som "ska vara si och så" när man egentligen borde rita något igenom en teknik som härstammar från japansk teckning.

 

Ritade mycket innan jag alls började med något som skulle kunnat lärts ut på en kurs (menar inte hur bra det är, utan stilen.)

 

Det finns olika tecknarkurser runtom i landet. de flesta kostar någonstans över 1000 kr för en termin, och då ingår material.

 

Jag själv ska börja med en kvällsaktivitet på ett "öppet hus" liknande ställe.

 

Sen så är ett tipps att om du ser något som du tycker är snyggt, studera bilden/filmen och ta reda på vad du tycker är snyggt och stilrent och sedan kan du justera din egen tecknik så att dina teckningar tilltalar dig på samma vis.

Jag har sett folk som kopierar snyggt, med de kommer aldrig att lära sig att rita något nytt på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tillhör dock inte dem som skulle rekommendera Katy Coope's böcker. Bläddrade igenom den första (av två?) och beslöt mig snabbt att den inte var värd min tid. Klarar mig helst utan hennes förvrängda syn på manga.

Sant. Om man nu vill lära sig teckna manga-inspirerat genom att kolla på andras teckningar och instruktionsböcker, kan man ju ÅTMINSTONE välja en duktig _japansk_ tecknare!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...