Hoppa till innehåll
Anime.se

Svensk vinnare i internationell mangatävling


Yosh
 Share

Rekommenderade inlägg

Yosh har rätt i att förlagen (och hela svenska seriebranschen) gör det lätt för sig genom att skapa en genre de kallar "manga".

 

Huvudsaken är att man är medveten om att vad DE menar med "manga" inte nödvändigtvis är detsamma som japaner och japanska förlag menar med "manga".

Jag själv tycker t.ex. inte att en serie måste ha gulliga storögda karaktärer för att kallas manga, det finns massor av japanska serier som INTE har de ingredienserna och ändå är manga.

 

Men för vissa (särskilt i väst verkar det som) så är "manga" liktydigt med en viss tecknarstil. För andra är det liktydigt med en viss berättarstil. Och för vissa är det liktydigt med ett visst ursprung eller utgivarland.

 

Grejen är att bara man är _medveten_ om att folk har olika referensramar, så riskerar man inte att prata förbi varandra. Klargör var du själv står, och finn ut var din diskussionspartner står. Sen vet ni vad ni menar och behöver inte käbbla. Det är nog försent att övertyga den västerländska förlagsbranschen om att "manga" INTE är en viss tecknarstil, och det är troligen lika omöjligt att övertyga japanska förlag om att "manga" BARA är en viss tecknarstil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läser manga.

 

Jag läser INTE serier som råkar ha en svårdefinierad tecknarstil (någonting med stora ögon och små näsor eller nåt) som först uppstod i ett land i öster.

 

Jag läser japanska serier.

Serier från Japan.

Jag läser manga.

 

Om "manga" ska börja betyda "tecknarstil som innebär stora ögon, liten näsa och något annat som ingen har någon riktig koll på eller kan definiera" blir ordet fullkomligt meningslöst och oanvändbart.

 

'nuff said.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är alltid intressant att diskutera ordet "manga", hur det bör användas och vad det bör betyda. Tyvärr blir tonen oftast väldigt hätsk vid såna diskussioner. I grund och botten delar vi ju alla ett gemensamt intresse! :surprised:

 

Så jag tror det är dags att avsluta den här diskussionen om manga i denna tråd. Vi har ganska kommit off-topic, och jag erkänner att jag har bidragit till det! :blush:

 

Vi får hoppas att vi alla (entusiaster, förlag, media, serietecknare och resten) nån gång i framtiden kan komma överens om en enda betydelse för ordet manga. :D

 

Tills dess fortsätter jag själv och mina studiomedlemmar att teckna och *host host* marknadsför oss som mangatecknare. >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...