Hoppa till innehåll
Anime.se

Ny Förlängd Vertsion utav Begynnelsen! Första Delen klar nu!


Doddis
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja , ja har skrivit en liten historia som man kanske kan kalla en presentation utav en "serie" med novellsnuttar jag kommer skriva i den världen. Lite kommer jag kanske posta här , men det mesta kan hittas på min hemsida (länk hittas i min profil eller knappen nere vid ramen på mitt meddelande) Fastän introduktionen finns på hemsidan är den så pass kort att jag kan ta och posta den här :)

 

----------------------------------------------------------------------------------

Första delen utav den Förlänga vertsionen utav Begynnelsen finns att hitta här (ignorera Freewebs länken , har valt en mindre "Flashig" template.):

www.freewebs.com/laruklibrary

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

I Början fanns endast ljus och mörker. En evig kontrast i världsalltet. De båda civilisationerna blev mer och mer storslagna, gjorde fler och fler framsteg och vidgade sina imperier. De båda trodde sig vara den enda existensen och att inget annat kunde mäta sig med dem. Så övertygade var de, att när de för första gången kolliderade med varandra, utbröt ett krig som skulle förändra allt för all framtid. Under flera tusen år stred de i ett stillastående läge. Varken den ene eller den andra fick kriget på sin sida, bara förlorade fler och fler av sina mannar. Men efter ett tag, lyckades den mörka sidan tränga sig igenom de ljusas försvar och fick övertaget. De ljusa fylldes med skräck när de såg hur sina hem plundrades och rivas ner av de mörka. De ljusas ledare började förlora hoppet om att kunna rädda sina egna. Så i ett sista desperat försök att rädda sitt folk gav han order om en omedelbar evakuering av alla världar tills vad de kallade "den mörka stormen" lagt sig. Många av de flyende blev krossade av de mörkas makt och väldigt få kunde ta sig levande därifrån. ["Därifrån" låter konstigt. Hellre "kom undan med livet i behåll"]. I ett sista försök om att försäkra de ljusas överlevnad gömde ledaren fem kapslar kallade själastenar som innehöll själarna från den visaste av de lärda, den skickligaste av byggarna och smedjorna, den mest stridslystna av krigarna, den skönaste av de vackra och den heligaste av de heliga. Denna sista kapsel - De heligaste av heliga - var inte en själ från de ljusa, utan fröet till vad som en gång skulle sätta de andra fyra i liv.

 

Ett av de ljusa flottornas fartyg beordrades att övervaka själastenarna. Dock så var både fartygets kapten och de ljusas ledare medvetna om att de mörka förr eller senare skulle hitta dem och att de då skulle vara ett lätt byte. Så de beslöt sig att ta sina sista resurser till att bygga en ny värld, övervakad och underhållen av fyra som blivit utsedda. Dessa fyra gavs en helig gåva från varsin själsten. Naimo fick en flisa av den visaste, Hauzan en flisa från den skickligaste, Emazaya en flisa av den mordiske och Emasua en flisa från den skönaste. De satte sig sedan ned på sina troner och såg över världen som de döpt till Vorpanes.

 

 

[edit]

[edit2]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, verkar helt okej.

 

Håller på det mörka, de låter snällast.

Det var ju ändå båda som startade kriget så ingen är väl ändå god.

 

Nu snappade jag mest igenom allting, kommer antagligen att läsa mer när det finns.

 

Fortsätt så!

 

Nu tänkte jag ta mig en titt på din hemsida...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo , kände själv hur knepigt det var. Fast å andra sidan är det mitt första verk på ett bra tag. La ned forum-rollspelandet i början på hösten. Men som sagt inget som sticker ut så otroligt :) ett tips är gärna att man går in på min hemsida och röstar på vad jag ska skriva om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker den var fin! Men jag fastnar lixom inte i läsandet.

Jag vill att den ska sug in mig som en dammsugare suger in damm!

Men annars var det bra ;)

 

Keep up the good work!

 

OT: 5295: Undvik gärna inlägg som "ok" och sånt, de

gör bara att man måste scrolla ner massa mer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker den var fin! Men jag fastnar lixom inte i läsandet.

Jag vill att den ska sug in mig som en dammsugare suger in damm!

Men annars var det bra ;)

 

Keep up the good work!

 

OT: 5295: Undvik gärna inlägg som "ok" och sånt, de

gör bara att man måste scrolla ner massa mer ;)

ok (haha gjorde't igen :P)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul idé, men det var väldigt många språkfel.

 

Eftersom jag har lite tid över (?) kommer jag med korrekturläsning här.

Jag har fetmarkerat det som jag rättat, och kursiverat det som bör strykas.

 

Nu kommer femhundrasjuttionio personer skrika "OMG språfascist lolwtf" men det struntar jag i. Jag bara rättar. Om inte Doddis får veta var han skriver knasigt kommer han aldrig lära sig. Och jag är trots allt språklärare.

 

I Början fanns endast ljus och mörker. En evig kontrast i världsalltet. De båda civilisationerna blev mer och mer storslagna, gjorde fler och fler framsteg och vidgade sina imperier. De båda trodde sig vara den enda existensen och att inget annat kunde mäta sig med dem. Så övertygade var de, att när de för första gången kolliderade med varandra, utbröt ett krig som skulle förändra allt för all framtid. Under flera tusen år stred de i ett stillastående läge. Varken den ene eller den andra fick kriget på sin sida, bara förlorade fler och fler av sina mannar. Men efter ett tag, lyckades den mörka sidan tränga sig igenom de ljusas försvar och fick övertaget. De ljusa fylldes med skräck när de såg hur sina hem plundrades och rivas ner av de mörka. De ljusas ledare började förlora hoppet om att kunna rädda sina egna. Så i ett sista desperat försök att rädda sitt folk gav han order om en omedelbar evakuering av alla världar tills vad de kallade "den mörka stormen" lagt sig. Många av de flyende blev krossade av de mörkas makt och väldigt få kunde ta sig levande därifrån. ["Därifrån" låter konstigt. Hellre "kom undan med livet i behåll"]. I ett sista försök om att försäkra de ljusas överlevnad gömde ledaren fem kapslar kallade själastenar som innehöll själarna från den visaste av de lärda, den skickligaste av byggarna och smedjorna, den mest stridslystna av krigarna, den skönaste av de vackra och den heligaste av de heliga. Denna sista kapsel - De heligaste av heliga - var inte en själ från de ljusa, utan fröet till vad som en gång skulle sätta de andra fyra i liv.

 

Ett av de ljusa flottornas fartyg beordrades att övervaka själastenarna. Dock var både fartygets kapten och de ljusas ledare medvetna om att de mörka förr eller senare skulle hitta dem och att deskulle vara ett lätt byte. Så de beslöt sig att ta sina sista resurser till att bygga en ny värld, övervakad och underhållen av fyra som blivit utsedda. Dessa fyra gavs en helig gåva från varsin själsten. Naimo fick en flisa av den visaste, Hauzan en flisa från den skickligaste, Emazaya en flisa av den mordiske och Emasua en flisa från den skönaste. De satte sig sedan ned på sina troner och såg över världen som de döpt till Vorpanes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack Zimeon , men jag tror att lite av det du rättade tog bort stilen jag försökt med. Dock verkar det som att jag misslyckades med att skriva på det sätt jag ville. Så jag antar att jag tar din vertsion och fortsätter på ett mer "Rigtigt" sätt ^^ tack än en gång =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack Zimeon , men jag tror att lite av det du rättade tog bort stilen jag försökt med.

Öh, jo det blir så. Så fort man gör en ändring i texten ändras stilen, men så är det. För att ta ett exempel: Att ett krig "utbryter" och att ett någonting "exploderar i ett krig" känns onekligen annorlunda, men tyvärr är "och det exploderade i ett krig" ganska galen svenska (tycker jag i alla fall); det är sådant man blir tvungen att acceptera. Vill man prompt behålla stämningen i "explodera" får man då försöka hitta andra vägar, eller andra ord att ta till: "När dessa två åtskilda kulturer slutligen kolliderade, exploderade deras inbördes nationalism och krig bröt ut" eller nåt (skrev bara nåt på måfå).

 

Skriva bra är inte lätt. Men det är bra att du skriver. Skriv vidare.

 

Tips: Tänk ALDRIG på "låter det så här?" medan du skriver. Bara skriv så flisorna flyger om tangentbordet. Skit i fel och sånt. När du har skrivit klart ett kapitel kan du gå tillbaka (eller låta andra titta på det och kanske rätta till vissa fel). Men bry dig inte medan du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker verkligen att du ska fortsätta med den hära berättelsen, verkar väldigt lovande.

 

OT:

 

Tips: Tänk ALDRIG på "låter det så här?" medan du skriver. Bara skriv så flisorna flyger om tangentbordet. Skit i fel och sånt. När du har skrivit klart ett kapitel kan du gå tillbaka (eller låta andra titta på det och kanske rätta till vissa fel). Men bry dig inte medan du skriver.

 

så detta är felet jag har gjort i hela mitt liv (eller iaf varje gång jag tänkt börja skriva nåt vettigt). Tänker hela tin på hur det ska vara för att vara realistiskt och bra stämmning, men det här att inte tänka på det medan man bygger upp grund storyn, det låter rätt vettigt :D så tackar för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...