Hoppa till innehåll
Anime.se

Chatten


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Chatten har ett par problem...

 

Eventuellt kanske det löser sig om man har anime.ses fönster uppe, men man loggas ut på ganska kort tid (under 10 minuter) om man itne gör något. Om chatten skall komma igång måste det finnas möjlighet att sitta och vänta på att andra dyker upp. Man kan inte ha det att man automatutloggas var femte minut, då kommer ingen orka.

 

Skulle kunna vara bra att ha ett litet pling eller liknande när någon loggas på också. Då skulle man kunna ha chatten i något bakgrundsfönster och märka när det dök upp någon ny.

 

Och för att slippa sitta och ta bort händerna från tangentbordet om man chattar är det bra om det finns en knappkombination för att skicka meddelandet. Som det är nu blir det tab-return och sen shift-tab för att komma tillbaka till meddelanderutan, vilket är klumpigt.

 

Mina fem öre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Krunaldo: som jag fattat java måste du ha ircservern och webservern på samma burk för att kunna använda en javaklient (eller så gott som, går förmodligen att köra separat om man är admin på irc servern och så).

Om du menade att man skulle använda ett java-applet som irc klient.

Men jag kanske har missat nått, är inte superbra på java precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, det går, har sett det på flera ställen, t.ex. Sveriges Radio som kör Conference Room där man får hela paketet med både irc server och webklient mot den. Grejjen är att du måste köra båda på samma burk, iofs, det borde teoretiskt gå att köra separat, men då måste man vara admin på båda ställenena. Både SR och arenan kör sin javaklient mot en egen server.

Jag tror inte det funkar att bara slänga upp en sida med en javaklient hur som helst, som koppar mot valfri server, som jag fattat java-applets och java så funkar det inte så (har för mej att det har nått med rättigheter och så att göra).

Så jag tror inte att det går att slänga upp ett java-applet som kopplar mot Qnet och #anime.se/forum, dock skulle det ju t.ex. funka om dom slängde upp en egen irc server, vilket jag hellre ser än den chatt som finns i dagsläget. Då kan både de lite mindre datakunniga som inte kan och inte orkar lära sig det här med irc chatta, och folk med lite vana kan koppla upp direkt mot irc servern med en "riktigt" irc klient.

Bara en liten önskan :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vafan, kolla när jag skrev det, var glad att det var så lite felskrivningar som det var :D

Jo, du kan skriva en irc klient i java, det funkar precis lika bra som att göra det i t.ex. C++ (om man bortser från att jag tycker java är det segaste och drygaste språk som används nu). Men vi pratade om java-applets, t.ex. som på arenan, där du kör klienten från en sida.

Tror det går att irc:a med telnet.exe, men inte helt säker, det är krångligt har jag för mej. Varför hålla på att jävlas när det finns en hel del vettiga irc klienter?

 

(testade nyss att koppla mot en irc server med telnet.exe, funkade sådär, lyckades till hälften koppla upp mot en server, men den ville ha IDENT och AUTH och sånt, som jag gissar att telnet inte skickade, så den stannade där.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...