Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime eller animé?


TheFluff
 Share

Rekommenderade inlägg

du kanske har lust att lista dem om det inte är för offtopic?

Lite OT är det ju, men OK, här är dryga femtio(!) jag valt ut (det finns ÄNNU fler, men i mitt tycke sämre) från en synonymordbok:

 

1: dö

2: avlida

3: falla ifrån

4: gå ifrån

5: ryckas bort

6: gå hädan

7: avgå med döden

8: gå över gränsen

9: bli lagd på bår

10: lämna det jordiska

11: gå ur tiden

12: skatta åt förgängelsen

13: få hembud

14: hädanfara

15: dra sin sista suck

16: insomna

17: lägga sitt huvud till ro

18: gå till sina fäder

19: skördas av Döden

20: bli till stoft

21: ingå i den eviga vilan

22: dra ber rullgardinen

23: hemkallas

24: hädankallas

25: vandra all världens väg

26: uppgiva andan

27: sluta sina dagar

28: svinna hän

29: tyna av

30: gå till förintelsen

31: få sin bane

32: gå till de sälla jaktmarkerna

33: vända näsan i vädret

34: kola vippen

35: trilla av pinn

36: stryka med

37: krepera

38: omkomma

39: duka under

40: förolyckas

41: ljuta döden

42: förgås

43: plocka ner skylten

44: vandra till förskräckelsens konung

45: lämna sin kroppshydda

46: utkrävas sin själ

47: kasta in handduken

48: kila runt hörnet

49: gå med i den himmelska kören

50: dra sitt sista andetag

51: lämna in

 

...och på nätet hittade jag en lista med icke mindre än 332 synonymer för ordet "dö":

http://www.linema.com/do.html

 

Varsågod, något att visa upp för nästa person som tycker att svenskan är ett ordfattigt språk! B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket imponerande listor!

 

Vet inte själv om Svenskan är ordfattigt eller om det bara är så att vi är dödsfanatiker :) och därför tänker jag inte utrycka mig i frågan innan jag har något bevis. Men 332 synonymer för att dö? tycker själv att det är ganska sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

wikipedia.org[/url]":2g9jpzyx]Det har debatterats huruvida anime som lånord bör stavas med accenttecken (således "animé"). Detta är ett engelskt (och franskt) system för att hindra uttal med stumt slut-e av japanska ord. Även saké stavas ofta med accent i svenskan av denna anledning. Båda fallen är missledande, eftersom det ger intrycket av en lång vokal som i "entré". Stavningen "anime" är helt i enlighet med japanernas eget sätt att transkribera japanska tecken till latinska språk
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

wikipedia.org[/url]":xj57pkrv]Det har debatterats huruvida anime som lånord bör stavas med accenttecken (således "animé"). Detta är ett engelskt (och franskt) system för att hindra uttal med stumt slut-e av japanska ord. Även saké stavas ofta med accent i svenskan av denna anledning. Båda fallen är missledande, eftersom det ger intrycket av en lång vokal som i "entré". Stavningen "anime" är helt i enlighet med japanernas eget sätt att transkribera japanska tecken till latinska språk

 

Det är förvisso helt sant att "anime" har kort vokal-e i japanskan, men när man tar in låneord så ändrar man också uttal och stavning för att bättre passa in i det nya språket. Inte uttalar du väl juice som "dju:z", bara för att man gör så i originalspråket (engelska)? Nej, i Sverige har det blivit "jo:s".

Att anime ofta uttalas med långt, betonat -e (alltså "animé) beror främst på att svenskar vill passa in det med övriga likartade ord och deras enklast möjliga pluralböjningar (idé - idéer, café - caféer).

 

Visst, vi HAR ord med kort slut-e (som "kaffe"), men det uppstår ständigt problem hur man böjer såna ord i plural (det blir ofta någon sorts osmidig påhängskonstruktion som "kaffesorter" - eller i det här fallet "animefilmer").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...