Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime eller animé?


TheFluff
 Share

Rekommenderade inlägg

Nå, kläm fram med det. Säger och skriver ni "anime" (a-ni-me, med kort a och kort "me"), eller animé (a-ni-mee, med betoning på sista stavelsen)?

 

Själv säger och skriver jag anime, eftersom jag anser att "animé" är en artificell försvenskning som låter konstig. Bör vi skriva till Svenska Akademin och fråga om vad som är lämpligt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Anime" är ett korrekt uttal lika mycket som "Sverige" är korrekt för en icke-svensk att säga. Eftersom vi översätter namn och dylikt så är det svenska ordet för anime, animé. Men det hindrar inte mig från att uttala det anime då jag tycker det låter finare och det var även det första sättet jag uttalade det på. Sedan blir det dock svårt att som någon ovanför sa, sätta det i plural.

 

Alltså båda 2 är väl lika rätt att säga, antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du är väl medveten om att runt hälften av alla ord i svenskan kommer från andra språk?

 

Så vi borda säga atomos istället för atom, fenster istället för fönster, salz istället för salt, vinus istället för vin, sprak istället för språk osv?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart inte, men det är skillnad på att uttala något fel pga av dialekt (Som i fallet anime kontra animé) och att försvenska ett helt ord, som salz till salt. Fel hade däremot varit om det fortfarande hette Salz, men uttalades fel av Svensken, exempelvis genom att säga Salles lr nåt equally retarded.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan säga anime i plural på flera sätt

 

Animer, animes eller bara anime (finns fler ord i svenskan som inte har en pluralform, hus och mynt tex)

 

Hur många anime har du sett idag?

Hur många animéer har du sett idag?

Hur många animer har du sett idag?

Hur många animes har du sett idag?

(Hur många tecknade serier har du sett idag?)

 

Jag föredrar bara anime även i pluralis.

 

(Svenskan är inte ett fattigt språk...

"Equally retarded" e lika cp på svenska som på engelska, se bara på vilka det är som använder det utrycket.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svenskan är ett fattigt språk, med banala uttryck. Lägg in "equally retarded" översatt till Svenska i en mening och få det att låta naturligt.

 

Det där är ju subjektivt. Alla jag vet som tycker det gör det bara för att de matats med engelska sedan barnsben, för att favoritartisten sjunger på engelska, för att de alltid ser anime på engelska eller något annat lika efterblivet. (Nog såg det väl naturligt ut? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Equally retarded = lika efterbliven eller har det nån mer idiomatisk mening jag inte känner till?

 

Man kan ju också säga tvärtom... försk översätta våra vättar, tomtar, älvor, rån och andra mystiska varelser till engelska utan att sluta antingen med "elves" eller saker man inte riktigt är säker på vad de är.

 

Visst har engelskan fler ord, men majoriteten av dem används ändå inte i en standard-manga så det spelar ingen större roll. Bara man har en bra översättare som kan både japanska och språket det översätts till så är jag nöjd

 

Och var tror ni försvenskningen av ord som salz, schnellzug osv började? Allt blir svenskare och svenskare med tiden, det går inte i ett hopp

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, jag minns fortfarande diskussionen jag hade med någon om svenskans påstådda ordfattighet; personen hänvisade till Monty Pythons sketch med den döda papegojan och tyckte att engelskan hade många fler synonymer till död - varpå jag gav en lista på ungefär 30 svenska synonymer... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...