Hoppa till innehåll
Anime.se

MegaMan fans, rejoice!


Japs
 Share

Rekommenderade inlägg

Som långtgående MegaManfantast kan jag bara säga att den blå bombaren mycket väl kan vara på återhämtningsvägen. ^^

 

Varför? Jo det kommer jag till, först ska vi bara ta en snabb genomgång av de senaste händelserna inom ämnet.

 

Efter MMX6 tog seriens rykte en djupdykning iochmed X7 och X8 (X7 är åtminstone det värre av dom två). Sen hände något mirakulöst. Capcom släppte MegaMan Zero till GBA. (Battle Network-spelen pratar vi inte om, dom räknas inte)

 

Efter dom två mindre lyckade senaste spelen kändes MMZ helt rätt. en ny tecknare fick göra illustrationerna till spelet och gameplayet fräschades upp osv. Hursomhelst så blev spelet en braksucce i fanskaran och även bland "normala" gamers var spelet uppskattat. (Dock så fick svenska speltidningar för sig att spelet var toksvårt, och tyckte även att tvåan var ännu svårare)

 

Så, nu känns det som om vi är up-to-date med de mest väsentliga nyheterna. Nu över till varför det (för mig iaf) känns som om MegaMan är på tillbaka-vägen.

 

MegaMan X: Maverick Hunter X (Jap. titel: Rockman X: Irregular Hunter X)

Ingen har väl undgått remaken till PSP? Den verkar bli helt suverän, inte nog med att dom har snyggat till spelet, dom har även lagt till animerade mellansekvenser, plus ett extra spelläge där man får spela igenom spelet som Vile! Det har också pratats om att det ska följa med en c:a 50 minuter lång film på disken som går in lite mer på djupet i storyn. Extra mumma för fansen alltså. ^^

 

Det ryktas också att beroende på hur bra spelet säljer så kanske det kommer en remake av X2 också. Men som sagt, det kan också bara vara just rykten.

MegaMan Powered Up (Jap. titel: Rockman Rockman)

Ännu en remake till PSP'n, det kan ses som mjölkning (vilket Capcom gjort sig kända för) fast det är lite mer än en remake. Själva spelet har fått grafiken upphottad. Med denna remaken gick dom åt andra hållet med grafiken och körde på en mer chibifierad stil. Några jag känner gillar inte det alls, själv tycker jag att det inte kunde kännas mer rätt ^^.

Grafiken är inte det enda som har fått en uppryckning, det har även lagts till två nya bossar och självklart har även musiken fått en makeover.

 

Fast den riktiga nyheten är den medföljande level-editorn. Man kommer kunna skapa och spara så många banor ens minneskort klarar, plus att man kommer kunna ladda ner banor som andra spelare skapat samt ladda upp sina egna banor så att andra kan njuta av dem. Förhoppningsvis kommer denna funktion även ge möjlighet att ladda ner nya officiella banor (kanske även en "mod" som låter en spela Megaman 2 på samma sätt) och mer saker man kan lägga ut i editorn. Om det inte var nog så får man också med det gamla NES-spelet också.

 

MegaMan Legends 1 & 2 (Jap. titel: Rockman DASH 1 & 2)

Jag missade tyvärr MegaMan Legends spelen eftersom jag inte ägde ett Playstation då spelen släpptes. Spelen blev inte nån jättehit, men enligt fansen så är spelen grovt underskattade. Detta konstaterades även i dokumentären som följde med Gamecube versionen av MegaMan 15th Anniversary Collection. Nu är iallafall båda spelen planerade att släppas till PSP'n.

 

MegaMan ZX

Det är inte bara PSP'n som får nya MegaMan-spel. MegaMan ZX utannonserades för inte så länge sen till Nintendo DS. Det finns inte så jättemycket info om spelet i nuläget. Det sägs att storyn är lagd mellan X och Zero serierna. Spelet kommer att ha två huvudkaraktärer, en kille vid namn Van och en tjej vid namn Eile.

 

MegaMan X Collection

Inte nog med att Capcom släppte hela den klassiska MegaMan-serien i en fin samling med två extraspel. Nu har dom även släppt (ännu en) samling med MegaMan X-spel. I samlingen får vi spelen MMX till MMX6, och även ett upplåsbart spel som inte nådde USA, MegaMan Battle & Chase. Ett racingspel ä la Mario Kart fast med MegaMan & co istället. Samlingen har släppts till PS2 och Gamecube.

 

MMX Collection är för mig helt underbar. Det enda som jag inte var nöjd med är versionen av MMX3 som dom valde att ha med på skivan. Istället för originalet till SNES får vi Sega Saturn-versionen av spelet. Spelet är exakt detsamma som på SNES'en, fast några saker skiljer. Musiken är utbytt mot, mer eller mindre bra, remixar av SNES-musiken. Detta hade varit helt ok om inte ljudeffekterna hade haft en så hög volym som dom har. Uppladdningsljudet överröstar nästan allt annat och kan minst sagt bli irriterande. att använda Saturn-versionen av spelet var nog inte det bästa valet eftersom det verkar som om det gjorde att spelet inte klarar emuleringen speciellt bra. När spelet scrollar vertikalt så ser man hur tilesen byts ut, och det kan vara en ganska tråkig sak att se i ett annars så underbart spel.

 

Några små roliga fel som följde med var felstavningarna i filmsnuttarna. T.ex. I introfilmen till Blizzard Buffalos bana hade dom stavat "blizzard" fel och istället skrivit "Bilzzard". ^^

 

MegaMan Mania

Trodde ni att ni sett nog av MegaMan samlingar? Icke! Även MegaMan serien till gamla Game Boy får ett samlingsspel. Samlingen ger oss spelen MegaMan I till V i uppfräshade versioner i färg, till Game Boy Advance.

Jag hade gärna sett att MegaMan Xtreme 1 & 2 hade varit med i den samlingen.

Nu kanske det bara beror på att jag själv är MegaMan-frälst som jag anser att serien är på väg tillbaka. Men framtiden ser iallafall väldigt ljus ut för oss som älskar att spela spel med blåa och röda robotar! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Troligtvis inte. Men jag såg en sida med namninsamling för att få Capcom att släppa samlingarna i Europa (eller som dom kallade det, "the PAL regions" ^^). just då var dom uppe i 768 namn. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag hittade den. Om jag ser den igen ska jag posta länken här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den troligaste förklaringen till att spelen inte kommer hit är väl att nån nisse på Capcoms Europakontor anser at det inte finns en tillräckligt stor marknad i Europa för att släppa PAL-versioner av spelen.

 

Många Megamanspelen har släppts här, fast inte under senare tid. Till och med MegaMan X2 hittade ju hit till Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Megaman Anniversary collection Är en av de bästa investeringar jag någonsin gjort kan jag säga. Köpte även Megaman X collection för några veckor sedan, men har inte testat ännu p.g.a min lata bror som aldrig orkar ta med sig min GC hem.

 

Glöm bara inte en freeloader, spelbutiken har dock fina bundlar med både ett importspel och en freeloader.

 

PS. tur att man har megaman X3 original då :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Mega Man var fulländat redan på NES-tiden, då var spelen om bäst,

Men jag hoppas verkligen Mega man kommer tillbaka på riktigt, men jag vill INTE se honom i ett TILL spel i 3D, mega Man hör hemma bäst i 2D.

 

Ja, för Megaman är bäst som sidscroller. Sidscroller är ju bara samma vinkel så varför vara onödig med 3D? Sidscroller + 2D = Helt perfekt... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste säga att jag är ett stort megaman fan jag med. men jag gav uppefter MMX2, vet inte varför, måste spela alla efter det när jag får chansen..

 

Problemet är ju det att man inte har nån console att spela på ^^.

 

Dock lirar jag fortfarande mitt MM3 på mitt Nes ibland :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...