Hoppa till innehåll
Anime.se

Bishoujospel


Rekommenderade inlägg

Är det någon här som har spelat Princess maker2? :)

 

De é ett gammalt japanskt rpg/simulation spel från Gainax

som handlar om att man ska ta hand om en flicka från gudarna

typ...

 

Jag tycker detta spelet är HEL gussigt ;) Men sorgligt

nog, av ALLA Princess maker så blev bara beta versionen

av 2:an släppt på engelska :(

 

Men men, ville bara tipsa om detta spelet! Blev ni lite små sugna?

Ta en titt på det och ladda ner det vet ja! Sedan säg vad ni tycker :D

http://www.abandonia.com/games/en/181/P ... Maker2.htm

 

P.S. Ni med lite för överpumpade datorer behöver kanske

programet DosBox för att köra denna klassiker ;)

http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1

 

EDIT: Alla med xp MÅSTE ha DosBox för att höra musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Whoa! Du får inte tro att de e hentai bara.

Ett gulligare spel e svårt att hitta :D

 

Det är absolut inte "styggt"

 

Eller, mja... Det beror på hur ni uppfostrar henne!

Är spelaren pervers så lär han uppfostra henne

perverst me. Och ja, då kanske hon gifter sej

med en "ful gubbe" i slutet. Det är upp till spelaren XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda interessanta med PM2 är historian om hur det översattes och hur precis nästan allt som kunde gå fel också gjorde det.

http://www.softegg.com/products/pm2/pm2.html

 

Annars så är det inte något märkvärdigt och det finns betydligt bättre rasing sims, t ex Little Witchs Girlish Grimoire Little Witch Romanesque, http://www.littlewitch.jp/romanesque_demo_01_640.lzh (demo film, worksafe)

Personligen tycker jag raising sims är tråkiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda interessanta med PM2 är historian om hur det översattes och hur precis nästan allt som kunde gå fel också gjorde det.

Ja det är hel galet va allt gick snett!

Men man växte ju upp me detta spelet, antar att det är

lite kullt stämplat för min del ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

testade det för skojs skull,blev glatt överaskad^^ är en speciel känsla när ens 14 åriga dotter totalt bankar en av veteranerna i kungarikets arme :D

 

nån som kan lista lite fler raising sims i ungefär samma stil?tyckte det var rätt kul^^ ska testa det som DB förslog.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Noir_reborn

De enda jag känner till är Girlish Grimoire Little Witch Romanesque och så Sympfonia. Som sagt, inte min genre så jag har aldrig brytt mig om den något närmare. Föredrar vanliga avg. Sen så finns inget av dessa översatta (förutom PM2). Kanske också kan vara värt att veta i tider av överdriven politisk korrekthet att majoriteten av dessa har 18-års gräns.

 

Hursomhelst fanns det en trialversion av Girlish Grimoire Little Witch Romanesque att dra ner från Little Witchs hemsida.

http://www.littlewitch.jp/LWTrial.exe

Hurpass worksafe trialversionen är kan jag inte uttala mig om, men utgå från att den inte är det. Kanske också måste använda ap locale (finns hos Microsoft) eller boota XP/2k i japanskt läge för att installera och/eller starta det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

testade det för skojs skull,blev glatt överaskad^^ är en speciel känsla när ens 14 åriga dotter totalt bankar en av veteranerna i kungarikets arme :D

Glad att nån mer gillar spelet än jag :D

 

Ska defenitift prova detta "Girlish Grimoire Little Witch Romanesque"

Är det i samma stil som pm2 så kommer jag att gilla det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kolla Shiis lista istället, http://www.shii.org/translate/

Det är en en lista på amatöröversättningar av bra spel. I princip de bästa som finns, undantaget MuvLuv (som gått om F/sn med råge för min del). I alla fall ser det som om Kanon och Tsukihime (Shuffle är inte överdrivet bra) i alla fall skulle kunna bli klara i år, och dessa två ligger helt klart på min top fem lista.

 

Av de som finns översätta så prova absolut på Narcissu (helt gratis) för 5-7 givande timmar. Det är ett sidoprojekt av Tomo Kataoka (manusförfattare på snart stängda Nekoneko Soft (Mizuiro, Lamune). Och Keys (Air, Kanon, Clannad) Planetarian (kostar bara 80 kronor, köpguide finns hos insani).

 

Vad gäller komersiellt översatta bisjoujospel så är D.O.s Kana Little Sister det enda jag kan rekommendera. Resten är i stort sett skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej. Ovan nämda sida såg jag postad på animesuki. Själv spelar jag inte översatta spel så jag vet inte vilka mer det finns. Shii har dock rätt bra koll så jag skulle tro att detta mer eller mindre är allt som inte definitivt blivit nedlagt. Men kolla http://www.insani.org, det finns översatta demos där som Shii inte listat. Bland annat F/sn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Exoddus

Är det själva upplägget du har problem med? För att uppskatta visual novels, vilket större delen av bishoujospel är, så krävs det att man kan uppskatta att ett spel inte nödvändigtvist behöver vara en utmaning utan också kan vara en upplevelse. Och personligen tycker jag handlingen i Narcissu är om än väldigt tragisk, ändå fascinerande. Musiken håller också en väldigt hög klass.

Sen ska man ha i åtanke att det är ett litet sidoprojekt och helt gratis. Komersiella spel håller en betydligt högre teknisk kvalitet. Mer bilder, snyggare effekter och mer musik. Men då kostar de också sina 8800 JPY.

 

Sen finns det också andra typer som taktiska rpg som Utawarerumono, helt animerade spel som School Days och mer actionfokuserade som Tama Softs kommande Lost Child.

 

Kanske borde ändra ämne på tråden till 'Bishoujo spel', eftersom det är vad den handlar om nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm, ja kan passa att ändra ämne på tråden

 

 

men men, komma och lur en att kolla på en så tragiskt visual novel så sent, nu är man aldeles deppig,(känner mer själv hyfsat bra, lär ha sömn problem inatt^^) men men, håler med, riktigt gripande story, ska se klart resten imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag har lite svårt för detta spelet är nog att

det inte är tillräkligt mycket grafik för mig. Jag har sorgligt nog

EXTREMT dålig fantasi, så jag kan liksom inte föreställa mig hur

saker å ting ser ut =/ Plus att handlingen är för sorglig för mig

direkt efter att ha sett animén Kimi ga nozomu eien ;)

 

 

Sen ska man ha i åtanke att det är ett litet sidoprojekt och helt gratis. Komersiella spel håller en betydligt högre teknisk kvalitet.

Klart jag tänker på det, men man måste kunna kritisera dom också :O

 

Kanske borde ändra ämne på tråden till 'Bishoujo spel', eftersom det är vad den handlar om nu.

Har ingen aning om vad Bishoujo betyder, sugen på att upplysa mig? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bishoujo = typ "vacker flicka".

Det är ett samlingsbegrepp på den typen av spel som kretsar runt eller en eller fler tjejer. De flesta som Shii listat faller i den klassificeringen.

Den typen av spel som felaktigt brukar kallas för "hentai spel". Oftast spel bestående av bilder och text.

 

Jag gillar sorliga handlingar. Det får en att tänka efter lite. Även om just Narcissu trots allt ändå på något sätt är mysig mitt i allt elände. Det är ju inte direkt att något hemskt händer. Det hemska har inträffat innan spelet börjar, de förösker bara göra det bästa av situationen och hinna med något sista innan det är för sent. När jag spelade Kanon var det betydligt värre, särskilt när jag efter Nayukis, Makotos, Mais, och Shioris scenarier spelade genom Ayus. Det tog någon dag eller två att hämta sig från det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

gillar också sorgliga historier, låter som man med andra ord ska leta fram kanon och köra det^^

 

EDIT: sett klart narcissu nu.............är deppig som f*n, ska nog vänta ett tag med kanon, så jag inte deppar ihop helt....... stackars setsumi :(

(tror inte det räcknas som spoiler)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...