Hoppa till innehåll
Anime.se

Bishoujospel


Rekommenderade inlägg

Är det inte mysigt och fascinerande när text, lite bilder, musik och en portion fantasi kan framkalla sådana känslor?

 

Som sagt, jag tycker om sådana historier. Livet är inte alltid trevligt, men det går ändå att göra det bästa av det. Just Narcissu tycker jag ändå inte är helt tragisk. Vad som kommer hända är det ju inte direkt någon tvekan om, och historien om dessa två personer som för första (och sista) gången tar sitt liv i sina egna händer, gör vad de själva vill och Setsumi som helt själv bestämmer över sitt öde och väljer bort både hemmet och våning 7 har på ett eller annat sätt berört de personer jag fått att prova på det. Bland annat slängde jag in det på min mors laptop, vilket ledde till att flertalet personer på hennes arbetsplats snyftade sig genom det.

 

Passa på att läsa Tomo Kataokas kommentarer också.

 

Klart jag tänker på det, men man måste kunna kritisera dom också

Missade visst denna förut.

Klart man får göra det. Men det säger sig ju självt att något som släpps gratis och som är ett litet sidoprojekt av ett fåtal personer rimligtvist inte kan ha samma tekniska kvalitet som t ex MuvLuv Alternative som tog âge, som är ett av de största spelhusen, över tre år göra. Men just musiken håller väldigt hög klass i Narcissu.

 

Sen finns det ju faktiskt några amatörspel (inte gratis iofs) som är betydligt bättre än flertalet komersiella. Däribland Type Moons Tsukihime och 7th Expansions Higurashi no naku koroni trots att de är tekniskt underlägsna då de använder Nscripter (scriptmotor) som är gratis fri att använda för den som känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

instämmer fullständigt med att det är härligt när man får sånna känslor av fantasi, när man kan leva sej in i det så mcyket(annars hadde jag nog inte kört igenom den^^)antar man inte kan få tag i soundtracket nånstans? Är en äckta "sucker" för sorglig, instrumental music. Är inte fult så kul att behöva starta spelet varje gång, och trycka på varje låt för sej.

 

men men, nesta spel på listan tog jag bara ur högen, Kira Snowdrop eller nått sånt, vet inte om man vågar köra igenom det så snart, man kansek inte kan somna då :D jk

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har precis skaffat Fate/stay night och Narcissu idag, jag har börjat läst Fate och en så länge så tycker jag att det har varit riktigt underhållande. Jag har länge viljat testa något Bishoujo eftersom jag har trott att det ska vara någonting för mig (har alltid ansett att storyn har varit det absolut viktigaste), men jag har dock inte kunnat eftersom jag fortfarande inte har tillräckligt stora japanskakunskaper. Jag får tacka så mycket för länkarna i den här tråden dom kommer antagligen vara till mycket stor glädje.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Orrin

Det är den största anledningen varför jag gillar sådana spel. En gång i tiden var RPG min favoritgenre. Men jag började tröttna på att göra samma sak om och om igen med ett par prepurbetala småglin. De mer storyfokuserade bishoujospelen ger mig en bra handling utan att jag behöver ödsla tid på random encounters hela tiden. Dessutom handlar det inte om att rädda världen utan om, oftast, mer jordnära berättelser och relationer mellan olika personer. Sen kommer det några ibland som ger mer aktiva spelmoment som Leaf Tear to Tiara från förra året som är ett taktiskt RPG eller Tama Softs Lost Child (kommer på fredag!) som har riktiga slagsmålsmoment. Visst, de kommer aldrig komma i närheten av t ex Disgaea till PS2 vad gäller komplexitet, då fortfarande fokus är på handlingen, men är ändå tillräckligt avancerade för att vara underhållande.

 

>>Noir_reborn

F/sn har tre scenarier: 'Fate', 'Unlimited Blade Works' och 'Heaven's Feel'. Man spelar dessa i den ordningen då när man klarat av ett scenarie öppnar sig nästa och de är alla variationer på samma berättelse. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur långt in i Fate demot går då det var över två år sedan jag testade det. Allt som allt tog det 50-60 timmar att ta mig igenom hela spelet, vilket gör F/sn till ett av de längsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 stories till och med, Fate, Unlimited Blade Works och Heavens Feel. Jag spelade F/sn med en translator för lite mer än ett års sedan och jag kan inte direkt rekomendera att göra det. Tog väldigt lång tid och man förstod ca 25% av storyn.

 

Edit:Attans DB hann före

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller fullständigt med dig DB om att hela rädda världen syndromet börjar bli väldigt utjatat. Samt att man i många fall även får sig en rejäl dos "shounen" klyshor (ursäckta valet av ord men shounen var lättast att använda även om det är felaktigt), vilket börjar bli lite för magstarkt för mig. Jag kommer hålla ögonen öppna för Leaf tear och Lost child dom verkar intressanta, även om själva fighting momenten i spel är bara ett irritations moment för mig så kan det nog vara kul att spela ett Bishoujo spel med dom i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte fighting momenten kommer har överdrivet mycket utrymme i Lost Child. Huvuddelen kommer vara bilder och text. Det jag gillar är hur totalt överdrivna slagsmålen är. På gränsen till komiskt. Sen gillar jag den mörka designen på världen, träffar min smak helt och hållet.

 

Lite Lost Child material

 

Introfilmen.

http://dl-3.drabbit.net/dl/tama-soft/tam_lc_op_L.lzh

 

Trailers

Första (2004)

http://dl-3.drabbit.net/dl/tama-soft/lostchild_l.mpg Innehåller icke worksafe material (4 sekunder med Ai utan tröja)

Andra (2005)

http://dl-3.drabbit.net/dl/tama-soft/lc_2005trailer.mpg worksafe

Tredje (2006)

http://dl-3.drabbit.net/dl/tama-soft/LostChild_demo3.zip worksafe

 

Sagsmålsdemon

http://dl-3.drabbit.net/dl/tama-soft/tam_lc_btl_sample.lzh

http://dl-3.drabbit.net/dl/tama-soft/lc_battle_verx_l.mpg

http://dl-3.drabbit.net/dl/tama-soft/lc_battle_z.mpg

 

 

Tama Soft

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har precis tittat klart på alla trailers nu och måste säga att jag ser väldigt mycket fram imot Lost Child nu. Visst är fighterna en hel del överdrivna, men det gör inte mig någonting när dom var så häftiga. Det hela påminner mig en del om Xenogears (ett av mina favorit RPGs) till Playstation, men det är säkert fel. Undrar bara hur mycket röster spelet kommer innehålla, för om det mesta är röster så ska det nog inte vara så stora problem för mig att förstå det (kan inte alla 2000 kanji än och har en del små problem med gramatiken).

 

Nåja jag kommer garanterat att importera det här, blir ju inte mindre roligt av att jag har en liten förkärlek för mechs med vingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

påminner mig en del om Xenogears (ett av mina favorit RPGs) till Playstation

hehe, älskar det spelet. Jag brukar fortfarande ta fram mitt playstation

och köra igenom lite minnen ^^

 

Fighterna är överdriva ja, men det är så det ska vara enligt mitt

tycke i sådana här spel. Gillade dessutom 3d flash grafiken dom hade

plus snyggt ritade karaktärer *tumen upp*

 

Detta får mig till att bara mer och mer vilja lära mig japanska.

Men det tar ett tag att lära sig ett helt nytt språk ju :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

dett är bara att sätta igång, med rätt insällning^^ har inte gått nån kurs och lyckades ändå förstå 80% av allt dom sade i alla Guilty Gear storymodes, tillräckligt för att fatta vad det handlade om i alla meningar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har börjat med Fate/stay night nu, och är för tillfället mitt inne i vad jag tror är början på slutet av fate scenariot. Känns som om jag läst i evigheter... :) Är alla tre scenarier lika långa?

 

Även om jag knappast kan klaga på att det tar lång tid, eftersom jag läser rätt långsamt. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...och är för tillfället mitt inne i vad jag tror är början på slutet av fate scenariot.

Var är du någonstans?

 

Känns som om jag läst i evigheter... :) Är alla tre scenarier lika långa?

De är ungefär lika långa. Jag satt nog en bit under 20 timmar med varje eller totalt kanske 55 timmar. F/sn är rätt maffigt, men jämför med MuvLuv Alternative där en genomspelning tog runt 50 timmar. Men då finns det bara ett scenario också, med fem varianter.

 

Ja, man får väll titta mer på anime.

Man lär sig japanska ord snabbt som f'n av det ju

Problemet är att du behöver kunna läsa också. F/sn saknar ju allt vad röster heter. Sen finns det olika varianter av röstpålägg. Det kan vara allt ifrån att huvudtjejerna har röster, att alla tjejer har röster, att alla utom huvudpersonen har röster eller som i fallet MuvLuv Alternative där även Takeru, huvudpersonen, har röst men bara när det är återblickar på tidigare dialoger. Dessutom är det ofta rätt mycket tänkt och beskrivande text som inte heller har röstpålägg. Så ska man spela icke översatta spel så kommer man inte undan att behöva kunna läsa.

 

Sen är det ju stor skillnad på nivån av språket. ToHeart spelen har tämligen simpel dialog medans spel som F/sn, vilket antagligen Bankoiia håller med om, har en betydligt högre nivå. Och då kan vi också gå in på MLA där jag skrev ner runt tre A4 med fysik, tekniska och militära termer. Det är inte direkt lätt att hänga med i en ganska avancerad diskussion om kvantmekanik om man inte kan begreppen. Hade jag inte haft min Sharp PW med ett J till J lexikon så hade jag haft problem.

 

Nåja, lite om Lost Child som jag provat på nu. Först så var jag lite besviken på att det bara var 640x480. 800x600 är liksom mer eller mindre standard idag, men jag antar att det har att göra med att Tama Soft trots allt började med det för tre år sedan. Det andra var musiken. Vissa spår är riktigt bra, bland annat de som spelas i alla trailers medans den vanliga bakgrundsmusiken kändes väldigt standard. Men då har jag precis spelat MLA från âge som är ett betydligt större spelhus med mer kapital och som outsourcade ganska mycket. Bland annat så gjordes all musik av Lantis som garanterat har mer erfarenhet än någon in-house kompositör. Det tredje problemet var att det inte gick att ställa om ljudstyrkan på musik, ljudeffekter och röster vilket gjorde att det var något svårt att höra ibland. Dessutom kan man i backloggen inte spela upp rösterna igen. Nu fanns det iofs en patch som fixade till att man kunde ändra volymstyrkorna, så den biten är ordnad.

 

Men bortsett från dessa mindre missar så verkar det vara riktigt trevligt. Designen är trevlig, världen är mysigt mörk och det kommer antagligen bli bättre. Ska bli roligt att se hurpass interaktiva Amitto-slagsmålen kommer att vara. Lite skärmar. Startmeny, en lite smårisig gata och tunnelbanevagn. Det märks rätt väl att det är en kvinna som gör karaktärsdesignen:

lc018gg.th.jpglc023zn.th.jpglc033li.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*suck* är jobbigt att inte kunna läsa det ja, även om jag förstår det mesta av japansk dialog(dock inte über avancerad japanska) Lost Child till exempel värkar vara kul ,men som det är nu är det rätt omöjligt för mej att köra igenom det

 

nåja, ska ju börja läsa japanska på kurs nu efter sommaren, även om det lär ta något år innan man börjar fatta nån vettig del av all kanji

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Börjar bli gammal och gaggig i förtid.

Hur kunde jag glömma bort Øverflows Miss Each Other och School Days?

Dessa har all text med tal då det mer är interaktiv film. Miss Each Other är inte så mycket att bry sig om, men School Days var ett av förra årets toppspel, trots att det var ruggigt buggigt (11 kumulativa patchar släpptes totalt). Men det var prima underhållning. Började som en vanlig skolsåpa som kretsar runt ett triangeldrama. Det finns 21 olika slut med väldigt kraftig variation.

 

Det finns en film på kapitel 1

Spelbart demo på hela kapitel 2

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...