Hoppa till innehåll
Anime.se

Rant - Som det heter på engelska. ;)


F.d. medlem
 Share

Vad tycker du?  

3 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad tycker du?

    • Helt rätt!
      1
    • Ingen åsikt. (neutral)
      2
    • Helt fel!
      0


Rekommenderade inlägg

Är förkyld idag och skrev ihop en så kallad rant, vad heter det på svenska nu igen? I alla fall så tänkte jag dela med mina klagomål och tankar till er och eftersom det mestadels är spelinriktat så postar jag det i denna forumsektion. Jag skrev det till att börja med på 1up.com så en del saker kanske känns underliga att läsa här på anime.se.

 

Aja, hoppas någon orkar läsa detta och var inte rädd för att säga emot. Det jag säger är inte det som gäller, det är vad jag tycker. Tyvärr så tänker jag inte översätta till svenska och jag hoppas att ni förstår varför, håll till godo!

 

Random rants

Today I'm really really negative due to the fact that I have a cold. My nose, and my left eye to be specific, is running like the Niagra falls and I thought I would type up some rants when I am in such a negative mood and condition....

 

First off; Next-Gen

What topic couldn't be more discussed right now? I thought I'd give my current view on things. Right now we're in the beginning of the Hype season. (as I myself am calling it) GDC started a day ago and gamers are eagerly waiting to hear anything new from Sony or Nintendo to release just a little bit of information on their next-gen console. I myself want to get some of the news but still not. Everytime something as big as Sony, Nintendo, Microsoft or the like are speaking up in an interview or something people always misinterpret what they're saying and jump on everything and nothing. It's like the news on the front page right now. Duke Nukem Forever...2? They say; "When we're finished we'll start with the sequel.". People interpret as; "OMFG, THEY'RE ALREADY WORKING ON THE SEQUEL WHEN THEY HAVEN'T RELEASED THE FIRST?!?!?!!1111 LOLZOR". That's exactly how it is all the time when hype is built up, Company A says one thing and the fans thinks something else and then becomes disappointed in the long run.

Is it so hard to read or hear clearly what people are saying and not try to read inbetween the lines? We'll know the truth sooner or later anyway. Like I said I think I would prefer to wait. Atleast until E3 for this kind of thing.

 

The next topic; Fanboyism/Fangirlism

I should start pointing out the fact that I myself am a fanboy of this and that, let's leave it at that. Nothing specific. What I hate most about fanboyism is that people who usually am one is as blatantly retarded as a --> insert retarded thing here <--. Not only do they come out from nowhere when a discussion is held on a forum (or in real life) and shine like the holy grail with their so called expertise, they're actually totally flaming the topic with opinions that are based on things that doesn't exist in reality or doesn't have a proper source to begin with. Why are people opening their mouth before getting their facts right? I mean, I myself always try to stay on the safe side of things and make sure I'm not stating the wrong facts. You're just standing out as a pure idiot if you don't. Back to the case; what I'm saying is that people defends their favorite thing in pure blind idiocy. I can't understand why people are so blinded by such a trivial thing to start with?

I have for a long time been a real anti-Microsoft guy. When the X-BOX came I were up in flames blaming everything bad in the gaming industry on them. Now this year when the 360 had been out for a couple of months I've started to let go of my fanboyism thoughts, the reason? An article on Gamespot about upcoming Windows Vista. After reading how DirectX10 and Vista will be optimized for graphics even more and that DX10 specificially have been rebuilt from base made me read in awe. Simply scared and fashinated by the numbers presented in the article; 6-8 time faster rendering in games?! Although I shouldn't start biasing my opinions on Vista just yet, it still feels awesome. I would be glad with just a two times increase of performance. Anway, my fanboy feelings has vaporated into thin air with that article and I've started to become a tad interested in the 360, maybe Microsoft is going a really impressive path with their new console? I'm mostly thinking about the games this time. It's not only DOA and Halo anymore. Just look at Dead Rising, GRAW and Viva Pinata. I'm still skeptical against them and have my eyes on Sony instead, but especially Nintendo.

 

This leads to the next topic; Innovation

What I like the most about Nintendo is what alot of others like me are thinking; Nintendo's thoughts on how important gameplay and innovation are. Although I know Nintendo have pumped out way too much Mario and Pokemon they still have new and interesting gameplay features. If I had the money I would get a DS right away, right now. All the time back since the GCN was announced as codename Dolphin (or what the heck it was called) I've always wanted to buy every single piece of hardware Nintendo had pumped out under their name, but my wallet stopped me. I grew up with Nintendo and Sega and I know what real joy of playing games is. Although graphics are important and Nintendo's consoles usually am left behind another with their visuals, graphics still destroys alot of things.

 

Graphics in games

As I mentioned just now I think graphics are important but destroys alot of things. I won't speak up on what good gameplay is as it varies from person to person and what they like. Anyway, in my mind there are two aspects of graphics; technically stunning and composition. I can't understand how people think HL2, Doom3 and FarCry had amazing graphics. Technically, they all had it, yes, but the composition totally sucked. The levels felt the same through the whole game and it made me bored of that simple fact. Doom3 did atleast satisfy me with the gameplay.

I think it's suiting to continue on next-gen graphics. What have made me happy inside is that I've seen developers are thinking more about composition, I won't mention any titles but I can just say; Wow! I think it's because developers has a less hard time getting better graphics as the technology already have been out for a couple of years. It's more about using it in a more powerful machine. Let's just hope gameplay turns out for the better as graphics goes from technically stunning to better composition.

Although I mentioned above that Nintendo's consoles have lacked graphics on the technological side of things I still don't think that the Revolution will be left behind. People are forgetting that the Revolution ain't rendering at grotesque resolution and may therefore concentrate on putting its power on visuals. Just see what difference a drop from 1600x1200 to 1024x768 makes on a computer.

 

Last words

As I've typed way too much as it is I'll stop here. I just want to say that people should cool their friggin' heads and not flame eachothers about things they've actually never seen in real life or have experienced in any way at all. It's fun to speculate about next-gen but having a fight about things that's still on the unreachable side of the fence is just stupid.

 

So, cool down and look at my avatar. Doesn't it look more professional now? :)

//Denny is over and out

 

Just in

Thought like adding the following thing that I just typed in a thread a minute ago.

"There's two differences in this thread. One party is talking out of pure stupidity, lack of facts and about things they barely know nothing about. In the long run they flame the opposition. The other party is bringing up more interesting opinions which they back up with a reason.

The first party being the fanboys, the other part normal gamers with an opinion. Fanboys can't take black on white and are blinded by their beliefs. Yes, so called beliefs because they're taking it as a f*cking religion. Like it's an insult towards themselves when someone says something bad about their favorite company or product. The second party actually says both good and bad facts about all consoles, in this case, while the fanboys does not.

Just look back and see the comparisons. Fanboys says good things about their favorite system and bad about the others and come to the conclusion that their favorite system is the best. They NEVER state the bad facts about their favorite system or any good one about the other systems at the same time.

So please see the simple difference of who's a fanboy and who's not in here."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att du har en hel del bra poäng, men jag kan dock inte hålla med om allt. Först och främst ska jag säga att jag spelar inte särskillt mycket nu för tiden men jag gjorde det innan jag började med anime.

 

Kan börja med att kommentera dina synpunkter om fanboys, är själv lite av en fanboy till vissa saker (tror egentligen att alla har en liten fanboy inom sig). Först och främst så skulle jag vilja säga att termen "fanboy" är ganska dålig och väldigt ospecifecerbar. Den formen av fanboys som du beskriver (även kallad "troll") kan vara en riktig pest, men själv har jag ingenting emot fanboys som helt enkelt bara gillar en produkt utan att försöka tvinga på sitt budskap på andra.

 

Om Next-Gen så anser jag att att du har mycket rätt och det jag inte kan hålla med om är bara dina åsikter och sådana har alla rätt till. Tänker dock bara klargöra mina egna åsikter. Jag kommer inte att köpa någon X-box eftersom jag inte spelar amerikanska spel, vilket nästintill dominerar utbudet till X-box. Kommer antagligen inte att köpa någon av Next-Gen konsollerna dock, men om jag skulle köpa nån så skulle det antagligen bli en Japansk Playstation 3 (klarar inte av amerikanska röstskådespelare) eftersom det är den enda som antagligen kommer ha några spel som intresserar mig (RPGs). Jag växte också upp under det glada 80-talet med Nintendo och kunde då aldrig tänka mig att köpa en Sega, detta ändrades dock när den tredje dimensionen introducerades och enligt mig alla Nintendos klassiker började lukta gössel (ja även Zelda och Mario).

 

Om innovation. Givetvis så är innovation det absolut viktigaste som finns i den här världen, utan den så skulle vi aldrig ha nått den teknologiska standarden vi har idag och vi hade antagligen dött av utråkning. Dock så anser jag inte att Nintendo och innovation går hand i hand, visst har det funnits en del nyskapande även där (särskillt på 80-talet) men på senare tid så kan jag inte komma på en enda innovativ skapelse. Supernes storheterna var inte särskillt innovativa, Mario, Zelda och Metroid var enligt mig bara samma gamla sak fast med ett snyggare yttre. Lite skillnad var det dock på Nintendo64 spelen men jag skulle knappats kalla det innovativt, snarare en blandning av spelidéer som alleredan fanns på marknaden. Men mest av allt så anser jag att Nintendo64 antagligen är den mest bakåtsträvande konsollen som har kommit, jag har faktiskt ingen aning om vad Nintendo tänkte när dom höll kvar vid sitt gamla kasett format istället för att byta till cd. Nu när Doliphin kommer så vet jag inte om jag har så stora förhoppningar, det enda som skulle kunna anses vara innovativt är förmodligen fjärrkontolls handkontrollen, men om jag inte minns helt fel så hade en av mina barndomsvänner sådana (fast med sladd) till en gammal spelkonsoll från början av 80-talet suck....

 

Nu så anser jag nog att jag har fått fram det viktigaste (mest för att jag inte orkar skriva mer), kanske kommer fylla på med lite mer senare. Jag tänker dock välja att rösta blankt, eftersom det finns saker jag håller med om och saker jag inte håller med om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när Doliphin kommer så vet jag inte om jag har så stora förhoppningar, det enda som skulle kunna anses vara innovativt är förmodligen fjärrkontolls handkontrollen, men om jag inte minns helt fel så hade en av mina barndomsvänner sådana (fast med sladd) till en gammal spelkonsoll från början av 80-talet suck....

Dolphin var projektnamnet för GameCube, och det namnet dog runt år 2001. Projektnamnet för Nintendos kommande konsol är Revolution. Att du sen inte ens nämner/verkar känna till Nintendo DS visar nästan att du är en sisådär fem år efter. Ville med detta bara påpeka att Nintendo faktiskt varit innovativa även efter 80-talet.

 

Håller med dig till fullo var det gäller fanboys dock. Jag har alltid varit fanboy, fast med en öppen attityd. Jag spelar det mesta på de flesta system, och att jag sedan inte äger dem själv är helt en budgetfråga. Men visst, man kan verkligen spy på folk som oavbrutet måste dra skynken över sig och övertyga världen om att deras val var det rätta. Har en liknande typ i min klass, som knappt spelar annat än mmorpgs och fps, hans kommentar till övriga spel i allmänhet och konsolspel i synnerhet är "jag har aldrig testat det, men jag vet att det suger." Jag gillar när det går bra för mitt favoritföretag (läs Nintendo), men med en neutral ståndpunkt som respekterar andra aktörer och deras framsteg.

 

Gillar överlag din post Denny, speciellt delen om att folk kan verka så proffesionella i sina uttalanden när de inte ens har fakta att framföra sitt budskap med. "Man får handledsvärk av Revolutions fjärr, jag har inte testat den själv och vet knappt hur det kommer fungera i praktiken men allt tyder på det".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blandade ihop namnen Dolphin och revolution, ett litet misstag. Har aldrig spelat på DS så jag kan tyvärr inte utala mig om den (gillar inte bärbart så mycket), äger bara en gameboy advance (mest för Metroid och Castlevania spelen) och meningen med den maskinen är inte direkt att vara innovativ utan att ge oss från nes och snes perioden det vi vill ha (vilket inte är något negativt utan bara positivt enligt mig).

 

Dock så anser jag inte att Nintendo och innovation går hand i hand, visst har det funnits en del nyskapande även där (särskillt på 80-talet) men på senare tid så kan jag inte komma på en enda innovativ skapelse.

 

Bara för att visa att jag nämnde att dom var innovativa på 80-talet, även om det kanske försvann lite i allt negativt. Dock så anser jag att det inte händer mycket på spelmarknaden nu för tiden (egentligen har det inte hänt mycket på säkert 10år snart) och jag tror att det beror till stor del på att spelmarknaden har varit duopol kontrolerad allt för länge. Det allra bästa för marknaden enligt mig vorde om fler starka konkurrenter (som Microsoft) gav sig in på konsol marknaden för att öka konkuransen ytterligare. Jag vet att många är imot detta eftersom det skulle tvinga folk att köpa fler konsoller, men ur ett nationalekonomiskt perspektiv så skulle detta vara den bästa lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer antagligen inte att köpa någon av Next-Gen konsollerna dock, men om jag skulle köpa nån så skulle det antagligen bli en Japansk Playstation 3 (klarar inte av amerikanska röstskådespelare)

Det kommer du inte behöva göra eftersom PS3an kommer vara regionsfri. Glada dagar åt alla :)

 

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3148957

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Weeiii härligt! Fast kommer nog ändå chippa min om jag köper en. Hoppas det kommer lite trevliga shmups till ps3, men undrar varför jag tänker så... Jag har ju hela Saturn shmups biblioteket att köra igenom.

 

Såg nyheten idag att man kommer kunna ladda ner och köra Sega Megadrive spel på Revolution: Enligt Nintendo.se kommer även Sega's 16 bit's spel kunna laddas hem och spelas på Nintendo "Revolution".

 

"SEGA Europe Ltd. och SEGA of America, Inc. gick dag ut med att de kommer att ge ut klassiska Mega Drive-spel till Nintendos nya spelkonsol Nintendo Revolution via den nedladdningstjänst som kommer att finnas till Revolution.

 

SEGAs stöd för Revolution och dess nedladdningstjänst Virtual Console kommer att få fler spelare att pröva klassiska Mega Drive-titlar och göra så att gamla varumärken förstärks., säger Naoya Tsurumi, VD, SEGA of America, Inc. och SEGA Europe, Ltd."

 

"Med ett spelbibliotek på över 1 000 Mega Drive-titlar har Sega mycket bra möjligheter att erbjuda klassiska toppspel till spelare världen över."

 

Vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt... Men jag gillar att köra spel på orginal konsol eller vad man ska kalla det, då jag också har en megadrive... Spelen är ju svin billiga också men känner mig ändå tvungen att skaffa en revolution.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock så anser jag inte att Nintendo och innovation går hand i hand, visst har det funnits en del nyskapande även där (särskillt på 80-talet) men på senare tid så kan jag inte komma på en enda innovativ skapelse.

 

Rumblepack? Analoga Styrspaken? Wavebird (kanske inte var först?). Nintendo64DD (som knappt någon kände till). Jag tycker de gjorde rätt så mycket bara på N64.

 

Sedan så är DS typ det mest innovativa på senare år, det ser man ju bara på vad den kan göra.

 

Angående fanboys så menar jag vad många klassar som extremister.

 

----

----

 

Angående Sega-spelen så blev jag rätt så glad också! :)

 

 

Tack för kommentarerna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...