Hoppa till innehåll
Anime.se

Teknar tips.


Sitheps
 Share

Rekommenderade inlägg

Jo jag skulle vilja ha litte goda råd om manga teknande.

 

Dess värre har jag inte tillgång till scanner för tillfälligt och är värdelös

på att tekna på datorn så jag ska försöka besskriva mina problem så bäst jag kan.

 

Jag får ofta problem när jag teknat och kommer till midjan och kropen i generelt.

Värst är att midjan blir oftast helt fel och för lång, ett tips på hur att undvika detta skulle jag gilla.

 

Armarna blir oftast för korta för vad som ska verka naturligt

tex: Armarna blir så korta att finger spetsarna knapt nuddar midjan om man skulle sträcka ut dom.

Råd är välkomna.

 

Jag kommer troligen att posta fler problem men för tillfäligt söker jag svar på de mest kritiska punkterna.

 

Och om någon känner till en bra Toturial sida så posta gärna en länk.

 

Tack för att ni tog er tid att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vänligen använd funktionen "sök" innan du startar ny tråd. Ämnet finns redan uppe i en annan tråd.

 

Jag är van vid Dont Reviewe Old Theads regeln, och det känns inte rätt att hoppa in på andras threads och ställa frågor till sig själv när han/hon som gorde den, gorde den för att få sina egna frågor besvarade och inte andras.

 

Men jag vet ju inte hur det funkar här helt och hållet än, så jag ska ta det åt mig och tänka på det längre fram. (Jag har läst Forum reglerna)

 

Och Tack för länken. Svempa

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om frågan redan är ställd i en annan tråd behöver du inte reviva den.

 

jag ska vara snäll och svara ändå.

Om du ritar saker för långa, o andra saker för korta, rita då dem långa kroppsdelarna kortare och de Korta delarna längre.

Om du vet att du har problem med att rita olika saker så måste du ju tänka på det INNAN du börjar rita det området.

 

tips: TRÄNA!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Markera nyckelpunkter, t.ex om armarna blir för korta, titta på din egen arm, se vart armbågen räcker (ner till midjan ungefär) och sätt ut ett löst kryss där den borde vara.

Upprepa med handleden, sen så ritar du streck mellan kryssen, ser efter om det ser vettigt ut, och sedan ritar du ut underarmen/överarmen mellan punkterna.

 

Om du mäter dina egna armar märker du att överarmen(alltså från axeln till armbågen) hos en normalbyggd människa (så vitt jag vet) ska räcka ner till midjan när armen hänger slappt rätt ner. När man höjer armen så högt man kan ska armbågen vara strax över huvudets överkant.

 

Lite krast kan man säga att underarmen och överarmen är lika långa, och att underarmen är ungefär 1 1/2 hand lång. Jag brukar mäta i händer.

 

Jag skulle kunna fortsätta rabbla upp ungefära längdmått men jag tror inte att du skulle ha någon nytta av dem. Bättre är då att göra en sökning på männsklig anatomi och/eller skaffa sig en spegel.

 

Sen så har jag märkt att det finns mangor som drar saker till ytterligheter, så att folk har superlånga ben och armar, och då funkar förstås inte proportionerna som jag utgår ifrån, men de allra flesta har nytta av att kunna rita "realistikt" innan man börjar förenkla och ändra proportioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla tips allihop, fler är alltid välkomna hos mig.

 

Jo jag undrar ochså hur det funkar när man lägger up bilder på nätet.

Jag vet att det finns deverse hemsidor för detta syfte dessväre vet jag ej namnet på någon sådan eller hur man gör.

 

tack för att ni läste.

 

//sitheps

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla tips allihop, fler är alltid välkomna hos mig.

 

Jo jag undrar ochså hur det funkar när man lägger up bilder på nätet.

Jag vet att det finns deverse hemsidor för detta syfte dessväre vet jag ej namnet på någon sådan eller hur man gör.

 

tack för att ni läste.

 

//sitheps

 

www.photobucket.com

 

www.deviantart.com

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Med en sån där PaintBoard ritas bilden på datorn på en gång och allt man måste göra är att dra över filen till ett bild program och färglägga eller lägga till effecter/backgrunder.

 

Om jag har förstått det rätt.

 

dom säger mig att dess program som följer med ochså kan simulera vilken pensel som helst och att den är tryck känslig, reagerar som en riktig pensel eller penna(tryck hårdare så blir det mörkare och dra ett swishande mönster med pensel instälning och det blit som ett pensel drag).

 

Jag finner det relativt förvirrande men anser att det är nödvändigt att jag lär mig mer om att rita på datorer och så vidare.

 

(eftersom scannern jag har kräver att jag slitter ut mina bilder ur scetch boken, och det gillar jag inte att göra ^^ )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan förklara helt hur det fungerar. Ett ritbord/digitaliseringsbord/muspenna/tablet eller vad du vill kalla det består av en platta och en penna. Pennan är den som känner av tryckkänslighet och fungerar som en icke-relativ mus. (en mus är relativ, medans en tablet är "exakt")

 

Själva bordet kopplas via USB. På plattan så finns en yta som "motsvarar" skärmen, lägger du pennans spets uppe i högra hörnet på plattan så hamnar muspekaren uppe till höger. Samma om du sätter den nere i vänstra o.s.v. Alltid samma position.

 

Kort och gott så är ett ritbord en motsvarighet till en mus, med tryckkänslighet. Spetsen på pennan är vänster musknapp. Så man kan använda den till annat än att rita. Så när du sätter dig ner i photoshop så är det som att rita med musen, fast bra mycket smidigare. ;)

 

Så när du använder ritbordet så måste du även ha ett program att rita i. Allt från MSPaint till Photoshop.

 

Hade bara lust att samanfatta hur det fungerar, även fast det inte var helt nödvändigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...