Hoppa till innehåll
Anime.se

Lady Georgie


Ane
 Share

Rekommenderade inlägg

Samma problem som med Candy Candy. Eftersom Iragashi är inblandat i skapandet är det en öm tå som ingen vågar ta i. Inga nyutgåvor av Lady Georgie (varesig mangan eller animén) är alltså att vänta förrän upphovsrätten går ut :(

 

Iragashi? När går den ut?

Jag som velat se den så gärna. Tack vare den verkar vara så lik Sandy bell och candy candy. bara älskar såna serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Iragashi?

Tecknaren av Candy Candy. Hon försökte få fullständiga rättigheterna för serien. Det juridiska bråket mellan Iragashi, seriens författare Mizuki och animeseriens rättighetsägare Toei, har lett till att all Candy Candy-licensiering frysts - med andra ord kan inget företag köpa serien för att ge ut på nytt. Varken i Japan eller utomlands.

 

När går den ut?

Typ år 2040.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja... Jag slog upp japansk upphovsrättslag på Wickypaedia när jag skrev det, och det stod att cinematografiska verk skyddas i 70 år efter offentliggöring. Men jag missade dock stycket där det stod att verk av enskilda skapare är skyddade i 50 år efter dennes död. (Japan funderar på att höja till 70 år.) Så för att animeserien ska bli fri måste det gå 70 år efter TV-serien sändes (cirka 2040?), OCH 50 år efter mangans båda skapares död, eftersom upphovsrätten för TV-serien täcker själva produktionen medan upphovsrätten för originalverket gäller handling och karaktärer.

 

 

 

När vi ändå är inne på ämnet: Om någon vet vad samhällsnyttan är av att en skapares ättlingar ska få royaltypengar för något som gjordes för över 70 år sedan, får ni gärna förklara det för mig. Detsamma gäller frågan om det är konstruktivt att företag ska förlita sig på inkomstkällor äldre än 70 år? (Jag är inte ute efter en diskussion, men det tål att funderas på.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på ämnet: Om någon vet vad samhällsnyttan är av att en skapares ättlingar ska få royaltypengar för något som gjordes för över 70 år sedan, får ni gärna förklara det för mig. Detsamma gäller frågan om det är konstruktivt att företag ska förlita sig på inkomstkällor äldre än 70 år? (Jag är inte ute efter en diskussion, men det tål att funderas på.)

Om jag förstått saken rätt så handlar det om ren protektionism. Utan dessa absurt långa skyddstider så skulle vår (västerlandets) nöjesindustri inte kunna konkurrera med billiga sydöstasiatiska CD- och DVD-fabriker. Påstås det. Något med författarens eller hans/hennes ättlingars rättigheter har det ju knappast med att göra, eftersom de med största sannolikhet blivit uppköpta av något storföretag förr eller senare efter upphovsmannens död.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(...) OCH 50 år efter mangans båda skapares död, eftersom upphovsrätten för TV-serien täcker själva produktionen medan upphovsrätten för originalverket gäller handling och karaktärer.

Nåja, det är ju bara Igarashi som krånglar, så det räcker med att vänta i 50 år efter hennes död. Förutsatt att hon skulle avlida först, vill säga.

 

Lagen ifråga är en blockad mot fri resurshämtning och ekonomisk vinning på produkten för alla utom de lagliga arvingarna till dödsboet, precis som gäller med all annan typ av ekonomiska tillgångar som kvarstår efter den ursprunglige ägarens död. Vad är det som är konstigt med det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nåja, det är ju bara Igarashi som krånglar, så det räcker med att vänta i 50 år efter hennes död. Förutsatt att hon skulle avlida först, vill säga.

Ah jo, jag menade förstås inte att man skulle addera ihop utgångstiderna.

 

Lagen ifråga är en blockad mot fri resurshämtning och ekonomisk vinning på produkten för alla utom de lagliga arvingarna till dödsboet, precis som gäller med all annan typ av ekonomiska tillgångar som kvarstår efter den ursprunglige ägarens död. Vad är det som är konstigt med det?

Det är inte konstigt i betydelsen "ovanligt", nej, men jag tycker att det är fruktlöst att den ska gälla under så lång tid. Likt patenträtten finns det goda skäl till att de ska finnas över huvud taget, som att uppfinnaren/skaparen ska få tillfälle att tjäna in det han satsat, och tanken att människor har äganderätt till de immateriella ting de skapar (vilket i och för sig inte är ett obestridligt påstående). Men likt patenträtten finns det också anledning att kritisera upphovsrätten när de uppenbara fördelarna för samhället har passerat - exempelvis långt efter skaparens verksamma yrkesliv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Iragashi?

Tecknaren av Candy Candy. Hon försökte få fullständiga rättigheterna för serien. Det juridiska bråket mellan Iragashi, seriens författare Mizuki och animeseriens rättighetsägare Toei, har lett till att all Candy Candy-licensiering frysts - med andra ord kan inget företag köpa serien för att ge ut på nytt. Varken i Japan eller utomlands.

 

När går den ut?

Typ år 2040.

 

Vad dåligt!!!! suuuck

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...