Hoppa till innehåll
Anime.se

Bra seinen?


Whahaa
 Share

Rekommenderade inlägg

jag är ingen inbiten anime fan och kollade på min första anime för ca 1 vecka sen, vilken var Chobits. Jag gillade verkligen den serien riktigt mkt och tänkte att om alla anime serier är såhär bra så har jag missat nåt...

 

Ja kollade runt lite och började kolla på Ah! My goddess serien, vilken är ok men känns lite ibland som ett barnprogram. Inte speciellt roliga skämt, Inte speciellt mkt djup eller handling i serien, och Belldandy är mer dum än naiv. Det jag inte gillar med serien också är att killen i serien vill att Belldandy stannar vid hans sida för alltid, och det verkar göra henne glad, vilket jag finner ganska orealistiskt. En människa som hon aldrig träffat tidigare i sitt liv säger till henne att hon aldrig får lämna hans sida, vilket innebär att hon aldrig skulle få gå hem eller träffa sin familj igen, och detta verkar inte besvära henne...

 

anyway... skulle vilja ha några bra tips om seinen tv serier. Jag håller på att ladda ner Love Hina, Koi Kaze och Rurouni Kenshin,

undrar om nån har några andra bra tips...

 

Vill ha bra karaktärer, djup och mystik i handlingen och bra slut, helst inte över 30 avsnitt.

 

Skulle uppskatta alla tips, plz, skriv några tips och lite kort vad serien handlar om, och om den har både japanskt och engelskt namn skriv då gärna båda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är ju 'seinen' något man mer brukar använda för manga och 'light novels' och det har mer att göra med vilken typ av av tidning de går i som serie. Begreppet som sådant har ett väldigt brett spektrum och täcker in allt från mer mörka serier som Trinity Blood till moe~ serier som Manabi Straight och Hidamari Sketch, där de sistnämnda antagligen inte alls är vad du är ute efter. Seinen säger helt enkelt att de primärt riktar sig till män på ~18 till ~30 år mer än att tillhöra någon särskilt genre.

 

Jag får intrycket att du verkar verkar vara ute efter romantiska draman, dit hör iaf de serier som du nämde. Och det är begrepp som diverse databaser listar, och som man antagligen kan söka på också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aha ok, aa som sagt så är jag inte så insatt i denhär världen, jag kollade på wikipedia och läste första raderna att seinen va anime som va riktad till en puplik mellan ~18-30 så jag tog för givet att de va nåt liknande ja va ute efter...

 

Behöver inte va romantisk drama, kan va fantasy eller sci-fi också...

 

Plz lite tips tack

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sci-fi för äldre då måste jag rekommendera Neon Genesis Evangelion (26 avsnitt), den är väl nästan ett måste för alla att se. Eftersom du är ny så är väl chansen stor att du inte kommer gilla första halvan så mycket, men ge inte upp på den för den blir väldigt annorlunda.

 

Om du vill ha romantiska draman så rekommenderar jag Kimi ga nozomu eien (engelsk titel: Rumbeling Hearts 13 avsnitt). Ett av mina favorit draman och det är ganska tung och sorgligt.

 

Nu orkar jag inte skriva mer så jag gör en lista på resten.

 

Air, romantik drama, 12 avsnitt +3 avsnitts OVA. Det finns även en film men den tycker jag du ska strunta i, den är inte särskilt bra.

 

Saikano, hela titeln: Saishuuheiki kanojo, engelsk titel: She the ultimate weapon, Sci-fi romantik drama, 13 avsnitt.

 

Haibane Renmei, drama, 13 avsnitt.

 

Du har du några stycken att kolla upp, kan även rekommendera att du tittar på Kanon som går nu (finns en version från 2002, som du absolut INTE ska se!). Det är ett romantiskt drama med en del mysterier i, den påminner lite om Air (samma personer som har gjort båda).

 

Finns givetvis massor av annat som jag skulle kunna rekommendera, men ta och kolla igenom tråden som finns alleredan. Dom här borde åtminstone ge dig nått att göra ett tag och sen kan jag intyga att Koi Kaze är mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för tipsen.. ska kolla upp dom.

 

Nån som vet nån bra fantasy anime?

Jag är nybörjare inom anime men jag är en riktig RPG veteran så de hade varit kul o kolla på nån bra fantasy anime också...

 

Utawarerumono! Riktigt riktigt bra.

 

Sen Record of Lodoss War tycker jag du ska se med, riktigt RPG-upplagt. Fast se TV-serien på 27 avsnitt och inte den kortare serien på 13 avsnitt, den kortare är rätt trist vill jag minnas. Fast gillar du den längre så kan det vara kul att se den kortare efteråt. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...