Hoppa till innehåll
Anime.se

And the war begins... vålds-spel, ondskans högra hand


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

känns lite dumt att nämna det som anledning, om du ens skjuter mot tjuven så blir högst sannolikt stämd på otroliga summor pengar, vare sig du befinner dig i Sverige eller i USA, men ok då.

 

Den anledningen känns ju som det vanligaste man kan råka ut för, därav tyckte jag det var passande som exempel. Och äganderätten är väldigt stark i USA, och du skulle högst troligt inte få några rättsåtgärder mot dig om du skjuter en inbrottstjuv.

Sveriges lagar ska inte ens nämnas för dom är så sjuka och värdelösa att jag vet inte vad. Ska vi ta upp exemplet att om en inbrottstjuv ramlar på en leksak som ligger i din trappa och skadar sig så är det ditt fel och du är ersättningsskyldig? Eller att personen som attackerar dig måste slå först, annars är det du som bryter mot lagen?

"Kk, en drogad lodis som brytit sig in i mitt hus och har en kniv i handen tänker attackera mig, nu måste jag bara vänta på att han punkterar en av mina lungor så att jag kan försvara mig själv!"

 

Hmm, att skaffa jaktlicens måste vara annorlunda på olika delar i landet. För sist jag kollade så var man tvungen att gå en kurs som, när det finns som extra i skolan, varar en termin - inklusive prov och liknande. Sedan ska du på "uppskjutning". :wink:

 

Sättet du definerar idiot gör att normalsvensson är det alltså. :roll:

 

Det är möjligt att du kan ha det som tillval i ett fåtal skolor men tar du det privat så är det då inga terminer vi pratar om. Har en kompis som tog jaktlicens för ett par år sen och vad jag vet så är det i princip ett prov och en uppskjutning du måste göra, och hur kan man bedöma en persons mentala stabilitet eller avsikter med det? Det kan man inte.

 

Och en idiot kan vara vem som helst ja, då allt man behöver är lite skytteträning, läskunnigheter och ett minne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu behöver vi inte överdriva här med att dra in kärnvapen...

Ibland används en överdrift för att dra saker till sin spets. Inget nytt.

 

Att vem som helst med en enkel match kan ta jägarlicens i Sverige är en sak, men man kan inte hur lätt som helst få tag på automatvapen i alla fall. Bättre än inget.

 

Ett svärd är en helt annan sak än ett eldvapen. Ett svärd är inte en avtryckare du trycker på för att döda, det är ett tillhugg som dels kräver (mer) skicklighet för att vara riktigt dödligt, och kräver dessutom klart mer vansinne från förövaren. Att stå och hugga ihjäl en annan människa är på en helt annan nivå än att stå med ett automatvapen och bara hålla avtryckaren nere.

 

Jag säger för övrigt inte att jag gillar vapenlagen i USA, men jag kan inte heller säga att jag inte gillar idén med att kunna försvara vad som är mitt.

Inte jag heller, men vet du vad jag ogillar ännu mer? Att vem som helst i landet, inklusive den som får för sig att ta sig in i mitt hus, har tillgång till automatvapen. Jag slåss tusen gånger hellre i handgemäng mot en inbrottstjuv än börja öppna eldstrid. Framförallt när jag har en familj att försvara. Och skulle inbrottstjuven mot förmodan ha eldvapen (händer väl i stort sett aldrig i Sverige) så skulle det inte hjälpa om jag hade ett. Det enda som skulle hända är att han skulle skjuta mig först och att folk skulle dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att alla ska ha rätt att äga vapen köper jag inte. Jägare har en legitim anledning, så även sportskyttar och andra yrkesgrupper som behöver skjutvapen. Nöjesjakt kan gott kriminaliseras. Poängen är att gemene man inte bör ha tillgång till dem; varför har zimeon redan övertydligt beskrivit. De som ges tillgång bör givetvis tränas och psyktestas. Hur lagarna ser ut i dag har jag ingen koll på. Förbud skapar som vanligt en illegal marknad, men jag tvivlar på att efterfrågan är särskilt stor här i Sverige.

 

Den anledningen känns ju som det vanligaste man kan råka ut för, därav tyckte jag det var passande som exempel. Och äganderätten är väldigt stark i USA, och du skulle högst troligt inte få några rättsåtgärder mot dig om du skjuter en inbrottstjuv.

Erm, klart du ska få rättsliga konsekvenser för att skjuta en person. Det är hundra gånger värre än stöld.

 

"Kk, en drogad lodis som brytit sig in i mitt hus och har en kniv i handen tänker attackera mig, nu måste jag bara vänta på att han punkterar en av mina lungor så att jag kan försvara mig själv!"

Hotar han dig har du rätt till självförsvar. Att han lodar runt i ditt hus ger dig däremot inte rätt att skjuta honom. Ring polisen. Med dina förslag har han förresten förmodligen en pistol och ingen kniv nästa gång. Är det att föredra?

 

Ang. USA vs. Sverige så är ju situationen rätt annorlunda. Det är meningslöst att lagstifta bort laglig vapenägo i ett land där de flesta redan har ett vapen - och tycker att de borde få ha det. I Sverige är vi inte där än, och bör nog försöka se till så vi inte når dit heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Erm, klart du ska få rättsliga konsekvenser för att skjuta en person. Det är hundra gånger värre än stöld.

 

Som sagt så är äganderätten stark i USA, bryter sig någon in i ditt hus så har du vad jag vet rätt att skjuta avskummet. Och vad vet du, han kanske har är beväpnad? Bättre att ta chansen och skjuta medans du kan, speciellt om du har barn och fru i huset så ska du nog se att du gör allt i din makt för att skydda dom. Det kallas självförsvar och att förebygga brott.

 

Sen så kan man se det såhär, en brottslig mun mindre för samhället att mätta. w2G8Kd.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt så är äganderätten stark i USA, bryter sig någon in i ditt hus så har du vad jag vet rätt att skjuta avskummet. Och vad vet du, han kanske har är beväpnad? Bättre att ta chansen och skjuta medans du kan, speciellt om du har barn och fru i huset så ska du nog se att du gör allt i din makt för att skydda dom. Det kallas självförsvar och att förebygga brott.

I Yemen har du rätt att ha sex med en nioåring, om ni är gifta. Det finns lagar till allt, men aldrig kommer de att stå högre än moral. Om du försvarar mord för materiella tings skull, ja, då kanske du ska se över dina moraliska värderingar. Mycket bättre än en tjuvs är de då inte. Dessutom kanske brottslingen också har fru och barn.

 

(Vänta lite, så enligt dig vore det rätt om Akitaro Daichi skjuter ihjäl dig för att du har stulit Bokura ga Ita? En snyltare mindre, var det...)

 

Om varken du eller brottslingen har tillgång till eldvapen behöver ingen av er oroa sig för att bli ihjälskjuten och kan ge er in i ett riktigt manligt handgemäng medan frugan din ringer till polisen. Greppa ett slagträ om du känner dig vek, eller ännu bättre, investera de pengar du oroar dig så mycket för i ett redigt dörrlås i stället för en pistol.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och vad vet du, han kanske har är beväpnad? Bättre att ta chansen och skjuta medans du kan, speciellt om du har barn och fru i huset så ska du nog se att du gör allt i din makt för att skydda dom. Det kallas självförsvar och att förebygga brott.

 

Sen så kan man se det såhär, en brottslig mun mindre för samhället att mätta. w2G8Kd.gif

Jag hoppas verkligen att du inte på fullaste allvar menar att hemfridsbrott skulle motivera retalieringsmord(-försök) eller att stöld skulle motivera dödsstraff, för det är precis vad du säger... Dina prylar är inte värda ett människoliv - varken ditt eget eller en brottslings. Är du livshotad är det en annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt så är äganderätten stark i USA, bryter sig någon in i ditt hus så har du vad jag vet rätt att skjuta avskummet. Och vad vet du, han kanske har är beväpnad? Bättre att ta chansen och skjuta medans du kan

Oj, den där skummisen följer efter mig, han verkar misstänkt, jag känner mig hotad, han kanske är beväpnad? Bättre att ta chansen att skjuta medan jag kan. "Vadå, det var i självförsvar!"

 

Bra samhälle.

 

Not.

 

Det är JUST SÅNA människor som tycker "bäst att skjuta medan jag kan" som under inga som helst omständigheter får bära runt på eldvapen, just för att de inte är psykiskt stabila nog att ha makten att ta död på var och envar runt en.

 

Skapa du ditt samhälle fullt av folk som skjuter "medan de kan". Jag kommer hålla mig så långt borta från det som det överhuvudtaget går.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dessutom är det inte ovanligt att den "skumma typen" visar sig vara ens egna tonårsbarn/partner som gick upp på natten för att dricka vatten/grannen/en hund

 

Om husägarna är beväpnade, så blir även tjuvarna det. Hellre att någon springer iväg med min dator och micro än att de skjuter mig i sömnen bara för att jag inte ska hinna skjuta dem först

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...