Hoppa till innehåll
Anime.se

Top 5 Anime ni sett!


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag kan dessvärre omöjligen välja ut mina fem favoriter. Jag kan dock skriva ner fyra och sedan komplettera med ett gäng bubblare som får slåss om den femte placeringen (inte femte-placeringen):

 

- Air

 

Jag är ganska snål med höga betyg. Jag har satt högsta betyg på mindre än 1% av de animetitlar jag har sett. Air är en av dem. Ingen annan serie har påverkat mig så här starkt. KyoAni är min favoritstudio, och detta är enligt mig deras bästa verk så här långt. För mig finns det inget inom genren som kommer i närheten av att hota Air på sin tron.

 

- Code Geass: Lelouch of the Rebellion

 

Den andra och sista serien som jag har satt full pott på. Code Geass är måhända inte sådär extremt stark på något specifikt plan, men när alla ingredienser rörs ihop så resulterar det i en soppa som tilltalar mig fullt ut. Protagonisten är för mig perfekt då jag gillar karaktärer som medvetet väljer att gå ondskans stig för att bekämpa något långt mycket mer ondskefullt. Vad som gör att Lelouch lyckas tilltala mig till skillnad från en karaktär som Yagami Light som misslyckas rejält är den förstnämndes humana sida. Denna humana sida ställer samtidigt till med bekymmer med tanke på den sits han befinner sig i. Code Geass funkar av förklarliga skäl inte för alla, men för mig blev det en fullträff. Ingen annan serie har fått mig att känna exempelvis hat, frustration och skadeglädje på det här sättet.

 

- Neon Genesis Evangelion + End of Evangelion

 

Fantastiskt! Det är inte ett dugg konstigt att NGE är så pass älskad som den är. Enda nackdelen med serien är väl att man efter att ha sett den tycker att en majoritet av den anime man ser är korkad och ytlig, men det är det utan tvekan värt. Den här serien om någon är en kandidat till att graderas med toppbetyg, men då jag faktiskt bara har sett den en gång så får den ge sig till tåls. (Det är en liten regel jag har för toppbetyg; en serie förtjänar inte högsta betyg om jag inte fortfarande vill sätta ut det efter att ha sett den två gånger. Jag ska dock se den igen nu i december, parallellt med julkalendern.)

 

- Kanon

 

Jag engageras ofta mer av personliga livsöden än av scenarion där hela mänsklighetens överlevnad eller dylikt står på spel. Key + KyoAni fungerar därför extremt bra för mig. Kanon når enligt mig inte samma nivå som Air, men jag tycker ändå om den tillräckligt mycket för att kunna ge den en plats bland de fem bästa. Jag är dock inte hundra på hur jag kommer tycka efter att ha sett den igen som julkalender.

 

Bubblare för femte platsen:

 

* Ghost in the Shell: Stand Alone Complex

Genialt på fler än ett sätt. Story och action i världsklass. Politik, ideologiska frågeställningar och en mycket tilltalande vision av ett framtida högteknologiskt samhälle, med allt som hör till. Vuxna karaktärer.

 

* Tengen Toppa Gurren-Lagann

Ytligt flams, oväntat djup, Yoko, grym story, underbart skön animeringsstil och fantastisk superrobot-action. Allt i ett tämligen välregisserat testosteron-kaos.

 

* Kimi ga Nozomu Eien

Jag säger som Orrin; troligtvis det bästa triangeldramat någonsin. Bra karaktärer.

 

* Seirei no Moribito

Superb regi, undersköna miljöer, en mogen samt välskriven story och vuxna, varma huvudkaraktärer... vilket för mig är ett stort plus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Sayonara Zetsubou Sensei

Jag tycker den är galet rolig, men jag kan inte riktigt förklara varför. Helt klart sevärd i alla fall. Den handlar om en lärare som ser allting från mörkast möjliga synvinkel. En dag när han ska ta sitt liv (Han försöker lite då och då) blir han 'räddad' av en liten tjej som ser allting från den ljusa sidan. Efter lite konverserande de två personerna emellan springer läraren iväg, dels för att han tröttnat på flickans blåögdhet och dels för att han börjar som lärare på en ny skola. När han anländer till skolan och startar igång lektionen upptäcker han till sin fasa att flickan från tidigare är en av hans elever. Katastrofen är ett faktum, mötet som aldrig borde ha inträffat har .. inträffat ;P

En rolig sak är att om man skriver lärarens namn horizontelt (<--->) så kan det läsas som 'Zetsubou' (Ångest, .. typ :P)

 

2. Darker Than Black

Älskar hela animen. Storyn, huvudpersonerna... verkligen allt om den. Storyn är verkligen mystikomspunnen och så är även fallet med huvudpersonen, Hei (aka "The Black Reaper" och "BK201"). Det man får veta är i alla fall att på ett par ställen i världen har något som i serien kallas för portar dykt upp och med dom, så kallade Contractors, som är någon form av supermänniskor som har någon form av superkraft. 5 år innan (tror jag) serien utspelar sig så sprängdes den sydamrikanska porten och i stort sett hela kontinenten ödelades efter stora konflikter, dels kontraktorerna sinsemellan, såväl som kontraktörer mot människor. Hei var vid den tidpunkten en vanlig människa men som hjälpte sin syster som var kontraktör. Den sydamerikanska porten förstörs och försvinner som en följd av att Heis system Pai 'aktiverar' någon superkraft och sedan överför sin kraft till Hei som då blir en Contractor.

 

3. Fullmetal Alchemist

Riktigt härlig ju, älskar verkligen twisten på slutet. Serien handlar om bröderna Elric som i ett galet försök att återuppliva sin döda mor med hjälp av en slags magi som kallas för Alkemi, förlorar diverse kroppsdelar. Värst är det för Alphonse som förlorar hela sin kropp. Storebror Edward lyckas dock med att försegla hans själ i en plåtrustning. Genom serien letar dom efter 'the philosophers stone' som gör så att deras magi dels blir starkare och dels gör så att de slipper byta bort saker för att frammana önskat resultat, vilket är den ända begränsningen.

 

4. Hunter X Hunter

Mycket sevärd. Som DBZ fast utan 20-minuter långa Kame-Hame-Ha. Nä, inte riktigt men Gon - den ganska naiva huvudpersonen kan liknas vid Son-Goku i ung ålder. Gon har aldrig träffat sin far, men efter att han får reda på att hans far var en av världens bästa jägare (Jägare är, i serien, inte bara någon som skuter älgar) bestämmer han sig för att ge sig ut och leta rätt på honom. Under resans gång gör han nya bekantskaper och får vänner, men även fiender.

 

5. Death Note

Helt klart sevärd, bortsett från det sista avsnitter (40 eller nåt sånt). Yagami Light är en 'straight A student', MVG i alla ämnen. Hans mål är att bli polis, som hans far. Han ser dock hur korrupt det nuvarande rättssystemet är och ser våldtäcktsmän och mördare slippa ut mot borgen eller i brist på bevis. Efter att ha hittat en bok som, om man skriver en persons namn i, kan ha ihjäl folk, bestämmer han sig för att skapa en ny värld där enbart de oskyldiga får leva. Han får tyvär mästerdetektiven 'L' efter sig och dras in i ett tankekrig där den strategiskt överlägsna går segrande ur.

 

 

Måste tillägga att .Hack//Roots nästan tog sig in, men den blir lite tråkig ibland och slutet är absolut inget att hurra över, men i övrigt en helt okej anime faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ack så svårt, men jag gör ett försök!

 

Topp 5 (Ingen speciell rangordning)

 

School Rumble - Ja vad ska man säga? Ingen annan anime har fyllt mig med så mycket glädje och skratt. Kanske de bästa karaktärerna någonsin i en Anime(Eri :blush:)

 

Berserk - Action i sin finaste form. Seriöst, jag kan inte finna ord över hur grym denna serie är, älskar verkligen blandningen av action, dramat och romantiken. Animen har dessutom ett riktigt trevligt soundtrack med många oförglömliga låtar (Forces <3).

 

GANTZ - Ja, min signatur säger väl allt?! =) Det fanns något speciellt i denna serie som inte finns i någon annan. En speciell känsla jag aldrig upplevt innan och förmodligen aldrig kommer uppleva igen, en mystisk känsla som inte kan förklaras. Jag sögs in i GANTZ, jag kände mig medverkande, kände för karaktärena. Jag var fylld av frustration över allt som inte blev sagt och allt som slutade fel. Upplevde en sorg och tomhet som ingen film, bok eller serie någonsin fått mig känna tidigare. Sen var det slut.. kände mig nästan lite besviken över att den inte följde mangan på slutet men samtidigt så vet jag att hade den faktiskt gjort det, så hade jag nog aldrig kännt för serien lika mycket som jag gör idag. Ryser nästan bara jag tänker på den...

 

Elfen Lied - En mycket fängslande och tragisk historia som blev bättre andra gången jag såg den. Mycket bra!

 

Melancholy of Haruhi Suzumiya - En riktigt härlig anime. Den är väldigt komisk men det finns samtidigt ett djup och mystik bortom det. Nu är ju andra säsongen på G så det ska bli riktigt intressant att se, första säsongen lämnade en ganska förvirrad nämligen. btw, Haruhi är nog den bäst gjorda karaktären någonsin, I want her!!

 

Bubblare: Hajime no ippo, Love Hina, BECK, Ouran High School Host Club (vissa avsnitt var riktigt tråkiga, annars topp 5 material), Ichigo 100%(slutet, eller snarare "lack of", förstörde en annars underbar serie), Naruto, Kimi ga Nozomu Eien(vill väldigt gärna va med på topp 5 men får inte plats :/ ) Air.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Det är alltid lika svårt att utse dom 5 bästa serierna man sett jag skulle vilja ta allihopa som jag sett hittils och sätta dom mellan 1 och 5 men om jag verkligen måste välja 5 så är det nog dessa.

 

 

Myself; yourself (tyckte dock att den var lite kort)

Hajime no Ippo

Kimi ga Nozomu eien

D.gray-man

Full metall panick (1an, fumuffo, second raid)

 

Sen vill jag typ sätta resten som bubblare :P men orkar inte skriva allt ;)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj, hur skall detta gå? Budskapet om att det är omöjligt att välja ut fem favoriter har redan kommit fram skulle jag tro vid det här laget, men likt förbannat går det inte att välja ut sina favoriter. "Om jag måste välja så..." XD

 

Skulle väl bli följande, rangordning saknas:

 

- Busou Renkin

- Elfen Lied

- Code Geass - Hangyaku no Lelouch

- Death Note

- Här vilar flera diverse serier jag inte orkar räkna upp! (Men som är ganska mycket på samma nivå som ovanstående)

 

Det kanske skulle vara lättare att välja ut fem olika ur varje genre, det kanske skulle vara lättare? Eftersom de olika sortena av anime rör upp olika sorters känslor hos tittaren. But what do I know, I haven't tried it... yet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Eureka 7

En väldigt stor fantastisk anime som jag inte kunde sluta se på. Vissa säger att en anime ska innehålla runt 13-26 avsnitt och att över 40 avsnitt är meningslöst att kolla på. Men när jag såg Eureka 7 (som innehåller 50 avsnitt) så tyckte jag att den var brilliant. Inget var dåligt, allt innehöll hög-klass anime som passade min smak.

Deras mix med robotar som surfar med boards med hjälp av någon slags "mana" i luften var häftigt att se på.

Röstskådespelarna hade jag stött på förut i andra anime och tyckte att de gjorde inlevelsen väldigt hög. Story-linen var väldigt bra och den var inte alls för utdragen eller hur man nu ska kalla det. Jag är dock ingen mecha-fan precis men jag blev väldigt förvånad att en "mecha-serie" skulle vara så här bra och att den skulle bli min absoluta favorit.

Openings & Endings var skit bra passade animen 100%. Gillade alla förutom den sista ED'n xd.

Personen som var bäst i själva hela serien under alla 50 episoder, tyckte jag var Keiji Fujiwara som spelade "Holland".

 

2. Ouran Highschool Host Club

Den hade en väldigt rolig nivå som fick mig att skratta 15 minuter per varje 26 minuters avsnitt. En väldigt bra komedi serie.

 

3. Honey And Clover

Honey And Clover hade en lika rolig nivå som Ouran och jag älskade säsong 1 avslutet men säsong 2 blev lite för mycket tyvärr.

 

4. Higurashi no Naku Koro ni

Higurashi var väldigt spännade att se på och fick att kolla dygnet runt. Dock så blev andra säsongen för dålig och allt hände så snabbt...får väl hoppas att något bättre händer i säsong 3 nu då.

 

5. Death Note

Death note var absolut en av favoriter från början. Animationen var skön att se på och röstskådespelarna var bra, speciellt Lights röstskådespelare.

Men som vanligt så kan inte alla bra animes hålla kvar sig i den nivån och då måste den någon gång gå från perfekt till tråkig.

Det hände när L dog.
Allt blev så långtråkigt och man blev trött så man längtade lite till slutet för at få slut på allt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Klurigt minsann!

 

1. D Grayman

2. Shakugan no Shana I - II

3. Rosario (PLUS) Vampire

4. Gundam Seed

5. Chrno Crusade :surprised:

 

Dock är där flera andra så listan hade ändrats väldigt enkelt beroende på vilket humör man är på helt enkelt.

 

Sen får man ju inte glömma Air och Evangilion.. Finns så många val >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Även jag är ny på forumet men är långt ifrån ny när det gäller att kolla på anime. Jag har lite svårt att skriva bara 5 stycken för det finns väldigt många jag tycker är jämnbra. Men jag tar de jag kommer på på rak hand.

I ingen speciell ordning:

Full Metal Panic!!

Death Note

Berserk

Welcome to the N.H.K

Elfen Lied

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

My fav:

 

1. Death Note - den har ju allt - en bra och spännande handling där man vet aldrig vem är den som är den onda personen och vem som är den goda karaktären. Animation och själva bilder är finritade, vilket gör att man kollar på anime med nöje :)

 

2. Code Geass (båda säsonger) - från början hade jag jämfört hela tiden CG med DN, men det visade sig att CG handlade om något helt annat: vänskapen, patriotismen och annat, vilket fanns inte i Death Note. dessutom kunde man titta på olika mecha som fightade med varandra. jag tycker inte om anime med robotar och annat sf, men här i CG passade det perfekt!

 

3. Junjou Romantica - en yaoi serie ^^ jag tycker om karaktärerna, alla har sin eget personlighet. Dessutom fina och glada färger gör detta anime tjejig, men det är ju målet xD

 

4. Candy Candy - det är säkert ingen av er som känner till den ;P Anime har släppts ut redan på 1970-talet, så det är mycket svårt att få tag på den. Men jag tyckte om den när jag var liten så minnen är också kvar :D

 

5. Ja... Jag kan inte bestämma mig, men här kan väl passa Ouran High School Host Club, Yami no Matsuei, Peach Girl, eller Naruto serier och filmerna. Alla av dom är ju olika, men de har något vilket gör att serien är mitt favorit ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att få ner alla till de 5 bästa är ju hur svårt som hälst, vad sägs om de 10 bästa, eller varför inte 15 bästa. Hur som hälst så ger vi det ett försök:

 

Rurouni Kenshin Reminiscence

Full Metal Alchemist

Death Note

Kimi Ga Nozomu Eien

Great Teacher Onizuka

 

Fan det finns ju fler serier än jag har fingrar och tår som borde listas som de bästa :(

Och nu fick ni mig t.om att lista nr. 1-3 på animenfo också ser bra ut det där :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att göra en lista på mina fem största favoriter är sannerligen inte lätt, men om jag skulle göra ett försök skulle det nog se ut någonting såhär:

 

5. Lucky Star (Whut?!?!)

Denna kommer med på listan enbart på grund av att den är vad jag vill kalla en Undantagsanime. Den totalignorerar de gyllene reglarna kring anime som jag har växt upp med: Den japanska versionen är bättre än den engelska; kvinnliga argsinta karaktärer med feminin utstrålning är inget att ha; långvariga diskussioner om mat kan aldrig vara spännande. Lucky Star skruvar på reglerna och kör sitt eget race där Wendee Lee spöar Aya Hirano, den argsinta "tsundere" (notera citattecknen)-karaktären börjar visa episk karaktärsutveckling, och man sitter som hypnotiserad när de pratar om hur man äter kakor och bakelser på bästa sätt. Det som i mina ögon sänker seriens värde är dels för att alla skämt inte tilltalar mig, och dels för att majoriteten av alla karaktärer mest agerar som utfyllnad (även dubben har höjt standarden för somliga, inte minst för Misao och Yutaka). Och dels för att jag (förmodligen är den enda på jorden som) inte tål introt.

4. Fullmetal Alchemist

En gång i tiden var detta min absoluta favorit, men nu inser jag att serien inte alltid levererar på rätt sätt. Jag kan inte hjälp att jämföra den med mangan, som på alla sett är en bättre historia i mina ögon. Dock är det fortfarande en riktigt bra anime full av härlig nostalgi, så den förtjänar definitivt en plats på listan.

3. Trigun

Jag har säkert nämnt det förr, men detta är den första animeserien någonsin för mig. Den är rolig, sorglig, smart och cool; allt man kan önska sig av en anime. Har sett serien tre gånger, men det kanske är dags för en fjärde gång snart.

2. Azumanga Daioh

Jag har redan lovordat den här serien så mycket att jag inte vet vad jag ska tillägga. Bästa slice-of-life serien någonsin, som har allt som Lucky Star saknar. Det har gått alltför många år sedan jag såg på serien nu...

1. .hack//SIGN

Serien som i mina ögon är perfekt. Det enda som är dåligt med den den är dess uppföljare (*host .hack//LoS(er)) och allt skräp som skapades runt universumet. För berättelsen var tydligen för episk för skaparna att kunna hålla kvar den på sin rätta plats; Roots var väl okej, men ingenstans i närheten av det undersköna originalet. Another Birth-böckerna funkade väl också, om man har ett öppet sinne. Om du inte har sett .hack//SIGN ännu, släpp vad du håller på med och spring och titta på den! Spring!

 

Detta är såklart en mycket oexakt lista. Jag tror jag har bytt plats på Azumanga och SIGN ett antal gånger, och det känns som Fullmetal Alchemist bara åker längre och längre ner. Jag har dessutom nog missat en hel del favoriter (som Planetes, Last Exile, Doki Doki School Hours...), men som sagt är det mycket svårt att rangordna godbitarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...