Hoppa till innehåll
Anime.se

Aria the Origination


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

tSOGrEiMf.png

Aria company till höger i bild.

 

Officiell hemsida: http://www.ariacompany.net/

Genre: Komedi, vardagsförhållanden, sci-fic

Avsnitt: TBA

Produktion: Hal Film Maker

Startdatum: Januari 7, 2008

 

TV trailer

 

Anime.se Anime Awards 2008:

 

kJddZQHMm.png

 

En av de serier jag ser fram emot mest till den nya säsongen är Aria the origination. Tycker du om att bara slappna av och ta det lite lugnt ibland? När du känner för ett sådant tillfälle finns det kanske inge bättre än att sitta och kolla på ARIA. En av de mest avslappnande serier som jag har sett på med en riktigt easy-going känsla. Det här är faktist inget för alla skulle jag tro, kräver man att det ska finnas en handling med massa karaktärsutveckling, action, drama eller något som får en att verkligen ryckas med har tyvärr kommit fel och kan nog hoppa ur den här tråden. För den som gillar när det inte händer speciellt mycket utan kan ta det riktigt lugna tempot bör absolut stanna kvar, för ni kommer inte att ångra er skulle jag tro.

 

Miljön som serien utspelar sig i är tagen från Venedig i Italien. För den som inte är bekant med staden är det nog bara googla lite snabbt så vet ni nog vilken det är. Man får följa Akari, en tjej som jobbar som gondol guide i staden Neo-Venezia samt hennes kompisar Alice, Aika samt skönheten Alicia bland annat. Sen får vi inte glöma de helfestliga presidenterna med president Aria i topp.

 

Aria är en manga från början som är en uppföljare på Aqua (som planeten heter där serien utspelar sig) som blev 2 volymer lång. Aqua kom ut runt 2001 och följer samma personer som Aria gör som f.ö. kom ut 2002 (mangan). Båda är skrivna av Amano Kozue.

 

När jag ändå håller på att skriva här tänkte jag ger er en presentation på tre av de Gondol företag som man får följa i serien.

 

Aria Company (Grundare: Ametsuchi Akino)

Ett litet företag med bara två anställa och med två båtar är det svårt att konkurrera med de större företagen. Men med Alicia Florence som anställd och en förebild för många så lockas kunderna ändå.

 

President:

Aria Pokoteng (Chinami Nishimura)

hAXJMnWqI.png

Masskott är det bästa att beskriva denna person som. Ofta ute på äventyr. Väldigt klumpig av sig i sin natur men gör nog sitt för att de ska gå så bra som möjligt för företaget. Är även kär i HIMEYA's president Hime.

 

Anställda:

Alicia Florence (Sayaka Ohara)

DlUSGJNee.png

Har jobbat längst bland de två anställda. En glad tjej som ser livet på ett positivt sett. Gjorde sin Undine utbildning med Athena och Akira.

 

Akari Mizunashi (Erino Hazuki)

FOItnJuJY.png

Huvudpersonen i serien. Är även född på Man-Home (jorden). Försöker alltid att hjälpa människor och ger sig inte i första taget förrens det är gjort. Säger väldig ofta pinsama meningar som Aika skarp säger emot att det är förbjudet.

 

Himeya (Ägare: Granzchesta familjen)

Ett av de större företagen på Aqua. Med nästan hundra anställda och hundra båtar.

 

President:

Hime (Kaori Mizuhashi)

Kan inte påstå att jag vet allt för mycket om denna katt. Men hon gillar nog inte President Aria's flört försök och ignorerar honom som mest.

 

Anställda: (som serien följer)

Aika S. Granzchesta (Chiwa Saito)

OmwNsDsIg.png

Den första kompisen som Akari får på Aqua. När Akari spottar ur sig sinna pinsama menningar så får man allt som oftast höra orden "Hazukashii serifu kinshi!", vilket jag inte vågar mig på att översätta till svenska direkt utan tar den engelska översättningen "Embarrassing remarks are not allowed!". Hon är även den enda dotter till den nuvarande ägaren och är därför arvtagerska, en position hon inte är allt för nöjd med.

 

Akira E. Ferrari (Junko Minagawa)

oFwbNArTu.png

Gjorde som sagt sin utbildning tillsammans med Alica och Athena. En annan tjej som kan visa humör. Är väldigt strickt i sin tränning och som sagt en riktigt färgstark person.

 

Orange Planet

Det nyaste företaget på Aqua men även bland de största.

 

President:

Maa (Akeno Watanabe)

Älskar att bita på Aria's navel. En riktigt liten katt som blir upphittad av Alice och som sedan blir Orange Planets's president.

 

Anställda: (som serien följer)

Alice Carroll (Ryou Hirohashi)

kZtIzzMQi.png

Är kompis med Aika och Akari. Utpekas ofta som ett riktigt geni och pressar ofta sinna kompisar som varit under tränning längre än henne. Ser upp till Alicia som många andra.

 

Athena Glory (Tomoko Kawakami)

DSIavIlZi.png

Som sagt, gjorde sin utbildning tillsammans med Akira och Alicia. En tystlåten tjej och väldigt klumpig. Men en sak kan hon verkligen kan (förutom att vara Undine) det är att sjunga. Man hör hennes röst i natten ibland om man lyssnar noga.

 

Varför har alla företag katter som presidenter? För att på Aqua betyder det tur att ha blåögda katter. En annan sak kan vara att skilja alla tjejer åt, namn vis, då alla tydligen bestämt sig för att börja på A...

 

Vad mer kan finnas att tilläga?

Musiken i serierna samt de ljusa färgerna spelar en stor roll till den harmoniska atmosfären i serien. OP låtarna rullar alltid på medans man följer en Undine när hon sävar fram på vattnet. Det är nog inget måste heller att se de tidigare säsongerna innan ni hoppar på den här. Då varken handling eller karaktärsutveckling sker något speciellt. Det som skulle vara är att man inte riktigt har koll på alla personerna i början, men det är upp till var och en som sagt.

 

TV-serier

Aria the Animation (2005)

Aria the Natural (2006)

 

OVA

Aria the OVA ~Arietta~ (2007)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
Sådär. Slut. Så jävla bra. :'3

Bölade faktiskt I hela sista avsnittet. Så, så bra var den.

 

Måste tacka flaskis och Blå om ert tjat om att se serien, den var en av dom mest lättsamma och vackra serier jag har sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...