Hoppa till innehåll
Anime.se

Mushishi


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

KWTXkYxvD.png

Ginko röker på sin speciella cigarett.

 

Snabbfakta

Officiell hemsida: http://www.mushishi.jp/

Gerne: Mystik, Fantasy, Övernaturligt

Sändes: 23/10-05 till 19/06-06

Avsnitt: 26

Produktion: Mushishi Production Committee

OP: The Sore Feet Song av Ally Kerr

ED: Alla ED låtar är komposerade av Toshio Masuda. Låtarna står skriva i avsnitts ordning.

 

#1. Midori no Za

#2. Mabuta no Hikari

#3. Yawarakai Kaku

#4. Makura Kouji

#5. Tabi wo Suru Numa

#6. Tsuyu wo Suu Mure

#7. Ame ga Kuru Niji ga Tatsu

#8. Umi Sakai (Unasaka) Yori

#9. Omoi Mi

#10. Suzuri ni Sumu Shiro Toshio Masuda

#11. Yama Nemuru

#12. Sugame no Sakana

#13. Ichiya Hashi

#14. Kago no Naka

#15. Haru to Usobuko

#16. Akatsuki no Hebi

#17. Kyo Mayu Tori

#18. Yama Idaku Koromo

#19. Teppen no Ito

#20. Fude no Umi

#21. Wata Houshi

#22. Oki Tsu Miya

#23. Sabi no Naku Koe

#24. Kagari no Gyou

#25. Ganpuku Me Wazawai

#26. Kusa wo Fumu Oto

 

Animen är en adaption på mangan av Yuki Urushibara. Det finns även en Live-Action adaption på mangan, jag själv har inte sett den och kan inte gå i godo för den dock.

 

Äldre tråd om Mushishi finns här.

 

EN MYSTISK VÄRLD

gBwdDdclA.pngytaiwOOqD.png

pEWWFUREZ.pngbauTHlugW.png

Det är få anime serier som får fram samma kännsla som Mushishi får. Och det är det fler som verkar tycka då både animen och mangan har vunnit en hel del priser och placerat sig bra på omröstningar när det gäller bästa anime respektive manga. Vad är det som kan tänkas göra Mushishi så bra då?

 

Man anväder sig verkligen av omgivningen i Mushishi, här går inget till spillo. Musiken, bakgrunderna och en originell handling gör Mushishi till något extra. Även karaktärerna som är med framställs på ett trovärdigt sätt och Ginko är i stort sätt också den ända återkommande karaktären i serien. Det finns även två andra som återkommer i några avsnitt. Adashino som är en bekant till Ginko som köper upp saker från Ginko som han tar med sig ifrån sinna resor. Den andra personen är inget jag tänkte skriva om här.

 

TEMPOT

Mushishi håller ett långsamt tempo och rör sig sakta med säkert framåt i sin handling. Eftersom alla avsnitt är fristående och inte har något att göra med varandra i sig, förutom att Ginko är med så kan man vara säker på att något slags klimax ska komma i varje avsnitt. Musiken som jag skrev om tidigare som är bra hjälper till mycket här. Lugn musik med sköna klinganden från diverse instrumment.

 

mtRhEHkmM.pngjDvtWlzja.png

lKlEeWIxH.pngCGezsbYBV.png

Serien utspelar sig på den Japanska landsbygden och bland bergen. Naturen är en stor del av handlingen och framställs som något mystiskt i de vanliga människornas ögon. Ginko en resande mushishi, en slags medicinman, som gör sitt för att hjälpa människorna och samtidigt få in mer information. Ginko själv är en riktigt intressant man att följa, man får in lite information om honom under resans gång om vad han kan tänkas vara för person och vad han har för bakgrund.

 

RÖSTSKÅDESPELARE

Det finns det gott om i den här serien. Eftersom varje avsnitt fokuserar på nya platser och nya personer så får man en bra variation i sitt tittande. Bland de som gästar hör vi bland annat;


  • [*:2dzrnjxb]Mika Doi (Misa Hayase - The Super Dimension Fortress Macross)
    [*:2dzrnjxb]Akemi Okamura (Fio Piccolo - Porco Rosso)
    [*:2dzrnjxb]Kaori Nazuka (Eureka - Eureka Seven)
    [*:2dzrnjxb]Takeshi Aono Piccolo Daimao, Kami-sama, och Murasaki - Dragon Ball)
    [*:2dzrnjxb]Shinji Kawada (Ryutaro Mine - Nodame Cantabile)
    [*:2dzrnjxb]Yukari Fukui (Nia - Tengen Toppa Gurren-Lagann)
    [*:2dzrnjxb]Tomoko Kawakami (Misuzu Kamio - AIR)
    [*:2dzrnjxb]Maaya Sakamoto (Lunamaria Hawke - Gundam SEED Destiny)
    [*:2dzrnjxb]Ami Koshimizu (Tenma Tsukamoto - School Rumble)
    [*:2dzrnjxb]Yuko Sanpei (Shuuji Harima - School Rumble)
    [*:2dzrnjxb]Rina Sato (Haruka Minami - Minami-ke)

Ginko själv röstas av Yuto Nakano som inte har en allt för stor bakgrund sedan tidigare. Men han gör för det ett riktigt bra jobb med Ginko.

 

SAMMANFATTNING

När jag såg den här serien för första gången tog det inte lång tid innan jag fatta tycke för den. Som jag skrivit om tidigare så är atmosfären i Mushishi något alldeles speciellt och varje avsnitt bjuder på sina historier. Vill man se en serie med lugnt tempo, vackra miljöer, lugn och ljuv musik och en originell handling med en viss spänning på sina håll så ska man se Mushishi.

 

szNcEKEav.pngWQNVnbZtk.png

YyNpckyOr.pngtqzagcfju.png

kFvOCywgG.pngIdAjzUtIy.png

FjXsScoit.pngbLTbObdiX.png

NrjuttTmZ.pngUXdvfnWHF.png

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vackrare och stillsammare anime får man leta efter. Definitivt mycket bra och rekommenderad till alla som gillar anime eller tecknat rent allmänt. Jag tror att folk som letar efter action enkom kan komma att bli besvikna eftersom denna som sagt är av det stillsammare slaget. Att varje avsnitt är 'löst' gör att den är enkel att följa, det går att se ett avsnitt när man har 20 minuter över och ändå få behållning av det hela. Ghibli-klass!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 years later...
Some live in the deep darkness behind your eyelids. Some eat silence. Some thoughtlessly kill. Some simply drive men mad. Shortly after life emerged from the primordial ooze, these strange creatures, called "mushi", came into being. Ginko, a wanderer with a sardonic smile, is a "mushishi" one who has the knowledge and the skill, to help people get rid of their various mushi related problems.

 

Så har någon mer än mig sett Mushishi (Mushi-shi)?

 

Jag själv älskar dem moraliska frågorna den ställer.

 

Jag sökte "Mushishi och mushi" men hitta inget thread om det.

Redigerad av Sceleris
Sammanfogat med gamla tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Det var tal om Mushishi-fortsättning härom året och tidigare. Seriens regissör, han där Hiroshi Nagahama ville göra mer, vill jag minnas. Men då gjorde han ju Aku no Hana som blev så mysko och, desto värre, ett försäljningsmässigt fiasko, så jag blev lite orolig! Vem skulle vilja låta honom göra en fortsättning då? Tydligen någon, för det är ju han och de flesta andra från första animeserien som återvänder inför andra.

 

I och för sig har väl kanske inte Aku no Hana ens kunnat påverka så mycket. Allt kontraktskrivande och sånt var nog överstökat innan mars 2013.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...