Hoppa till innehåll
Anime.se

Infinite Ryvius


Gogo
 Share

Rekommenderade inlägg

458.jpg

 

Infinite Ryvius är en 26 episoder lång animé från 1999, och det är animéstudion Sunrise som har stått för produktionen. Sunrise är först och främst kända för Gundam-serierna, men de är även kända för verk som The Vision of Escaflowne, Cowboy Bebop, Crest of the Stars och Space Runaway Ideon, för att bara nämna några. Regissören är Taniguchi Gorō, som innan produktionen av Infinite Ryvius var litet utav en doldis. Han hade varit med litet på ett hörn här och där, till exempel som avsnittsregissör på Mobile Suit Gundam X. Men nu är han främst känd för, självklart, Infinite Ryvius, Scryed och Planetes. För sitt arbete med Planetes vann han Seiun priset år 2005.

 

Handlingen tar plats år 2225; mänskligheten har rest genom rymden och koloniserat alla planeter. Vi får följa Kouji Aiba och hans vänner som går på en astronautskola vid namnet Liebe Delta. På denna skola utbildar sig flera tusen unga män och kvinnor till många olika yrken inom rymden. När sabotörer attackerar astronautskolan, av okänd anledning under en rutindykning, så far Liebe Delta ner i "Geduld". Geduld är ett sorts plasmafält som länkar ihop alla planeterna som ett nervsystem, vilket krossar de skepp som kommer i närheten utav det. Det var år 2197 som en stark soleruption skedde som ledde till att Geduld blev till. Det sabotörerna, eleverna och instruktörerna, inte vet om är att inuti Liebe Delta finns det ett nyutvecklat rymdskepp vid namn Bratica..

 

Liebe-delta.jpg

 

Till vänster ser vi jorden och till höger Liebe Delta, och här nedan ser vi rymdskeppet Bratica.

 

Bratica.jpg

 

Infinite Ryvius är en utav mina absoluta favoritaniméer. Detta beror främst på karaktärerna och handlingen. Faktum är att jag ej skådat en animé med lika levande karaktärer! Detta gäller inte enbart huvudkaraktärerna, utan i princip alla, från bakgrundskaraktärer till de som har en lite större roll.

 

Animeringen och musiken håller också väldigt hög kvalitet. Det är Hattori Katsuhisa som står för musiken. Han är tidigare känd för Crest of the Stars plus Banner of the Stars musiken. Väldigt kraftfull och stämningsfull musik. Alla tekniska termer känns faktiskt trovärdiga, visserligen kan jag inget om kvantfysik, rymdteknik eller astronomiska termer, men jag uppfattar inte termerna de använder i animén som överdrivna. Exempel:

 

hrmm.jpg

 

Nåja, om man skall sammanfatta allt jag har skrivit så är detta en serie för dels de som gillar där man fäster stor vikt på karaktärerna och handlingen, och dels för Sci-Fi nördar. Glömde att tillägga att striderna i serien är exceptionellt spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Av någon anledning så har jag aldrig sett längre än ~3(2?) avsnitt, trots att den verkar väldigt lovande... Kan du skriva nåt mer specifikt om handlingen i det stora hela? Handlar det enbart om personerna ombord på skeppet? Eller blir det rymdstrider och annat trevligt "skit" senare i serien? Rädda unversum tema?

 

f.ö. väldigt trevlig läsning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Regissören är Taniguchi Gorō, [...] främst känd för, självklart, Infinite Ryvius, Scryed och Planetes.

Och Code Geass kanske? :)

 

Av någon anledning så har jag aldrig sett längre än ~3(2?) avsnitt, trots att den verkar väldigt lovande... Kan du skriva nåt mer specifikt om handlingen i det stora hela? Handlar det enbart om personerna ombord på skeppet? Eller blir det rymdstrider och annat trevligt "skit" senare i serien? Rädda unversum tema?

I början råkar astronautskolan ut för en terroristattack. Cirka 500 unga elever lyckas ta skydd i rymdskeppet Bratica som ska ta dem tillbaka till jorden. Men det rör sig om unga pojkar och flickor utan vuxna auktoriteter att leda dem, så de tvingas ta hand om sig själva. Under seriens lopp måste de bygga upp ett fungerande samhälle för att överleva alla problem, från rationering av mat till att värja sig från fortsatta terroristattacker till att stävja myteriförsök. Detta är vad majoriteten av serien handlar om.

 

"Lord of the Flies in space", typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar onekligen vara en intressant serie. Mech/robot/scifi-serier har dock aldrig varit en favorit men har lyckats hitta ett par guldkorn ibland dem, bl.a. Nadesico, Galaxy Railways och Dominion Tank Police. Hoppas jag kan lägga till Infinite Ryvius till den listan, så snart som jag kan hitta dvd-boxen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Lord of the Flies in space", typ.

Ajdå, där försvann min motivering att se denna.

 

Nejdå, självklart är den antagligen annorlunda på sitt sätt och skiljer sig från "Flugornas Herre", som jag personligen inte tog glädje av att varken se eller läsa en gång i tiden. Jag tycker att till skillnad från "Flugornas Herre" verkar Infinite Ryvius intressant.

 

Regissören är Taniguchi Gorō, [...] främst känd för, självklart, Infinite Ryvius, Scryed och Planetes.

Och Code Geass kanske? :)

Med det sagt känner jag mig lite skyldig att titta lite närmre på den. Jag har ju ändå haft ögonen på den ett tag sen tidigare. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...