Hoppa till innehåll
Anime.se

Sailor Moon - Region 2?


Sebbe
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag undrar om Sailor Moon animen finnsregion 2?

Läste detta någonstans:

 

Toei has finally begun working on Region 2 DVD releases of all 200 of the Sailormoon anime episodes, 3 special episodes, 3 movies, and the two theatrical shorts..

 

Det komer inte från speciellt säkra källor, men började undra iaf.

Någon som vet något?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Jag tror inte en svensktextad version av japansktalande Sailor Moon kommer till region 2. Men det är iofs bara vad jag tror. Men så var det ett tag sedan jag läste SM-nyheterna ^^;;

 

Annars har Pioneer släppt Sailor Moon säsong 1 och 2 i vasina boxar. Där är det japansk originaltal med engelska texter som gäller. Finns att köpa på DVDboxoffice. www.dvdboxoffice.com

 

"Sailor Moon Season 01: Uncut Collection"

"Sailor Moon Season 02: Uncut Collection"

 

Om du nu har regionsfri DVD-spelare är du lycklig och det borde inte vara något problem att köra de skivorna.

 

Det verkar vara riktigt skumt att de ska släppas på region 2 när de håller på att släppas på region 1 för fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det verkar vara riktigt skumt att de ska släppas på region 2 när de håller på att släppas på region 1 för fullt.

 

Det är väl antagligen för att de ska kunna säljas här i Europa också, då det trots allt finns DVD-spelare som inte är regionsfria och då inställda på region 2. Sen kan de säkert dra in en extra slant på region-2 utgåvorna just för att det finns folk som inte kan spela region-1 =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Erm... det ÄR olagligt att nollställa en regionsbunden DVD spelare. Köpte du en europisk DVDspelare med region 2 har du accepterat de europeiska reglerna och alla dessa copyrights mm mm, däremot har du inte accepterat nordamerikas system (vilket är grunden till att DVDer är uppdelade i olika regioner beroende på varifrån de kommer). Att då ställa om sin DVDspelare till att kunna tugga nordamerikanska DVDer utan vidare och därigenom helt strunta i deras inköpskrav är då troligtvis olagligt.

 

Att nollställa en regionsbunden DVD har jag för mig är att cracka till den för att nollställa regionsbundenheten. Det verkar inte vara särskillt lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så om jag betalar butiken jag köper spelaren i för att de ska låsa upp den, begår de ett brott? Eller accepterar jag automatiskt de nordamerikanska och världens alla andra upphovsrättsregler i samma veva?

 

Jag tror inte det är olagligt att göra det själv heller. Det handlar ju ändå inte om att bryta upp kopieringsskydd, vilket numer är olagligt i USA såväl som många länder i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Erm... det ÄR olagligt att nollställa en regionsbunden DVD spelare. Köpte du en europisk DVDspelare med region 2 har du accepterat de europeiska reglerna och alla dessa copyrights mm mm, däremot har du inte accepterat nordamerikas system (vilket är grunden till att DVDer är uppdelade i olika regioner beroende på varifrån de kommer). Att då ställa om sin DVDspelare till att kunna tugga nordamerikanska DVDer utan vidare och därigenom helt strunta i deras inköpskrav är då troligtvis olagligt.

 

Att nollställa en regionsbunden DVD har jag för mig är att cracka till den för att nollställa regionsbundenheten. Det verkar inte vara särskillt lagligt.

 

Jag har mycket svårt att se hur det kan anses vara olagligt att nollställa en DVD-spelare. Med tanke på att jag äger den så bör jag få göra i princip vad jag vill med den. På samma sätt är det i dagsläget inte olagligt att sälja t.ex. Xboxar med modchip i, trots att dessa utan problem både går förbi regionskodning och kopieringsskydd.

 

Som du själv också skriver, regler, vilket innebär att jag inte kan få straffas utav rättsväsendet genom att bryta dem om jag inte samtidigt begår ett brott mot Sveriges lagar. Genom att byta region på min DVD-spelare framställer jag inte heller någon olaglig kopia utav DVDn och bryter då inte heller mot någon upphovsrättslag.

 

När sedan funktionen för att ställa om spelaren finns och inte är spärrad får jag ännu svårare att se hur det skulle kunna vara olagligt. Att nollställa en DVD (inte spelaren alltså) är en annan sak, då måste du kringgå krypteringen (dvs. kopieringsskyddet) på skivan (vilket vad jag vet inte är olagligt i Sverige ännu). Det är dock olagligt i många andra europeiska länder och kommer bli det i Sverige också.

 

Sokkan: Amerikanska upphovsrättslagar gäller inte så vida du inte är i USA, så du kan lugnt spela upp deras DVDer. Det finns ju dock vissa internationella upphovsrättslagar som tack och lov amerikanerna inte lyckats totalförstöra ännu.

 

På tal om regionskodning, vad jag förstått var det egentliga syftet med den att förhindra att folk i Europa skulle importera filmer på DVD från USA innan de gick på bio, och för att förhindra detta så gjorde Hollywood en kompromiss med DVD-tillverkarna där de stödde DVD-standarden mot att regionskodning implementerades.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Teron: Jag orkar inte fördjupa mig i ämnet nu när klockan börjar närma sig 1 (blir tyst). Iofs säljs det importerade filmer i Sverige så varför ska man då inte få nollställa sin DVDspelare. Nåväl...

 

Jag håller med. Det borde inte vara olagligt, men det skulle inte förvåna mig om de försöker göra någonting åt det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Teron: Jag orkar inte fördjupa mig i ämnet nu när klockan börjar närma sig 1 (blir tyst). Iofs säljs det importerade filmer i Sverige så varför ska man då inte få nollställa sin DVDspelare. Nåväl...

 

Jag håller med. Det borde inte vara olagligt, men det skulle inte förvåna mig om de försöker göra någonting åt det...

 

Tja, om man kan övertyga domstolen om att regionskodningen är ett form av kopieringsskydd så kommer det ju bli olagligt. Skulle inte förvåna mig om man kommer försöka med det en vacker dag. Samtidigt har man nog större problem med piratkopiering än att folk köper från andra regioner, iaf när det gäller just anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aSet: Och hur många avsnitt har du sett? 2? Ett halvt? Man kan inte säga någonting om en serien förrän man sett hela. Först då, och bara då. Kan man till fullo uttrycka sig om en serie. Innan kan man endast ha åsikter om den. Jag kan inte heller uttrycka mig till fullo om serien men det är en serie som ligger mig varmt till hjärtat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aSet: Och hur många avsnitt har du sett? 2? Ett halvt? Man kan inte säga någonting om en serien förrän man sett hela. Först då, och bara då. Kan man till fullo uttrycka sig om en serie. Innan kan man endast ha åsikter om den. Jag kan inte heller uttrycka mig till fullo om serien men det är en serie som ligger mig varmt till hjärtat.

 

Vad är då egentligen den stora skillnaden mellan att "uttrycka sig till fullo" och att "ha åsikter om" ? Och var hade aSet något annat än en åsikt som Sailor Moon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aSet: Och hur många avsnitt har du sett? 2? Ett halvt? Man kan inte säga någonting om en serien förrän man sett hela. Först då, och bara då. Kan man till fullo uttrycka sig om en serie. Innan kan man endast ha åsikter om den. Jag kan inte heller uttrycka mig till fullo om serien men det är en serie som ligger mig varmt till hjärtat.

 

Vad är då egentligen den stora skillnaden mellan att "uttrycka sig till fullo" och att "ha åsikter om" ? Och var hade aSet något annat än en åsikt som Sailor Moon?

 

sist ja kollade så var det samma sak =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...