Hoppa till innehåll
Anime.se

BECK: Mongolian Chop Squad


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

beck-1.png

 

Dags för alla musikälskare att öppna upp ögonen, BECK: Mongolian Chop Squad är något för er att se och lyssna på!

 

Öppningslåten "Hit in the USA" är riktig bra och är bara en av många bra låtar som man får höra under seriens gång. Men det börjar med öppningslåten som sagt och den är riktigt intressant tycker jag med en schysst och snygg video. Inledningen på serien är dock kanske inte den som slår mest och man ska inte ge upp om man inte tycker om den (kanske) tröga starten, för det blir mycket bättre.

 

Yukio Tanaka eller som han kallas Koyuki är 14 år och har precis börjat högstadiet. Inte mycket händer i Koyuki´s liv tills en dag då han räddar hunden Beck. Beck´s ägare är en musikintresserad ung man vid namn Ryusuke Minami. Ryusuke introduserar Koyuki till musikens värld och ger honom även en gitarr som Koyuki lovar att spela på tills han blir lika bra som Ryusuke på. Samtidigt som detta sker har även Koyuki börjat att simma av en ren tillfällighet. Det börjar hända saker nu i Koyuki´s liv och inte bara med simmningen och hans nya kärlek till musiken. Nya vänner, romanser och utmaningar i alla dess former kommer krypande allt närmare.

 

Utvecklingen och kännslan av att Koyuki själv mognar är det som gör en del av serien så riktigt bra. Det finns en hel del fina scener också att lägga på minnet. Musiken får jag åtminstånde kännslan av att de har lagt ner en hel del tid på. Det finns en hel del bra låtar som just nu går varma hemma hos mig.

 

Animeringen på serien är lite speciell. Eller, den skiljer sig åtminstånde från mängden. Med lite mer försök till realistiska karktärsformer och färger ger den intrycket av att försöka vara seriös av sig. Dock sticker det ut med lite udda saker så som hunden Beck som inte alls känns hemma i serien, men utan Beck så hade serien förlorat lite av sin charm, kanske. Serien har nyligen släppts i en samlingsbox och till ett mycket bra pris i min mening.

 

Serien står riktigt högt i rang hos mig och skulle nästan kunna få ett maxbetyg hos mig också. Avsaknaden av att det igentligen finns mer att berätta från mangan gör att den inte får det. Alla karaktärer i serien får tyvärr inte heller riktigt den uppmärksamhet som de förtjännar och det är lite trist också då kanske andra mindre intressant historier berättas. Men när allt är klart och sista låten är spelad så är jag som sagt var ändå riktigt nöjd och hoppas på att fler ger serien en ärlig chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samma för mig var det flaskis. Men när man frågat om man borde se den eller liknande så har svaren varit lite bleka och jag har bara glömt av att se den. Men gör dig tjänsten att se den så fort du får chansen. Jag hade inte fel på Aria vill jag minnas. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Åh, Beck! Nostalgiskt. Det var en av de första serierna jag som utbytesstudent lyckades följa när jag fick min begagnade TV. Tyvärr såg jag inte hela serien, men jag började köpa magan istället. Det är en typisk sån där serie man kan läsa och/eller se om flera gånger om utan att egentligen tröttna på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg denna serie för några år sedan, det var riktigt skön morgon-anime faktiskt. Jag plöjde igenom den och sedan på de närmsta animevisningarna var det mestadels karaoke runt just denna serie som gällde.

 

Det jag dock inte kan förstå med denna serie är hur den skulle vara bra som manga, jag tyckte alltid att musiken var vad som gav den djup och upprätthöll intresset och att utan det så skulle serien bli för tråkig för att ses. Dock så har jag nog mognat en del sedan dess så man kanske skulle se om Mangan skulle ge någonting.

 

Hehe, minns att på mitt första Uppcon så var det någon från något forum som hade tagit en bild på mig och startat någon tråd och tyckte att jag var lik chiba. Min kines, då, hittade tråden för hon var medlem på forumet och svarade på det och sedan gav mig en länk, tror jag fortfarande har bilden kvar någonstans =).

 

Senare cosplayade jag Chiba på något Uppcon senare, jag var dock tråkig och lite halvavig den dagen då min dåvarande flickvän hade smittat mig med Feber så well, var väl inte så spektakulärt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag dock inte kan förstå med denna serie är hur den skulle vara bra som manga, jag tyckte alltid att musiken var vad som gav den djup och upprätthöll intresset och att utan det så skulle serien bli för tråkig för att ses. Dock så har jag nog mognat en del sedan dess så man kanske skulle se om Mangan skulle ge någonting.

 

Jag tycker att mangan är riktigt underhållande. Att musiken inte finns där lyfts upp med lite mer humor och lite andra personligheter tycker jag jämfört med animen. Inte nu att de har helt nya karaktärer, men det finns en viss skillnad åtminstånde, tycker jag. Ge den en chans åtminstånde eftersom du gillade animen. Gör som jag även brukar göra ibland när jag drar fram en av böckerna, sätt på lite musik från soundtracket så kommer du säkert in i rätt stämning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att mangan är riktigt underhållande. Att musiken inte finns där lyfts upp med lite mer humor och lite andra personligheter tycker jag jämfört med animen. Inte nu att de har helt nya karaktärer, men det finns en viss skillnad åtminstånde, tycker jag. Ge den en chans åtminstånde eftersom du gillade animen. Gör som jag även brukar göra ibland när jag drar fram en av böckerna, sätt på lite musik från soundtracket så kommer du säkert in i rätt stämning. :)

 

Vi får se om jag har tid till det, men det låter som en plan =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

såg färdigt den idag rekomenderas starkt , hade väldigt bra upp lägg, också att man var lite små negativ mot den innan jag började kolla igenom serien men fanns mycket intressant i den . samt att låten hit in america och moon on the water har fastnat totalt i huvudet på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...