Hoppa till innehåll
Anime.se

Steamboy


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

steamboy.jpg

 

Nu har filmen haft premiär i Japan och den ligger för närvarande fyra på deras biolista. Katsuhiro Otomo's Steamboy är efterlängtad och rejält hypad. Längtat efter filmen länge och lär få vänta ett tag till innan jag får den på DVD men nu har den kommit ut i öst i alla fall. Kan också påpeka att filmen har haft en ganska hygglig budget på 20 miljoner dollar.

 

 

Officiell hemsida

Anime News Network - Steamboy

AnimeNfo.com - Steamboy

Trailers

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Katsuhiro Otomo säger, du ,, a jag kunde nästan se det,, på stilen menar jag,,, nä aså för mig så behöver du inte säga mer en ,, deta är en film av katsuhiro otomo och jag hade gåt raka vägen till vart man en nu kan köppa den,, Otomo är best i mina ögon,, bara av att se Filmen AKIRA och läst böckerna så har jag falit för honom som en sten i havet ,,

 

Denna film,, konstigt namn .. men ändå är ett måste,, jag dör inte förens jag sätt den ,,

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Katsuhiro Otomo säger, du ,, a jag kunde nästan se det,, på stilen menar jag,,, nä aså för mig så behöver du inte säga mer en ,, deta är en film av katsuhiro otomo och jag hade gåt raka vägen till vart man en nu kan köppa den

 

Det kan hända att den kommer till Sverige via Columbia Tristar. Den går inte att köpa än, dock. Min gissning är att den kommer ut på video lagom till nästa vår, kanske redan i vinter.

 

Gillar du Otomo kan jag rekommendera Robot Carnival och Memories. på en Gundam-festival såg jag en kort Gundam-animation som Otomo hade regisserad. Visades uppenbarligen bara där. Tyvärr minns jag inte mycket mer än att den var väldigt imponerande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Katsuhiro Otomo säger, du ,, a jag kunde nästan se det,, på stilen menar jag,,, nä aså för mig så behöver du inte säga mer en ,, deta är en film av katsuhiro otomo och jag hade gåt raka vägen till vart man en nu kan köppa den

 

Det kan hända att den kommer till Sverige via Columbia Tristar. Den går inte att köpa än, dock. Min gissning är att den kommer ut på video lagom till nästa vår, kanske redan i vinter.

 

Gillar du Otomo kan jag rekommendera Robot Carnival och Memories. på en Gundam-festival såg jag en kort Gundam-animation som Otomo hade regisserad. Visades uppenbarligen bara där. Tyvärr minns jag inte mycket mer än att den var väldigt imponerande.

 

 

 

 

Han e bäst,, vår tids mest avancerade och välorganicerade mangaka,, och så gör han så bra filmer me,, tack för tipset, men denna steamboy har den kommit ut i japan, DVD format,, om ja,, så kankse jag kan få nårga japanska kompisar att köppa och skicka den till mig,, ahh det kan jag ju göra hahah aja ha det gött och tack för tipset ;) se ya guy's around

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han e bäst,, vår tids mest avancerade och välorganicerade mangaka

 

Välorganiserad? Med tanke på hur Akira-animén fick avslutas vet jag inte om han skulle betraktas som välorganiserad. Steam Boy har han hållt på med i över sex år. Snarare långsam.

 

Dessutoom tror jag han huvudsakligen betraktas som filmregissör, serietecknare får jag känslan av kommer i andra hand.

 

men denna steamboy har den kommit ut i japan, DVD format,,

 

Nej; jag skrev för något inlägg sen att jag tror den kommer ut på video (detta inkluderar DVD, förstås) någon gång i vår, kanske redan i vinter. Det beror på hur pass bra den går på bio. Jag såg en snutt av den på Anime Fair 2004, och det var... precis som Akira väldigt imponerande. Men frågan är om det knäcker Stink Bomb eller Roujin Z.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmen är ett retrotekniks-, katastrofs-, animations- och Otomo-gotteri.

 

Maken till detaljerad välgjordhet har aldrig skådats. Visst är det fullt med datoranimation, men det har använts på ett mycket snyggt sätt. Bisarra ångdrivna maskin på bisarra ångdrivna maskin i en kalabalik av fart och fläkt som väl kan mäta sig med Laputa, kanske till och med ännu värre. Och det är Otomo så det sprängs (i ordets sanna bemärkelse, fasen vad det sprängs i den filmen). Det är tydligt att den här filmen är gjord i ett land där alla vet vad Otomo står för och att han får fria händer att gotta sig i den maskinfetishism som är hans och bara hans. Enorma kugghjul, hysteriskt snabbs snurrande vajrar, pumparmar som måste väga ton, och allt animerat så att det känns helt livsfarligt att ens sitta i biosalongen. Och 90% av all detta maskineri krasas givetvis sönder eller samman på ett eller annat vis. Ett under att någon ens överlever.

 

Men huvudsak är det ett vältrande i animation. Det här är en film gjord i ett land där den mesta publiken vet vad som är svårt i en tecknad film och som det därför är värt att anstränga sig för. Fullkomligt vansinniga panoramabilder över London, sjukt detaljerade byggnader, arbetet på molnen är helt otroligt. Jag begriper inte hur de ens har fotograferat bilderna. Förmodligen har de förminskat ner dem via datorteknik, men originalen måste ju vara gigantiska! Och detaljerna. Ångan som virvlar, saker som krashar in i varandra, folk som flyger och far... Det här är ett sätt att säga "hej allihopa, vi japaner råkar vara bäst i världen på att animera, har ni lust att kolla lite på vad vi kan göra, va?". "Makalöst" är bara början på beskrivningen. Den här filmen är knappt någon idé att ens köpa på DVD. Bara en tredjedel av detaljrikedomen kommer komma fram på en vanlig TV.

 

Storyn? Den får ni se er fram till själva. Den är inte så stor del av filmens upplevelse, och behöver inte göra det heller. Den fyller sin funktion, är hyfsat intressant och lämnar inte alls många logikhål. Fiktiv historik kan säkert vara en farlig genre, men jag tänker inte lägga mig i vilka historiska fel som begåtts annat än de mest uppenbara. Filmen är liksom inte till för det. Farfar, far och son är alla genier inom ångteknologi. Farfarn och fadern forskar tillsammans. Mycket går fel. Organisation vill sälja ångdrivna vapen. Brittiska imperiet gillar inte det. Pangelibom utav bara helvete. Men man ser ändå inte den här filmen för storyn. Det är inte det det handlar om. Det handlar om stora maskiner, ånga och Otomo. Och animation.

 

Det mest positiva med Steam Boy är faktiskt att den är klart mycket mer en familjefilm än Akira. KLART mycket mer. En lite mer hårdkokt Laputa, kan man se det som. Blod nästan lyser med sin frånvaro. Folk som väntar sig en ny Akira kan börja leta någon helt annan stans, förslagsvis bland Mamoru Oshiis grejor. Otomo verkar ha återgått till en pojkdröm med galna äventyr och knäppa maskiner.

 

Ju mer jag funderar på parallell till Laputa desto mer verkar det funka. Elak organisation å ena sidan och militären å den andra kämpar om detta jättemäktiga och mitt i alltihopa står sonen till upptäckaren och så blir det klappjakt på honom och vad han har och vet och en massa vansinnigheter och explosioner. Och flygturer. Det här är ju nästan Miyazaki! Otomo möter Miyazaki! Enda skillnaden är att Scarlett inte är lika söt som Sheeta.

 

Akira var mer omvälvande när den kom än Steam Boy lär bli. Steam Boy är mer retronostalgi, om den där sortens pojkar som inte finns idag, pojkar som tindrar med ögonen och fascineras av konstiga maskiner, drömmer om Atlantis och världsomspännande resor. Den sortens pojkar som inte sitter inne och spelar Counter Strike eller Ragnarök utan verkligen går ut och leker äventyr och uppfinner knäppa cyklar med vingar. En sådan pojkdröm är Steam Boy. Bara det att han har gjort en film av den. Och eftersom jag gillar pojkdrömmar klart mer än "hej jag är världsfrånvänd och missnöjd ungdom som vill spela tuff och jag skall därför hämnas på allt"-våld, så tyckte jag Steam Boy var många resor bättre än Akira. Men den åsikten lär jag inte dela med många.

 

Om man bara kan leva med och ha kul åt två timmar vansinnesjakt och inte stör sig på femtusen nära-döden-upplevelser i en och samma film så är den här klart att rekommendera. De som väntar sig stenhård tonårsaction med massa blod göre sig icke besvär.

 

Och sluttexterna var något utav det ballaste i världen. Förvisso bara stillbilder, men vilka stillbilder. Missa dem inte. Halva poängen med filmen går förlorad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mumma kardemumma. Får hoppas att den japanska DVD-utgåvan kommer innehålla engelsk text så att vi som inte har råd att åka till Japan i tid och otid för att gå på bio och/eller ej kan japanska särskilt bra slipper vänta några år extra på en amerikansk motsvarighet.

 

Å andra sidan har jag egentligen ingenting emot att vänta. Vill bara gnälla lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bäst att filmen faller oss på läppen nu, efter den här glorifieringen.

 

Varför det? Jag skulle inte bli det minsta förvånad om folk dissar den på ogenomtänkta grunder. Har hänt förut.

 

Får hoppas att den japanska DVD-utgåvan kommer innehålla engelsk text så att vi som inte har råd att åka till Japan i tid och otid för att gå på bio och/eller ej kan japanska särskilt bra slipper vänta några år extra på en amerikansk motsvarighet.

 

Som sagt finns det en chans att filmen kommer till Sverige. Skriv till Columbia Tristar och be dem. Skall den komma till Sverige alls lär det bli under september. Jag tror lanseringen av den här filmen kommer gå ganska fort. Skall uppenbarligen Europapremiera på en festival i Venedig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 months later...

Såg filmen idag.

 

Animationerna var ruskigt vackra, jag tittade säkert om vissa scener 10 gånger för att studera alla detaljer! Den här filmen innehåller utan tvekan de bästa animationerna jag har sett, tycker de är snäppet över de som använts i ghost in the shell 2: innocence och de som har gits:innocence vet att filmen inte direkt innehåller dåliga animationer. Filmen var okej förövrigt, sett bättre filmer men den var helt klart sevärd. Rekommenderas!

 

EDIT:

Gillade sluttexten också, väldigt vacker!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...