Hoppa till innehåll
Anime.se

Sora wo Miageru Shoujo no Hitomi ni Utsuru Sekai


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

hZPhHUgsy.png
Titel: Sora wo Miageru Shoujo no Hitomi ni Utsuru Sekai
Genre: Drama, Fantasy, Adventure
Sändes: 13-01-2009 till (10-03-2009)
Studio: Kyoto Animation
Regissör: Kigami Yoshiji
Längd: (9 avsnitt)



Bakgrund


Sora wo Miageru Shoujo no Hitomi ni Utsuru Sekai är namnet på Kyoto Animations nya projekt. Det är nytt samtidigt som det är gammalt skulle man kunna säga. Deras absolut första produktion var en OVA vid namn Munto som distribuerades online via Kyoto Animations hemsida. Detta skedde i tre delar och ägde rum mellan den 14:e och den 20:e april 2003.

När man idag nämner Kyoto Animation tänker de allra flesta på en studio som är lysande på att göra anime av Visual Novels (spel) och Light Novels (böcker). Det unika med Munto är att det inte rör sig om en adaption, utan en saga som är påhittad av Kyoto Animation själva. Året efter Muntos release producerades Munto 2: Beyond the Walls of Time, men inte innan att de hade hunnit med att göra deras första adaption i och med Full Metal Panic? Fumoffu!.

Munto lyckades väl egentligen inte göra KyoAni till namnet på allas läppar direkt, utan det fick deras mer kända verk (adaptionerna) stå för. Det är dock tydligt att de aldrig tappade tron på "sitt eget projekt" eftersom de nu satsar på deras rödhårige hjälte igen. Ja, Sora wo Miageru Shoujo no Hitomi ni Utsuru Sekai är en remake av Munto, och det något otympliga namnet har resulterat i att de flesta troligtvis kommer referera till den som "Munto TV".

Den inledande delen av serien är vad man skulle kunna likna med en "director's cut" av dessa två 52 respektive 60 minuter långa OVA-avsnitten. De har inte animerat om detta material, vilket gör att termen "remake" kan tyckas vara något missvisande. Det första avsnittet var i princip exakt som att se de första 20 minuterna av den första OVAn, men ordningen på vissa scener har kastats om och det finns vissa animationer som är nya.

Strax innan vi har kommit halvvägs in i serien bör dock dessa två OVAs vara "avverkade" och i samband med detta gör det helt nya materialet entré. När man ger sig på den här serien, naturligtvis med tidigare erfarenheter av Kyoto Animations produktioner i bakhuvudet, bör man tänka på att det vi inledningsvis får se är samma animationer som sågs i originalen från 2003 och 2004. Hur pass väl de kommer anpassa det nya materialet till stilen på det gamla ska bli intressant att se, men man får en försmak i seriens OP och ED.

En ytterligare sak som är lite unik med den här produktionen är att den går på TV samtidigt som Clannad ~After Story~. Kyoto Animation har aldrig tidigare haft två titlar i TV-tablån vid ett och samma tillfälle.


Världen


kSXabDWkN.png
~Himmel och Jord~

Världen som serien utspelar sig i är uppdelad i två delar - Den Nedre Världen (jorden) och Himlen. För länge, länge sedan utkämpades ett krig mellan det Himmelska Folket i Himlen och människorna i den Nedre Världen. Det man krigade om var den gudomliga kraft som sägs ska kunna skapa allt, den kraft som binder samman dessa två världar samtidigt som den håller dem isär - Akuto. Idag verkar dock mänskligheten vara helt ovetande om allt detta.

Det Himmelska Folket bor på de sju olika kontinenterna i himmelriket och har under lång tid format Akuto efter sin vilja och dragit nytta av dess energier, detta utan restriktioner då man trodde att kraftens källa var outsinlig. Nu vet man dock bättre, och den kraft som håller dessa fundamentalt olika världar som serien handlar om isär är på väg att sina. Det Magiska Kungadömet använder det mesta av energin och har på så sätt fått de andra folken att i form av en allians försöka sänka deras kontinent och få ett slut på överanvändandet av Akuto. Vi får följa en av seriens två huvudroller då han ämnar rädda både det Magiska Kungadömet och resten av himmelriket från undergång genom att återställa Akutos flöde.


Karaktärer


DdBGoJfJU.png EJWYkvCDq.png
qmwiiIzGN.png BjCvdJMyE.png
Namn: Munto
Seiyuu: Ono Daisuke


Munto är det Magiska Kungadömets unge konung och är alltså en av de två huvudrollerna. Han är envis och stolt, men även stark och omtänksam. I ett desperat försök att rädda både sitt eget kungadöme och resten av den värld som bebos av det Himmelska Folket bestämmer han sig för att göra en extremt riskabel resa ner till människornas rike för att hitta Ödets Flicka - den flicka han såg i en vision och som verkar vara deras sista chans att återupprätta Akutos flöde. Han tror att hon sitter inne på den kraft som kan vara nyckeln till himmelrikets framtid.


FJmJqaYry.png DYSNpfyqY.png
rHcNlUCfV.png GxhYmxwXE.png
Namn: Hidaka Yumemi
Seiyuu: Aizawa Mai


Yumemi är seriens andra huvudroll och är en till synes vanlig tjej. Hon är väldigt snäll och omtänksam, men det som gör henne unik är något helt annat. Sedan hon var liten har hon alltid kunnat se öar flyta långt uppe i himlen. Med tiden har hon lärt sig att andra människor helt enkelt inte tror på henne när hon berättar om dessa öar då hon är den enda som kan se dem och därför håller hon sin förmåga för sig själv i den mån det går. Hon ses ofta promenera med uppfällt paraply, trots att det inte regnar. Det andra inte vet är att hon gör det för att blockera den syn som möter henne varje gång hon vänder blicken mot himlen.

En morgon då hon är på väg till skolan med sina två bästa vänner, Ichiko och Suzume, inträffar något som förändrar hennes tillvaro för alltid. En ung man som ej ser ut att vara av denna värld uppenbarar sig framför henne och ber henne om hjälp. Yumemi förstår inte vad som händer och innan hon kommer till någon sorts insikt vaknar hon som ur ett trance-liknande tillstånd av att Ichiko rycker tag i henne.


xAFyOwodZ.png uYHvMOmmj.png
Namn: Ono Ichiko
Seiyuu: Horikawa Chika


Ichiko är en härligt positiv och energisk tjej. Hon har varit bästis med Yumemi och Suzume sedan barnsben, och de går idag i samma klass. När hon var liten ville hon gärna kunna se de öar som Yumemi sade sig kunna se i himlen och blev bestört då hon insåg att hur högt hon än klättrade kunde hon inte se dem. I tystnad önskar hon att dagen ska komma då hon också kan se det hennes vän kan se.

Hon tror definitivt på Yumemis historia, men hon försöker övertyga henne om att denna andra värld är en plats där vanliga tjejer som de inte hör hemma. I största allmänhet försöker hon peppa sin vän så snart hon ser att något trycker henne. Detta har lett till att hon ständigt är väldigt vaksam då hon vet att Yumemi besväras av hennes syner.


HdeaLTtCf.png QDhnDHyUe.png
Namn: Imamura Suzume
Seiyuu: Konno Hiromi


Suzume är, precis som Ichiko, barndomsvän och klasskompis till Yumemi. Hon är en glad och lekfull tjej som lever livet i sin egen takt. Hon är för sin ålder tämligen underutvecklad, vilket blir tydligt när de tre är tillsammans, men hon verkar inte bekymras över det alls då hon i princip alltid ler och är glad. Trots att hon är den av dem som framstår som absolut yngst är hon, till Ichikos förtret, den enda av dem som har en pojkvän.


syKdGNnmp.png uoctRgfqa.png
Namn: Gass
Seiyuu: Inada Tetsu


Den gåtfulle Gass är Tidens Väktare och är vad andra i himmelriket kallar en Outsider. Trots att det för honom medför stor fara låter han Munto passera genom rumstiden, något de flesta av er troligen snarare känner igen om jag kallar det "spacetime continuum", i sökandet efter Ödets Flicka. Vid sin sida har han allt som oftast den lilla flickan Irita som aldrig visar något annat än total respekt och omsorg för Gass.


ETQMEtJsK.png uHtRkxMMo.png
Namn: Ryueli
Seiyuu: Tanaka Ryouko


Ryueli är en kvinnlig profet som tjänar Munto genom sin förmåga att se in i framtiden. Hon tvekade inte en sekund att offra sin egen syn för att hjälpa Munto att finna ett sätt att återställa Akuto. Hon beskriver Ödets Flicka som en helt vanlig tjej belönad med gränslösa möjligheter.


vsCcLbEwB.png oURlJNsbV.png
Namn: Gntaru
Seiyuu: Wakamoto Norio


Gntaru samarbetar med Himlens sju överhuvuden och leder deras allierade armé mot Munto och hans kungadöme i hopp om att kunna ta kontroll över kontinenten och få stopp på överanvändandet av Akutos energier. Han är en slug, maktgalen och farlig att ha och göra med.


CCVuqnKbm.png BWaWkvApS.png
Namn: Leica
Seiyuu: Saito Fuko


Leica är den kvinna som leder den allierade armén på slagfältet. Hon ställs inledningsvis mot Gass då han försvarar Muntos kungadöme i dennes frånvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var illa tvungen att ta en titt på OVA avsnitten först och måste säga att den har potential. Har faktiskt alltid gillat KyoAnis snabba stil på fajtingscener och här får jag en hel del mäktiga sådana att gotta mig åt. Karaktärerna är lite blandade och Yumemi vet jag inte riktigt om jag gillar medans Munto lyfts fram på ett bra sätt. Ändå är det Gass som jag imponeras mest av och vill veta allt mer om honom.

 

Jag måste lyssnat riktigt dåligt föresten på röstskådespelarna i OVA avsnitten för när jag väl kollade på första avsnittet så märkte jag ingen skillnad förens Gntar gjorde entré. Men det kanske är för att de är just Wakamotos kända röst som är stark och speciell. Får se hur serien kan tänkas utveckla sig efter hälften av säsongen då det rimligtvis borde börja komma nytt material.

 

Tack för att du påminde mig om den här serien Ros och lika bra skrivet som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tog en titt på dom 2 ova avsnitten , enligt mig var den första bättre känndes lite som första ova: mer konflikt och mindre fighting , medans andra var mer fighting och lite mindre konflikt fast med ett mer öppet slut.

 

men båda två var helt ok ska bli intressant och se hur tv serien utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

I och med avsnitt 3 är hela den första OVAn avverkad. Det första avsnittet bjöd på i princip enbart gammalt material, men i avsnitt två och tre letade sig en del nyproducerat material in. Framförallt i det senaste avsnittet (det tredje) förekom nyinspelad dialog som ändrade ett par småsaker i handlingen.

 

Det tredje avsnittet var väl för övrigt det jag tyckte sämst om hittills. En del saker känns bara... dumma, i brist på ett bättre uttryck. Det jag främst ser fram emot är ju naturligtvis det helt nya materialet, som bör göra entré efter det sjätte avsnittet. Upp till den punkten serveras vi ju bara en directors cut av de gamla OVA-avsnitten, så KyoAni kan inte flexa sina "vi-kan-inte-bara-göra-bra-adaptioner-muskler" innan dess. Visst, de gamla OVA-avsnitten är deras eget material, men det är gammalt. En stor del av mitt intresse för projektet ligger nog i att jag är nyfiken på om KyoAni idag kan skapa helt eget material utan att tappa den kvalitet som deras adaptioner har sett till att jag förknippar med studions namn. Jag måste erkänna att jag blir positivt överraskad om Sora wo Miageru Shoujo no Hitomi ni Utsuru Sekai (i min bok) lyckas placera sig "högre" än någon av deras andra serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hohoho. Stuff hände ju, och det märktes verkligen att det här var slutet på första ovan. Kändes som ett riktigt avslut. Det jag verkligen har problem med i den här serien är fatta vilken sida alla är på och vad deras mål egentligen är, men det hoppas jag klarnar framöver o.o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv har jag båda Munto OVA, så jag kommer vänta tills runt avsnitt 7 då ny animation och handling som händer efter OVA 2. Men varför en sånt långt namn?

Kunde inte de på Kyoto-animation bestämt sig för att kalla serien helt enkelt Munto TV?

 

Jag tror att de ville hålla isär detta projekt och deras bägge OVAs. De har ändrat/tagit bort/lagt till saker som gör att det här inte riktigt är samma "Munto". "Världen som reflekteras i ögonen på en flicka som vänder blicken mot himlen" hänvisar ju dessutom mer till Yumemi och enligt mig passar det bra. Visst, "Munto" är utan tvekan en av seriens två stora huvudroller, men i mina ögon är det Yumemi som agerar protagonist.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag måste säga att det kändes som om avsnitt fyra och fem bjöd på betydligt mer "nyanimerat" material än de tidigare, men jag har inte tillnärmelsevis lika bra koll på scenerna i OVA2 som jag hade på scenerna i OVA1. Jag känner dessutom inte för att titta igenom den andra OVAn igen bara för att få klarhet i detta. ;)

 

Nåja, avsnitt sex har gått på TV i Japan och översättningen inväntas, men något jag har läst mig till är följande: andra hälften av avsnitt 6 är splitter nytt material. OVA2 avslutas alltså av den första halvan av avsnitt 6. Frame raten på det nya materialet ska enligt folk som uttalat sig vara lika hög som i OVAn men med "simplare bildrutor". Det ska bli intressant att se det själv då jag har svårt att se hur de ska kunna bibehålla OVAns frame rate i en TV-series animationer. Det låter som ett jättejobb som möjligtvis skulle kunna komma att ha en negativ inverkan på detaljer i animationerna. Nåväl, vi får väl se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 6 var riktigt underhållande tycker jag. Övergången mellan "gammalt och nytt" var mäktig och det var kul att se att det nya materialet kunde fortsätta med de välgjorda, snabba actionklipp man hade vant sig vid från OVAn, trots att detta rör sig om en TV-serie.

 

Jag editerade min förstapost för att ändra antalet episoder från "(13)" till "(9)" då det är så det ser ut att bli nu. Det började nyligen talas om att serien bara skulle sträcka sig över 9 episoder och information om DVD-släppet stärker den teorin ytterligare. Serien släpps som fem DVD-volymer där den första DVDn säljs för 3.600 yen och innehåller endast det första avsnittet. De övriga fyra kostar 5.600 yen styck och information om volym 2 säger att speltiden är 50 minuter vilket direkt motsvarar två episoder. 1x1 + 4x2 = 9.

 

Om man vill backa upp teorin ännu mer behöver man bara titta något år tillbaka i tiden då Kyoto Animation tillkännagav att Munto III skulle se dagens ljus. Munto och Munto II blev 3 respektive 2,5 episoder, och att Munto-säcken knyts ihop i och med 3,5 "helt nya" episoder (vilket mer eller mindre motsvarar en ytterligare OVA i längd) låter rimligt.

 

Nåja, vi får väl se, men det ser ut som om vi får nöja oss med 9 episoder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Äntligen kommit ikapp. Gillade när Yumemi hallucinerade i avsnitt 5, men 7an var... sådär. Hela den planerade känslan som kommer känns lite out of place. Det är för mycket explosioner i serien också >_>

 

Och hur kan dom här två föreställa killar?

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... b06123.png

 

Han till höger ser ut som Ichiko med en bad hair day.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...