Hoppa till innehåll
Anime.se

Böcker som utspelar sig i Japan


Hato
 Share

Rekommenderade inlägg

Över näktergalens golv utspelar sig i Japan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ver_ ... alens_golv

Kan verkligen rekommendera den och uppföljarna På en kudde av gräs och Under lysande måne. De är nog de bästa böckerna jag har läst men å andra sidan har jag inte läst så mycket i mina dar så det kanske inte säger så mycket.

 

Det finns även två till böcker till sagan, Vid hägerns skarpa skri som utspelar sig en viss tid efter tredje boken och Himlens vida väv som utspelar sig före den första boken. Jag har inte läst de två sista så jag kan inte kommentera dem men jag ska läsa de så fort jag får hem dem och jag tror inte att jag kommer att bli besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oja , Tales of the Otori är en av de bästa berättelserna jag har läst. De som inte läst den borde göra det B). Jag kan själv rekommendera o läsa dem på engelska istället för svenska.

 

James Clavell har jag inte läst något av , tack för tipset :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ju några japanska författare översatta, som Haruki Murakami, han är rätt bra.

 

Sen har jag på engelska läst den romantiska historien Socrates in Love (direktöversättning av japanska namnet är Crying Out Love, In the Center of the World) som vart en riktigt stor hit i Japan.

 

Kij Johnson har skrivit historiska berättelser/fantasy, The Fox Woman och Fudoki. Fox Woman utspelas i ganska tidiga japan, heian eller vad det nu är... kvinnorna ska inte visa sig ute och så.

 

Böcker av Yukio Mishima finns på störra bibliotek (ibland i arkiven) om man vill ha lite tyngre grejer. Vackert målande språk men ofta mycket pessimistisk livvsyn. Så var han ju homosexuell, typ högerextremist och begick självmord av politiska skäl...

 

Och Banana Yoshimotos böcker, har läst Kitchen och tyckte den var bra, handlar ju om rätt vanliga personer i det moderna Japan så de är kul för att få en mindre skruvad bild än i anime och manga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag läser hundra böcker om året (skryt skryt), och det jag rekommenderar är detta:

 

Chain Mail av Hiroshi Ishizaki för att det är en väldigt bra bok helt enkelt. (Men akta dig för Tokyopops översättning; de är ju kända för att ändra på allting!)

 

Musashi, samurajen av Eiji Yoshikawa för att den är en bok om samurajer som är över 1000 sidor lång; ett mästerverk.

 

Kafka på stranden av Haruki Murakami för att Murakami läses både av "vanligt folk" och av "kulturnissar" och den här boken är ett mästerverk.

 

Coin Locker Babies av Ryū Murakami för att den är en underlig och underbar bok om underliga människor. Otroligt bra.

 

69 av Ryū Murakami för att den visar sextiotalet, och allt det förde med sig, ur japaners perspektiv. Mycket lättare än den förra boken, lika bra.

 

Kyoto eller De unga älskande i den gamla kejsarstaden av Yasunari Kawabata för att den har mera nöje i sina 200 sidor än andra romaner jag läst haft i tusen.

 

Snöns rike av Yasunari Kawabata för att samma sak kan sägas om den.

 

Kamikaze Girls av Novala Takemoto för att den är den bästa japanska ungdomsbok jag läst.

 

Jag försöker att inte läsa romaner om Japan skrivna av "västerlänningar", eftersom de riskerar att ge oproportioneligt (är det ett riktigt ord?) fokus till de delar av det japanska samhället som de tycker är intressanta, så att vissa märkligheter verkar ha större plats än de egentligen har. (Alla gör inte detta misstag så klart; enligt vad jag har hört undviker Liam Hearn att göra det väldigt skickligt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...