Hoppa till innehåll
Anime.se

Det här med storlekar...


riyu
 Share

Rekommenderade inlägg

Tankobon, aizoban, kanzenban, bunkoban, wideban... Storlekarna, definitionerna och egenskaperna är många. Kan någon förklara?

 

Har jag förstått rätt om jag säger så här:

 

(Japanska utgåvor)

Tankobon: 11,3 x 17,6 cm. Typiskt Shounen Jump-serier.

Bunkoban: 12,9 x 18,2 cm. Typ majoriteten av all manga.

Wideban: 14,8 x 21 cm. Typ lite mera exotiska serier. Många spelguider är i det här formatet också.

 

Så då går det bara att sätta pappersformat på wideban, som är A5.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bunko är storleken som vanliga pocketböcker brukar ha. Light novels har ofta det formatet, samt manga som tryckts om i fickformat. De har finare och tunnare papper än en vanlig pocket.

 

Wideban har jag mest stött på i form av nyutgåvor av populära serier, te.x. Touch och Megumi no Daigo, etc. Lite finare papper och mer sidor/volym.

 

Tankobon (små) är den vanligaste förpackningen för en manga. Jump, Hana to Yume, Princess Comics, GanGan, tja, de flesta serier som riktar sig till pojkar och flickor verkar tryckas i det formatet. Det finns även en del llight novels i den här storleken också. Då är det ofta uppdelat så att det blir 4 sidor/uppslag för att man ska orka läsa hela raderna.

 

Det jag inte är säker på är om det är olika namn på de lite mindre pocketarna för barn och de något större som t.ex. Big Comics använder. Osäker på vad storleken kallas.

 

Kanzenban och aizoban verkar vara ungefär samma sak om jag fattat det rätt. färgbilder och snyggare papper. Större format. Lyxutgåvor, helt enkelt.

 

Simon kan nog mer om det här än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...