Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad tror ni om den här iden?


aegd
 Share

Rekommenderade inlägg

Håller på att bygga ett forum för folk som ser på anime och annan japansk underhållning utan text... alltså en site för folk som studerar japanska helt enkelt, fast med inriktning på aktuella serier.

 

http://www.gakusei.se/forum/index.php

 

Ni kan ju kolla in sidan och säga om ni tror det har någon potential. Nu är ju bara frågan hur man ska få dit folk. Jag kommer också expandera FAQ:n lite och även transkribera en del själv innan jag börjar hojta efter folk på de större forumen.

 

Problemet är ju att det ser inte så jävla hett ut med en registerad användare ;)

 

finns det kanske några svenskar här på forumet med vetta kunskaper i japanska som tycker det här låter som en kul grej?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ähem... Bara för att jag är så snäll så ger jag dig en chans att förklara varför det inte är reklam utan vad det är som motiverar ett separat forum. :P

 

Typ, om man skriver på svenska eller engelska, varför inte skriva på något av de forumen? Om man skriver på japanska, varför inte gå till 2ch?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Typ, om man skriver på svenska eller engelska, varför inte skriva på något av de forumen? Om man skriver på japanska, varför inte gå till 2ch?

 

2chan har väl en ban på IP:adresser från en mängd länder på grund av tidigare problem med DDOS attacker och bråk mellan 2chan och 4chan och andra siter.

 

2chan är inte en konstant sida heller, så det blir inte till någon större nytta för andra än den användaren som postar där och hjälper inte personer som har samma fråga om en månad eller två.

 

Det är också knepigt att hitta rätt information på Japanska sidor om man inte har riktigt bra på läsa japanska tecken. Jag ligger på intermediate nivå, men klarar bara att ta mig runt på nätet med stor svårighet trots att jag använder rikaichan. Jag är ganska säker på att de flesta som ligger på samma nivå som mig har liknande problem.

 

Att då kunna gå till ett forum och snabbt kolla upp OP / ED förserier man är intresserad av och sedan kunna hitta länkar till hemsidor, wiki och förteckning över karaktärer och liknande kan då åtminstonde jag tänka mig är något som skulle uppskattas.

 

Forumet är tänkt att fylla en nisch som inget annat forum fyller idag, nämligen ett försök (kanske hopplöst) att samla folk som kollar på anime otextat (utan för att den skullen vara experter på japanska) och ge dem en plats där de kan ställa frågor och även svara på frågor om de anser att de har något att bidra med. Det är också ett försök att få delar av de senaste anime serierna transkriberade så att de som tittar på otextad anime kan kolla upp i varje fall de svårare partierna och knepig dialog som annars gör att man inte förstår precis vad som händer i serien.

 

Själv känner jag ofta när jag knäcker en knepig dialog att det är något som jag skulle kunna dela med mig av och hjälpa andra som kanske kämpar med samma dialog. Samtidigt ser jag det också som en chans att kunna få hjälp när jag inte hör eller förstår något i de säger i en serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första som egentligen inte alls hör till ämnet, 2chan och 2ch är två helt olika sidor.

 

2channel

Futaba Channel

 

Är dock ingen direkt älskare av någon av de båda sidorna om jag ska vara ärlig, men 2ch är allafall vettigare än 2chan som är som att besöka en hel sida fylld av olika versioner av 4chans /b/ (med andra ord så illa det kan bli). 2ch är bra mycket större än 2chan också, ränkas väl till en av de mest besökta sidorna på Internet.

 

Men för att komma till ämnet. För egen del spelar det inte så stor roll då jag knappt ser på någon anime idag utan är mest intresserad av andra delar inom otaku kulturen, men mitt första råd är väl att försöka ordna lite snyggare struktur på sidan. Som det ser ut nu har du en del för information, en för japanska, en offtopic och en var för tre serier, men ingen alls för någon form av generell anime diskussion eller för någon annan del av otaku kulturen.

 

Skulle jag komma som slumpmässig besökare dit och kanske inte gilla någon av serierna som har egna delar så skulle jag nog vända rätt snabbt och inte återvända igen. Min rekommendation är att inte börja med att skapa undersidor till olika animer utan gör en generell anime del, vänta på besökare och kolla vad dom gillar att diskutera mest och sen skapa sedan delar för respektive serie om du känner att det finns behov för detta.

 

Kom ihåg, det är du som skapar skalet för forumet men det kommer vara dina besökare som skapar innehållet.

 

Annars är väl idéen med ett forum för svenskar med anime intresse som talar japanska intressant, frågan är dock om det verkligen kommer gå att få ihop så mycket folk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...