Hoppa till innehåll
Anime.se

Kurokami


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

M E D I O K E R. Tyvärr. Hittade tämligen inget som vanligt vis skulle intressera mig för att se klart på hela serien. Men när jag nu inte hade så mycket att göra idag så hade jag redan från början bestämt mig för att se klart på den. Oavsett om den var bra eller dålig.

 

Handlingen känner man igen som en slags blandning från tidigare serier som F/S Night, Shana, ZnS bla. Inget direkt med andra ord som överaskar en. Förutom en sak som jag ska komma till. Ett litet plus dock från min sida på den romantiska delen som ändå gick framåt och som inte vanligtvis brukar vara med på detta sätt. Åtminstone inte allt för ofta. Den gick nämligen framåt och inte tillbaka efter varje avsnitt.

iEhtSEhLe.png

Doppelgänger fenomenet som man tar med i serien var det som intressera mig från första början. Tyvärr tycker jag att det inte används speciellt bra utan kastas bort och används dåligt helt enkelt. Namnet doppelgänger kommer från tyskan och betyder mer eller mindre dubbelgångare. I serien så används det så att om du träffar på en av dina (det finns tre personer i världen som alla är lika och sammankopplade) dubbelgångare så kommer döden att inträffa inom en snar framtid. Detta låter som sagt var som om det skulle kunna bli riktigt bra, men tyvärr som gör man det till en sådan vanlig sak så att det inte alls känns lika spännande som det skulle kunna ha varit.

 

Berättar farten är även den avslagen och vad jag har förstått det som så kan det bero på att en del fillers (handling som inte finns med i källmaterialet) är med och leker här. Jag har bara läst början av serien så jag har tyvärr inte någon som helst koll på var det skulle kunna tänkas vara. Det börjar bra tycker jag men får sig en törn i mitten där farten och allt bara står och väntar känns det som. Sen tar den fart igen, men inte förens det är dags att sjunga på slut versen.

 

Karaktärerna är väl det som får mig att tycka att serien har lite att bjuda på. Då det finns en hel del karaktärer att stifta bekantskap med i serien så väljer jag bara att göra för tre stycken som enligt mig tar upp mest TV-bild.

 

euHjXMtbH.png

Ibuki Keita

Seriens protagonist är till att börja med en vanlig kille som går till skolan och gör inte allt för mycket för att stå ut i mängden. Efter en olycka där hans mor vart överkörd så har han halvt blivit omhändertagen av sin barndomskamrat, Akane. Keita är till en början i serien inte alls speciellt rolig att följa och man får känslan av att det kommer bli svårt att gilla honom. Som tur är växer han till sig verkligen under seriens gång och mognar allt eftersom.

 

FchrYfJuI.png

Sano Akane

Keitas barndomsvän som efter olyckan med hans mamma alltid varit där och tagit hand om honom. Är något år äldre än Keita och går inte längre i skolan utan jobbar som receptionist (eller något liknande) på en bank. Man får tidigt känslan av att hon känner mer för Keita än bara som barndomsvän, vilket inte är fallet hos Keita dock. Akane känns pålitlig men enformig ibland och bidrar faktiskt inte speciellt mycket till huvudhandlingen till att börja med. Men även Akane växer med seriens gång och blir intressantare ju längre in i serien man kommer.

 

wBYNKIfok.png

Kuro

Kommer mer eller mindre från ingenstans in i Keitas liv. Keita träffar på en utsvulten Kuro som han bjuder på ramen. Kuro bestämmer sig för att söka upp sin hjälte och hamnar tillslut i hans lägenhet med lika tom mage som första gången de träffades. Det ena leder till det andra och tillslut är Kuro och Keita bundna till varandra då de har gått in i ett slags kontrakt (känns detta igen?) Kuro är enligt mig den som utvecklas minst under seriens gång bland de här tre, men också den person som intresserar en mest då hon har en del saker att bjuda på.

Puni Puni

Hunden får vi inte glömma! Eller...det finns inte mycket att säga om den förutom att den äter en hel del.

 

Det finns givetvis en hel del andra minnesvärda karaktärer i serien som jag inte har tagit upp. Men dessa är de som man presenteras för i början av serien så för att inte spoila eller ge bort för mycket om vad som händer nöjer jag med dessa som sagt.

 

Medioker var det som jag började med att beskriva serien som och den gör sig som sagt var inte bättre häller. Anledningarna kan man finna i texten ovan. Man gör det hela inte speciellt intressant i min mening utan karaktärerna är de som får bära det stora lasset då handlingen aldrig riktigt intresserar. Även musiken är rätt bortkastad för det mest med lite rocksvängar i fajterna annars inget direkt minnesvärt. Men om man gillar serier som som jag nämnde ovan så kanske man ändå ska ta sig en titt. Kan hända att den här kan tilltala ändå till rätt person.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra skriver Blå och jag håller med på alla punkter, till en början verkade det som att det kunde bli något bra men rätt så tidigt in i serien började mitt intresse för den slockna. Dock hade även jag bestämt mig för att se klart på den och mot slutet har den blivit bättre men ändå inte så mycket att det kan rädda serien.

 

Nu har jag i och för sig tre avsnitt kvar att se så min uppfattning kan ju ändras lite men då ska det mycket till för att ändra mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...