Hoppa till innehåll
Anime.se

Kuroshitsuji


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

BLIhRiXzD.pngkxzeIkFbY.png

Kuroshitsuji eller Svart betjänt om man så vill är en serie från hösten 2008 och är alltså en avslutad serie sedan en tid tillbaka. Men då jag inte sett att denna fått så mycket rampljus här på forumet så tänkte jag hjälpa till med det något.

 

Serien såg dagens ljus den 16:e september 2006 och har sedan dess släppt sex stycken ytterligare volymer. I juni 2008 så utannonserades det att en anime adaption skulle komma från A-1 Pictures till hösten samma år. Efter en rätt lyckad serie på tjugofyra avsnitt så trodde man nog att det inte skulle kunna komma mer. Men den 14:e juni 2009 så utannonserades det att en andra säsong är på ingång. När den andra säsongen har premiär har inte framkommit ännu. Även ett extra avsnitt är sagt att komma med DVD volym nio den 30:e september 2009.

 

BuzisgqpM.pngAViCQmWgk.png

 

Men vad handlar då den här serien om? Serien handlar om demon betjänten Sebastian Michaelis och hans herre Ciel Phantomhive. Ciel blev av med hela sin familj i ett enda svep och är nu ute efter revansch. Ciel kommer i kontakt med Sebastian och de bildar ett kontrakt som går ut på att när väl Sebastian har hjälpt Ciel så tillhör Ciels själ Sebastian.

 

Detta låter och är väl inte heller direkt något speciellt i sig då det har används i så många andra serier redan med några detaljer annorlunda. Men serien enligt mig använder det hela på ett mycket bättre sätt än många andra av de serier som kör på ungefär samma stuk. Ciel visar inte mycket känslor när han beordrar Sebastian runt. Sebastian själv vet man nästan hela tiden bara har ett ytligt skal som han visar hela tiden för att komma till det mål (hoho) som han själv vill åt (hihi).

 

hjQcPODCy.pngqoKRUlRKF.png

 

Serien utspelar sig i England och under drottning Viktoria I:es livstid. Mest troligt är att det är efter 1861 då hennes man Albert har gått bort. Serien använder sig av till viss del av riktiga händelser vilket ger en mer jordnära berättelse med lite mera fart i vilket jag själv uppskattar. London ser ut att vara det som fanns under de åren det hela utspelar sig samt människor och deras attityder.

 

Ciel är som sagt var ute efter sin revansch men agerar samtidigt som en trofast tjänare till drottningen. Han hjälper henne med saker och ting som kanske kan vara lite för svårt eller liknande för polismakten att ta hand om. Här kommer Sebastian verkligen till nytta. Med sina demoniska färdigheter kan ta hand om det mesta och utför allt till perfektion om så Ciel önskar det. Men med en herre som Ciel kan det vara svårt att få denne att bli nöjd.

 

fWVGHUJQX.pngChdwsmkxe.png

 

De andra karaktärerna i serien är lite som gott och blandat. Vissa är hur intressanta som helst medan andra som t.ex. Ciels fyra andra underhuggare är rätt platta och bidrar tyvärr inte med speciellt mycket än till kanske ett och annat skratt. Man väljer att inte ge dessa någon speciell bakgrunds historia förens man nästan tappat intresset för dessa. Det finns dock andra karaktärer som får vara med och utvecklas rikligt. Dessa personer ges en bättre förklaring till också tidigt och man fattar helt enkelt bättre till varför saker och ting sker som det gör i serien.

 

sBqXAevxY.pngcuGdrvfEZ.pngUvgEnsxnf.png

 

Serien skiljer sig en hel del tydligen från mangan. Men eftersom jag själv inte är bekant med den ännu då den inte släppts på något språk som jag förstår ännu så har jag inget att klaga över när det kommer till handlingen och karaktärerna i sig i serien. Förutom som sagt var några undantag. Det känns som om det mesta som sker har relevans med Ciels mål på ett eller annat sätt och kommer därför inte alls bort sig i sitt berättande. Med en något mörk ton överlag dessutom i handlingen så passar den mig utmärkt.

 

rWqXodUWi.pngUUzVgbDSz.png

 

Kvalitén på serien är av hög standard med detaljrikedom samt en trevlig färgsättning som passar serien alldeles utmärkt. Det mesta går helt klart i det mörkare slaget. Men när karaktärer som Madam Röd och Elizabeth som bryter den trenden när de dyker upp så blir det en alldeles utmärkt balans. Musiken är kanske inte något speciellt i sig men håller ändå en kvalité och standard som speglar serien bra. Ett av mina favorit moment är även när man använder sig av barnlåten London Bridge Is Falling Down och ger sin egen version av den.

 

Även öppningslåten samt de båda avslutningslåtarna håller och passar in bra till serien i övrigt. Själv gillar jag starkt den första avslutningslåten med dess animation, det är även från den som jag tagit alla dessa bilder.

 

kzJwgQjNK.pngGrFFaHXzw.png

 

Jag gillar när serier kan balansera så bra som denna i sitt berättande. Den innehåller det mest helt enkelt men behåller för det sin karaktär rakt igenom utan att någonsin gå förlångt. Och även fast serien kanske kan ha en liten shounen-ai varning över sig så går den som sagt var aldrig så pass långt. Humor finns även den med fast kanske inte på någon speciellt hög nivå. Det som briljerar dock är själva dramat, vilket kanske inte är så konstigt då det är det som själva tyngden på serien ligger. Men det är för det inte alltid självklart att man lyckas.

 

vaYKloucj.pngdoMYIbRvB.png

 

Kuroshitsuji är helt klart en av de bättre serierna som jag sett i år. Med bra karaktärer en händelserik och intressant historia osv osv så finner jag inte mycket att klaga över. Får se hur min uppfattning bli när jag väl får tag på mangan dock. Men just nu så ser jag mer eller mindre fram emot den andra säsongen. Då man inte fick veta speciellt mycket om Sebastian i första säsongen skulle jag inte klaga över om man fick reda på lite mer i andra. Kändes som han var lite som C.C från Code Geass i mysterie stadiet.

 

Självklart rekommenderar jag den här serien till alla men passar även på att tipsa om att kanske se den när mörkret börjar att falla för att få in rätta stämningen. Tror faktiskt att serien kan passa rätt många här på forumet.

ZLUDgoIfI.pngYrEXTJNlj.png

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Denna såg jag till stor del för att jag, genom vad My skrivit, fått veta att slutet blivit något speciellt som till och med författaren av det ännu oavslutade originalet uppskattat högt. Jag måste säga att den ultimata finalen faktiskt är bra. Det passar helt enkelt in väldigt väl med avseende på berättelsen, och hängde med mig några dagar. Med OVA-avsnittet -- Ciel och gänget teaterspelar Hamlet för en salong full med barn --, som jag såg före (det utspelar sig väl kring... mitten av serien eller så) blev det ännu bättre.

 

Serien (och slutet!) var inte utan skavanker, men miljön och en del roliga/intressanta tillfällen (som när Sebastian raggar upp en nunna) och Taku Iwasakis musik höll den på 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...