Hoppa till innehåll
Anime.se

Fillers


Pthia
 Share

Rekommenderade inlägg

Jaha vad vill man nu säga om det här då? Min första tanke när jag hör ordet är direkt negativt men så behöver ju inte fallet vara, om så dock fallet är för det mesta.

 

Jag hade inte så mycket emot fillers tidigare, de förlängde ju bara en serie med mer i samma stuk så det är väl inte så dåligt men på senare tid så tycker jag sämre och sämre om dem.

Det är dock skillnad på fillers och fillers. Det finns bra sådana och det finns sämre. Sen finns det bra och dåligt implementerade sådana.

 

För att ge ett exempel. Bleach Spoiler

Här finns några av de sämst implementerade fillers jag någonsin sätt. t.ex När ichigo och co var i Hueco Mundo för att rädda Inoue så hamnar Ichigo i en fight med Grimmjow. Efter att ha fightats i några avsnitt så vipps så är man någon helt annanstans och det handlar om något helt irrelevant i c:a 20 avsintt för att man sedan skickas tillbaka till Hueco Mundo för att se klart striden.

Det är ju ren kattastrof att bryta en handling på det sättet och det händer flera gånger efter exemplet med. Kvaliteten på avsnitten spelar ingen roll om det slängs in helt utan förvarning mitt i ett pågående event på det viset. Speciellt när samma karaktärer används så man inte ens kan låtsas som att det är något som händer samtidigt.

 

Sen måste jag säga att första serien om Naruto har några av de sämsta fillers jag sätt. Där är kvaliteten så låg på vissa av dem så att det nästan är ett hån mot källmaterialet.

 

Sen finns det förståss bra fillers också, ett exempel är Fullmetal Alchemist (första serien då och inte den som går nu). Där kan man ju kalla halva serien för fillers eftersom de inte följer källmaterialet som då serien gjordes inte var färdigt. Här börjar de med att följa serien upp till en viss punkt och sen styra det hela åt ett annat håll än mangan och hitta på ett eget slut osv. Detta gjordes mycket bra och serien kommer fortfarande in på någon sorts topplista över serier jag sätt.

 

Fillers i sig anser jag inte är dåligt men jag tycker att det allt för ofta är så låg kvalitet på dem att regisören borde skämmas. Nu är kanske Bleach och Naruto två skräckexempel på hur dåligt det kan göras men generellt sätt så tycker jag att fillers är mer än ett steg under källmaterialet.

 

Jag har full förståelse för att långkörar serierna måste lägga till egenpåhittade historier för att kunna hålla serien igång utan att ta pauser hela tiden men när kvaliteten sjunker så lågt att man nästan vill sluta titta på serien då har de verkligen misslyckats. Så svårt kan det inte vara att hitta på en någerlunda intressant story som löper över några avsnitt.

 

Vad vill jag nu ha sagt med detta då? Inte mycket mer än att framföra mina klagomål över att kvaliteten på fillers i många fall är under all kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har full förståelse för att långkörar serierna måste lägga till egenpåhittade historier för att kunna hålla serien igång utan att ta pauser hela tiden men när kvaliteten sjunker så lågt att man nästan vill sluta titta på serien då har de verkligen misslyckats. Så svårt kan det inte vara att hitta på en någerlunda intressant story som löper över några avsnitt.

Ja, det är faktiskt konstigt att en del utfyllningar är så sjukt dåliga. De kanske överlåter manusförfattandet till några som inte brukar skriva, typ någon animatör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fliker bara in med min lilla åsikt. Fillers är inte dåliga så länge manuset är bra och själva fillerblocket inte helt och hållet går bort från storyn (som i exempelvis i Naruto, imo) så ser jag inga problem med fillers. Men man kan inte hålla på med fillers hur länge som helst, för någon gång måste lite karaktärsutveckling ske...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
håller med dig här, den nuvarande bleach fillern verkar vara bra och så, men den kommer i absolut fel tillfälle, och naruto ush vad hemska fillersen var i den första serien.

 

Hoppade över typ 100 avsnitt där i naruto fillers fyfan.

 

Men är de filler nu i bleach ? jag tycker de verkar skit bra fast de hoppar lite väl mycket.

 

Zanpakuto befrielsen är fillers ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...