Hoppa till innehåll
Anime.se

Mac


riyu
 Share

Rekommenderade inlägg

Har länge velat ha en Mac nu, men inte riktigt vilken modell jag ska köpa. Jag ska främst använda den till grafik, 3D-program, Photoshop, After Effects osv. Om det blir en laptop så är en extern skärm ett måste.

 

Såg precis att det kommit en ny iMac, med 27"-skärm som ser väldigt intressant ut. Quad-core-modellen lär ju vara mycket snabbare än high-end 15" MBP, som jag funderade på förut?

 

Har några allmäna frågor också som jag hoppas någon Mac-användare kan svara på.

 

Kan man byta språk i OS:et hur som helst?

Har hört att hårdvaran strular ibland - är AppleCare Plan ett måste?

 

Kommer säkert på fler frågor sen, nu måste jag sova!

 

Tyckte att det här var mer en allmän fråga än en datorspelsfråga. Flyttat.

--Sceleris

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

- Kan man byta språk i OS:et hur som helst?

- Har hört att hårdvaran strular ibland - är AppleCare Plan ett måste?

- Ja.

- Det är samma kinesiska hårdvara som i alla andra datorer så ditt behov av en försäkring avgörs helt av din försiktighet och din plånbok. En stationär dator borde klara sig utmärkt.

 

27"-iMac är deras enda privatanvändarmodell som överhuvudtaget har någorlunda moderna komponenter. Jag har själv använt MBP och iMac G3 för de program du nämner, enligt min erfarenhet borde du satsa på en Mac Pro eller en vanlig dator med högre prestanda för halva priset. OS X är inte den gudagåva den sägs vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, tack. Har läst på lite nu, både gott och ont om nya iMac. Det är (troligen) inte förrän i april jag ska skaffa en. Förhoppningsvis har det kommit en ny, bättre då.

 

Kan quota någon från Apple Insider, som jag nog får hålla med:

I mean such a wasted beautiful screen:

 

1.) No Blu-Ray

2.) No HDMI for external Blu-Ray device.

3.) Ancient low definition iSight camera.

4.) No TV tuner.

 

I will wait for Generation II.

Note I haven't even mentioned matte.

 

 

Om man köper med standardkomponenterna, kan man lätt uppgradera komponenter senare ifall man skulle vilja? Måste man skicka in den till Apple eller kan man göra det själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag förstått det så är Ram-minnet det enda du kan uppgradera själv (kanske hårddisken), det gäller nog alla mac:ar utom Mac Pro där tror jag man kan göra en del andra uppgraderingar/förändringar själv fast man är nog fortfarande väldigt begränsad OS X måste ha drivrutiner till komponenten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt tips innan du köper till någon extra garanti är att kolla upp vad din hemförsäkring täcker.

 

Kolla också vad Apples ordinarie garantiservice täcker. Ett år är en självklarhet, men vad som gäller för andra-tredje årets reklamationsrätt skiljer sig ordentligt från tillverkare till tillverkare. Vissa godkänner precis alla fel medan andra har satt i system att neka varenda reklamationsbegäran. Det blir nog lite svårt att kolla upp eftersom jag tvekar till att Apples support vill/kan lämna ut sådan information, men att kolla runt på forum kan vara värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...