Hoppa till innehåll
Anime.se

Betala med cash


Igyou_Hime
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har kollat runt lite på olika sidor och att betala med cash verkar ganska vanligt, men jag förstår inte riktigt hur och vad man ska göra. Här är en beskrivning från en sida:

 

Cash :

-You will be notified the HKD equivalent amount in advance.

-Please keep the bank receipt as your own record, we will verify the payment through online banking.

 

 

är det någon som har tidigare erfarenheter av detta och som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det där är något för den inhemska marknaden i USA. Där är cash-betalningar via post ganska vanligt.
Är det vanligt att man betalar med kontanter i Hongkong-dollar ("HKD equivalent amount") i Amerika?
Please keep the bank receipt as your own record' date=' we will verify the payment through online banking.[/quote']Låter snarare som att de vill att man för över pengar till deras bankkonto. Tänk på att banker är bra på att ta ut höga avgifter både för att skicka och för att ta emot pengar om man betalar till utlandet (och framför allt om man betalar till konton utanför EU: japanska banker tar ofta ut hundratals kronor för att ta emot pengar). Tvivlar på att butiken är särskilt pigg på att betala den avgift som butikens bank tar ut för att ta emot pengarna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det där är något för den inhemska marknaden i USA. Där är cash-betalningar via post ganska vanligt.

____

har du handlat från J-xyz någon gång? jag fattar inte riktigt det där med att betala via bank, kan jag som SEB kund gå in där och säga att de ska sätta in pengar på ett tex. amerikanskt konto? och vad ska jag lämna för referenser så att företaget jag sätter in pengarna på vet att de är från mig, eller får alla en individuell kod, likt OCR här?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag fattar inte riktigt det där med att betala via bank, kan jag som SEB kund gå in där och säga att de ska sätta in pengar på ett tex. amerikanskt konto?
Ja. Men det är förmodligen billigare att göra det över nätet istället. Jag skickar pengar till utlandet lite då och då (med Nordea).
och vad ska jag lämna för referenser så att företaget jag sätter in pengarna på vet att de är från mig, eller får alla en individuell kod, likt OCR här?
I Amerika verkar de bara använda checkar, så OCR-nummer är nog inte aktuella eftersom betalningsmottagaren förmodligen vägrar att uppge sitt kontonummer. Om du skickar pengar till ett utländskt konto, finns det ett fält som heter "meddelande" där du kan skriva in OCR-nummer eller motsvarande. Om man handlar på Ebay, brukar mottagaren vilja ha ens användarnamn i det fältet.

 

Tänk på att banköverföringar kan kosta en massa pengar, både för dig och för mottagaren! De priser som din bank uppger är bara för halva tjänsten: andra banker tar också ut avgifter, som din bank inte uppger för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag fattar inte riktigt det där med att betala via bank, kan jag som SEB kund gå in där och säga att de ska sätta in pengar på ett tex. amerikanskt konto?
Ja. Men det är förmodligen billigare att göra det över nätet istället. Jag skickar pengar till utlandet lite då och då (med Nordea).
och vad ska jag lämna för referenser så att företaget jag sätter in pengarna på vet att de är från mig, eller får alla en individuell kod, likt OCR här?
I Amerika verkar de bara använda checkar, så OCR-nummer är nog inte aktuella eftersom betalningsmottagaren förmodligen vägrar att uppge sitt kontonummer. Om du skickar pengar till ett utländskt konto, finns det ett fält som heter "meddelande" där du kan skriva in OCR-nummer eller motsvarande. Om man handlar på Ebay, brukar mottagaren vilja ha ens användarnamn i det fältet.

 

Tänk på att banköverföringar kan kosta en massa pengar, både för dig och för mottagaren! De priser som din bank uppger är bara för halva tjänsten: andra banker tar också ut avgifter, som din bank inte uppger för dig.

____

problemet för mig är att jag inte har paypal... och sidan jag kollat in den jag namngav tar bara kredit kort med paypal... jag ahr tillgång till vanligt kredit kort endast. görs det inga gruppbeställningar här^^?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, Paypal är en tjänst där du registrerar dig och skriver in ditt kreditkortsnummer. Sen gör du köpen via ditt Paypal. De fungerar som en mellanhand så att risken för bedrägerier minskar, tvister löses genom dem etc.

Så det är bara att registrera dig, tuta och köra!

 

https://www.paypal.com/se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan sätta in pengar på ett Paypal-konto via bankgiro också. Har aldrig testat det själv, men om man loggar in på sitt konto står det att man kan göra det. När du väl fått in pengarna där, kan du betala med dem via Paypal. Nackdelen är att du förmodligen måste girera pengarna till Paypal några dagar innan du kan beställa sakerna.

 

På grund av EU-regler är det numera oftast gratis att skicka betalningar i euro från Sverige till de EU-länder som har infört euro som valuta. Skickar du pengar i andra valutor, eller till andra länder, kan priset bli väldigt högt.

 

Exempel: Nordea till japansk bank:

Nordeas avgift: 30 kr (redovisas endast för dig)

Japanska bankens avgift: vanligtvis 2500-4000 yen (redovisas endast för mottagaren, avgiftens storlek beror på vilken bank det ska till)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du handlar med din mors kreditkort är det förmodligen ett MasterCard eller Visa? Jag är ganska säker på att den butik du syftar på låter dig pröjsa med kort...

___

hon har ett mastercard, och nej, affären jag nämnde vill ha kredit kort länkat till paypal...dessvärre...

 

Om jag inte minns helt fel tillhandahåller tjänsten att kunna betala med kort till ett paypalkonto, alltså att du betalar med kort (precis som vanligt, utan paypalkonto) till deras paypalkonto. Fast det är iofs upp till försäljaren att avgöra om man vill använda den tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du handlar med din mors kreditkort är det förmodligen ett MasterCard eller Visa? Jag är ganska säker på att den butik du syftar på låter dig pröjsa med kort...

___

hon har ett mastercard, och nej, affären jag nämnde vill ha kredit kort länkat till paypal...dessvärre...

 

Om jag inte minns helt fel tillhandahåller tjänsten att kunna betala med kort till ett paypalkonto, alltså att du betalar med kort (precis som vanligt, utan paypalkonto) till deras paypalkonto. Fast det är iofs upp till försäljaren att avgöra om man vill använda den tjänsten.

___

ska kolla det, tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...