Hoppa till innehåll
Anime.se

Mangacaféfrågor


Kyonu
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett Skolarbete om företag

jag och en kompis har iden att skapa en Manga cafe som ska innehålla även

tv spel, karoke, cosplay, frågesport och osv

 

så om någon är snäll "eller så många som möligt " kan svara på dom här frågerna för att få aning vad folk tycker och vill ha och annat

 

Hur mycket manga och anime köper du per år?

 

Anime= skriv nummer här

 

Manga= skriv nummer här

 

 

hur mycket manga/anime läser/tittar du på varje vecka?

 

 

vilka Manga/anime tittar du på?

 

 

vilka är dina favorit manga/anime serier?

 

 

Tycker du arcade spel skulle skaffas till ett cafe?

 

 

om cafet ska ha Event vad har ni för ider man kan ha mer än cosplay och tv spels tävlingar?

 

 

om ni har frågor eller ider kan ni adda mig på msn bob_andg@hotmail.com

 

Tack

 

MvH

Kyonu

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ganska oexakta frågor måste jag säga, men jag ska göra mitt bästa.

 

Hur mycket manga och anime köper du per år?

Anime: Rätt så mycket. Det kan variera ordentligt från månad till månad; de senaste åren har jag varit riktigt köpglad och införskaffat kanske runt 50-100 avsnitt per studiebidrag (bara 39 den här månaden dock). Så per år... kanske 750-800 avsnitt i snitt?

 

Manga: Jag plockar upp One Piece och Naruto när det kommer nya volymer, men annars har jag varit mindre aktiv att plocka på mig från SF-bokhandelns hyllor, av den enkla anledningen att jag har en hög oläst manga liggandes hemma. Ofta slutar det dock med att jag impulsköper, så jag skulle säga att det blir kanske upp till 50 till 100 om året, beroende på om jag bestämmer mig för att börja samla nya serier.

 

 

Hur mycket manga/anime läser/tittar du på varje vecka?

Anime: Beror på hur mycket jag har att göra i skolväg och hur mycket som finns tillgängligt för mig. Det har hänt att jag gått igenom veckan utan att titta på mer en ett avsnitt eller två, och andra veckor har jag sträcktittat närmare hundra avsnitt. Normalt sätt blir det dock inte mer än 4-5 avsnitt om dagen, ibland upp till 8 eller 12 (har plöjt igenom 26-avsnittare på en sittning förut, men det är väldigt ovanligt) så för att ge dig ett konkret nummer... 20-30 avsnitt en lugn vecka.

 

Manga: Alldeles för lite. Jag är en sån som generellt föredrar animerat framför vanliga serier, men manga utgör fortfarande en stor del av mitt intresse, och visst läser jag en bok eller två i veckan. Men som sagt, det beror på tillgängligheten och ork, så det blir oftast inte mer än kanske 5-10 böcker i veckan. Något jag hoppas kunna ändra på.

 

 

Vilka Manga/anime tittar du på?

Menar som vi håller igång just nu, eller sånt vilken sort vi tittar på? Själv tittar jag på i princip allt, dock helst inte haremserier och/eller anime baserat på dating-spel.

Anime: Jag har nyligen inköpt Ghost in the shell: Stand Alone Complex, båda säsongerna, som jag smått börjat titta på, jag ser också på de första DVDerna av One Piece som jag köpte. Annars följer jag Sasameki Koto (som mer och mer släpper mitt intresse) och Fairy Tale (som utöver musiken inte imponerar ett dugg), och jag är fortfarande inne i min pilgrimsfärd att se igenom alla avsnitt av Pokemon på japanska.

 

Manga: Jag började läsa Fullmetal Alchemist, men kom av mig. Sedan började jag läsa mer av Mästerdetektiven Conan, men kom av mig. One Piece of Naruto följer jag dock som sagt ganska duktigt så fort volymerna kommer ut.

 

 

Vilka är dina favorit manga/anime serier?

Anime: .hack//SIGN, Azumanga Daioh och Trigun är alla mästerverk i min bok.

 

Manga: One Piece, förmodligen. Det är den jag samlat på längst, och har högst nostalgiskt värde till. En blandning som inte förekommer alltför ofta. Fullmetal Alchemist och Yotsuba ligger också varmt på hjärtat.

 

 

Tycker du arcade spel skulle skaffas till ett cafe?

Visst, men i ett separat rum i såfall, för det skulle nog låta ganska mycket om dem. Nu har jag dock aldrig varit på ett äkta Manga-kafé, så jag vet inte hur mycket ljud det är meningen att det ska vara.

 

 

Om cafet ska ha Event vad har ni för ider man kan ha mer än cosplay och tv spels tävlingar?

Animevisningar? Hyr dit en projektor och spela upp de första avsnitten av ett antal serier, eller helt enkelt visa en film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur mycket manga och anime köper du per år?

Anime

Inte mycket

 

Manga

35 volymer, typ... på två år... eller så

 

 

hur mycket manga/anime läser/tittar du på varje vecka?

Anime

Ett avsnitt eller två, kanske...

 

Manga

en volym kanske, om jag har en.

 

 

vilka Manga/anime tittar du på?

Anime

Tittar på det mesta, inga speciella serier. Däremot följer jag ju baseboll-serien Major slaviskt, men det är nog det enda.

 

Manga

Tja... mest komedi eller typisk shojo, det är i allafall det som jag läst hittils.

 

 

vilka är dina favorit manga/anime serier?

Jag har nog inga "favoriter" i den meningen, men kudos till Majors animeadaption som inte bara lyckas blanda sport och drama på ett mästerligt vis, utan som dessutom lyckas hålla sig intressant efter lång tid.

 

 

Tycker du arcade spel skulle skaffas till ett cafe?

Arkadspel är ett måste, ja. TV-, och datorspel kan man spela hemma!

 

 

om cafet ska ha Event vad har ni för ider man kan ha mer än cosplay och tv spels tävlingar?

Event som är aktuella, det är det enda jag kan tipsa om. Tävla med spel som nyss kommit ut, eller skall komma ut (om ni kan fixa det). Håll visningar av nya filmer och. Cosplaytävlingar skulle jag dock starkt avråda från, dock av personliga anledningar.

 

 

OBS: PERSONLIGA ÅSIKTER!

Jag är lite konfunderad av er idé som sådan. Ni skall öppna ett "mangacafé", idén är jättebra och det kan finnas en marknad... OM ni öppnar tämligen centralt i en storstad. Däremot lite fundersam till det innehåll ni vill ha... ni skall ha ett mangacafé med TV-spel, karaoke... visst, helt normalt.... men cosplay och frågesport? Hur menar ni där? Skall ni ha en stor jättesamling av kostymer i olika storlekar som man kan testa? Frågesport går ju under evenemang eller som en löpande tävling, men att ha det bland de huvudsakliga dragplåstren...

 

Mitt bästa förslag är helt enkelt det att, eftersom det är ett mangacafé, köpa in tonvis av manga! Och då menar vi verkligen mängder. Hyllrader efter hyllrader. Sedan är inte heller enklare förtäring att förglömma, för det är ju ett café trots allt ;)

 

Datorer bör ju finnas för att leka på nätet eller kanske spela lite lättare spel (inte så att det blir ett IT-café dock). En TV- i ett separat hörn (eller eget filmrum) där man kan visa filmer och anime. Sist men inte minst är inredning och belysning också viktigt.

 

Berätta gärna mer om idén, jag är intresserad =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikari no Hohenheim:

jag vet att frågerna är litte duhh haha men jag har använding av det för att dom första frågerna är om att det säljs ju dåligt om svensk manga nu och då har ju manga/anime intresset bara försvunnit helt plösligt, då när svensk manga var stort hörde man ju nästan över allt "oh har du hör om den nya mangan?" eller "har du hört att det finns japanska böcker som kallas manga ska börja läsa sånt" men sen dess det såldes dåligt hör jag ingeting så vad jag ville veta med dom första frågerna är om hur mycket folk köper egentligen. "ska försöka skriva bättre nästa gång kanske skrev oklart nu med"

 

Klibbnisse:

jag nämnde inte så mycket ider från cafet så många saker du sa har vi tänk om som text skaffa massor av manga. men många ider som vi inte har tänkt på ^^ *tack*

men om cosplayen var att folk skulle komma med egna cosplay kläder som dom har sytt själva "eller som köper". min kompis är ju inte jätte manga intressrad så han vill ha nåt till i cafet så han la in catering som skulle ge oss extra pengar då och håller allt mer igång och catering ska ha tema som buffie, vanlig svensk mat, china och osv. servitörer och Servitriser för göra det roliga

Tjejer ska ha Maiden kläder haha

killarna försöker vi komma på ider än

 

tack för att ni har svarat på frågerna ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...