Hoppa till innehåll
Anime.se

Vintersäsongen 2010


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Vi tar farväl av 2009 och går in i det nya decenniumet för att förhoppningsvis få minst lika kvalitativ underhållning. Men börjar det nya decenniet bra då?

 

Här finns listan för serierna som ska börja nu till vintersäsongen, men för folk som känner att de vill ha lite mer fakta kring de nya serierna som ska starta har jag gjort ett försök här nedanför. Håll till godo.

 

Baka to Test to Shoukanjuu

baka.png

Studio: SILVER LINK

Orginal: Novell

Startar: 6/1

 

Uppdelade klasser där man rankar från A till F. Där F-klassen är för de mindre smarta. För att kunna se vilka som är smarta så har man test för att se vart folk hör hemma. Dagen då testet ska tas så är Mizuki Himeji, en av de smartaste på skolan, sjuk och missar därför testet och blir nedflyttad till F-klassen. Där huserar redan idioten Akihisa Yoshii och hans kamrat sedan tidigare skolår, Yuji Sakamoto.

 

Efter att själv bara ha sett på trailern samt läst lite om serien så är väl inte förhoppningarna på serien skyhöga direkt. Men det här är för det en serie som man nog lätt kan se på utan att få allt för mycket huvudvärk av skulle jag tro. Gillar man serier som man bara kan slappna av och kanske små le till så tror nog jag att den här kan vara något för en.

 

Chu-Bra!!

chuubra.png

Studio: ZEXCS

Orginal: Manga

Startar: 4/1

 

Bilden säger väl allt om vad serien kan tänkas handla om. Men för att göra en kort historia kortare så handlar den om tjejen Nayu som älskar kvinnliga underkläder. Hon startar därför en klubb för alla som är som henne.

 

Ja den här kommer nog inte få allt för många tittare skulle jag tippa på, åtminstone inte från det här forumet. Jag ska nog ge den ett avsnitt eller två för att se om den har något annat att bjuda på än massa pantsu-shots.

 

 

Cobra The Animation

cobra.png

Studio: Magic Bus

Orginal: Manga

Startar: 2/1

 

30 års jubileum och då är det dags för Cobra att få sig en nyversion. Mangan som den här serien är byggd på kom alltså för trettio år sedan och handlar om rymdpiraten Cobra som raderar sitt minne för att glömma sitt förflutna.

Jag är inte det minsta bekant med den här serien så att göra någon slags rekommendation till någon är svårt att göra. Men med tanke på att det är en slags actionserie så är chanserna stora att den kan komma att tilltala många, samt att den nu fått sig en upp putsning i animationen kan även det hjälpa till för folk som inte tål 80-tals animation.

 

 

vampire-bund.png

Studio: SHAFT

Orginal: Manga

Startar: 7/1

 

Jag får tacka Boda här som introducerade mangan till mig för ett tag sedan. Tyvärr har jag dock inte läst mer än 2 volymer än så länge vilket är lite konstigt med tanke på att det här är en serie som verkligen tilltalar mig. Serien handlar om vampyrprincessan Mina Tepes och hennes livvakt Akria Kaburagi. Mangan är rätt så rå och mörk av sig och SHAFT verkar inte ändra på det speciellt något om man ser till trailern. Serien känns på förhand som en riktigt lyckad historia. Det ändå som jag blir lite ledsen över är att den bara är på 12 avsnitt. Jag hoppas att de inte ödslar någon som helst tid på massa oviktiga saker utan ger oss full action från början till slut.

 

c20090709_durarara_01_cs1w1_528x640.png

Studio: Brain's Base

Orginal: Novell

Startar: 7/1

 

Från skaparen av Baccano! kommer nu en ny lite vriden historia med vad som ser ut att vara lätt inspirerad av den huvudlösa ryttarens historia. Om man kommer ihåg Baccano! så kommer man säkert ihåg hur de hoppade hela tiden mellan de olika karaktärerna som var med i handlingen. Jag tror nästan att det är något som man kommer fortsätta med i den här serien i och med att det är även samma produktionsbolag, Brains Base, som gjorde Baccano! som ger sig på den här. Förväntningarna är rätt så stora ändå med tanke på vilka skaparna är samt att bilder och trailers som har dykt upp inte gör en besviken. Den här serien är nog det starkaste serien för vintersäsongen skulle jag tro och rekommenderar folk som inte sett Baccano! att även ta en titt på den serien innan.

 

 

hana.png

Studio: GAINAX

Orginal: Manga

Startar: 10/1

 

GAINAX är tillbaka med en adaption på en manga. Anzu, Koume och Hiiragi går alla på förskolan och livet leker skulle man kunna tro. Men att få den uppmärksamhet som man vill ha är kanske inte alltid den lättaste. Flickorna gör allt i sin makt för att få deras fröken, Tsuchida, uppmärksamhet vilket tyvärr inte är så lätt.

Serien verkar vara en bra mycket mer mildare version på Kodomo no Jikan och gulligare dessutom. Just det här med gulligheten kanske avskräcker många vilket jag nog tror inte riktigt kommer vara fallet för den här serien. Men vad vet jag egentligen då jag inte alls är bekant med mangan så ska jag inte skriva för mycket heller. Att det även är GAINAX som producerar serien gör att förväntningarna stiger något.

 

Hidamari Sketch×??? (Hoshimittsu)

hida.png

Studio: SHAFT

Orginal: Anime original

Startar: 7/1

 

Ytterligare en SHAFT-serie och den här har ett par år nu på nacken. Jag själv har inte sett mer än ett par avsnitt av första säsongen och har inte följt den sedan dess. För folk som undrar så handlar serien om ett kompisgäng på fyra tjejer som går på en konstskola. Jag tror att om man är sugen på att se på den här serien men inte orkar se om från början så är nog det inga större problem. I och med att det är en serie som handlar om flickornas vardagliga liv så är den nog inte speciellt tung i sin handling, så hoppa in och ta en titt om du känner för något lätt. Jag funderar på att ge den här säsongen en chans, vem vet kanske att man gillar den så pass mycket att man kommer se om de tidigare säsongerna.

 

kata.png

Studio: WHITE FOX

Orginal: Novell

Startar: 25/1

 

För alla som älskar svärd kommer här kanske ett riktigt actionpackat paket. Yasuri Shichika och hans syster Nanami bor på ön Fushou. En dag kommer en den kvinnliga samurai generalen Togame och beordrar Yasuri Shichika att ge sig ut och hitta de tolv heliga svärd som den legendariska svärdsmeden Shikizaki Kiki än gång skapat.

Den här serien intresserar mig riktigt mycket. Först och främst så är det här en serie från skaparen av Bakemonogatari, det är dock inte SHAFT som ni ser som kommer stå för productionen här, och för det andra så är sändningen lite speciell. Novellerna som kom, kom ut en gång i månaden under ett års tid, alltså tolv månader. Serien är tänkt att komma ut i samma takt och kommer därför bara ha ett avsnitt per månad och kommer därför inte sändas klart förens i december månad då även animen bara ska vara på 12 avsnitt, hur långa avsnitten är är dock oklar för mig i skrivande stund. Musik kompositören Iwasaki Taku är även med under det här produktionen, vilket kan kanske kan glädja alla TTGL-fantaster då han även var med och skapade den episka musik som finns med där.

 

Ladies versus Butlers!

lady.png

Studio: XEBEC

Orginal: Novell

Startar: 5/1

 

Hino Akiharu förlorade sina föräldrar när han var liten och började därför att bo med sin farbror. Men eftersom hans farbror bara är ute efter hans pengar, som föräldrarna lämnade kvar, lämnar han därför sin farbrors hem för att söka lyckan på annat håll. Han blir antagen till en skola för betjänter och hushållerskor. Det som ställer till problem för Akiharu är att han ser ut som en riktig buse, vilket inte är så mottagligt bland klasskamraterna.

Serien ser på förhand ut att vara lika blek som Chu-Bra och Baka to Test to Shoukanjuu. Men även den här serien är säkert en sådan som man kan följa med lätthet en gång i veckan. Jag saknar även lite Hayate no Gotoku så det ska bli skoj att se en ny liknande serie.

 

Nodame Cantabile Finale

nodame-1.png

Studio: J.C. STAFF

Orginal: Manga

Startar: 14/1

 

Serien handlar om Nodame och hennes, till en början, skolkamrat Chiaki och intresset om att skapa och spela musik. Är man inte bekant med serien sedan tidigare säsonger är nog inte det här något som kommer att intressera en.

Så dags för Nodame att säga adjö med den här sista avslutande serien, eller? Titeln säger väl så men man kan aldrig vara säker känns det som. Men i vilket fall som helst så har åtminstone jag sett fram emot den här säsongen. Frankrike delen var alldeles för kort i min mening och hade lätt kunnat täcka en säsong på 20+ avsnitt som första. Att även den här sista säsongen bara kommer att vara på 11 avsnitt är lite hjärtskärande, men jag hoppas på att de gör något riktigt bra av de 11 sista avsnitten.

 

Omamori Himari

Omari.png

Studio: ZEXCS

Orginal: Novell

Startar: 6/1

 

Kryddvargen tog slut i höstas och vi väntar med spänning på fortsättningen. Så för att fylla tomrummet något har vi här en ny serie med Ami Koshimizu som återigen tar sig ann en roll som kan liknas med Horos. Fast den här gången är det åt katt hållet. Detta borde kanske räcka som dragningskraft för många men för andra som vill veta mer så skriver jag lite snabbt vad den även handlar om.

Yuuto förlorade sina föräldrar när han var liten och har levt ensam, med undantag för att hans barndomsvän kommit över och tagit hand om honom, tills dess att han fyller 16 år. På dagen då han fyller 16 år så kommer flickan Himari från ingenstans. Yuuto får dock mer problem då Himari inte är en vanlig tjej utan är en slags kattflicka. Ett stort problem eftersom att Yuuto är allergisk mot just katter.

Nyan Kois lite mer action fyllda version.

 

 

Ookami kakushi

[Ookami.png

Studio: AIC

Orginal: PSP Visuel novell

Startar: 7/1

 

Från bland annat skaparen av Higurashi kommer nu här en adaption på PSP-spelet med samma namn. Att skaparen till Higurashi är inblandad kan man kanske känna igen i den inledning som har beskrivits.

Hiroshi Kuzumi är en 16 årig pojke som precis flyttat ut till den lilla byn Jogamachi som liger rätt så långt in i bergen och har därför sitt egen lilla idyll där. Byn är uppdelad av en liten flod mellan det gamla Jogamachi och det nya. Kuzumi blir varnad om att inte röra sig i närheten av den äldre delen av byn där mystiska saker händer.

En serie som på förhand låter riktigt intressant, frågan är dock bara om man kommer känna sig lika lurad som man blev med ChäoS;HEAd och 11eyes, inte för att jag tror det men jag håller tillbaka på förhoppningarna något den här gången.

 

Seikon no Qwaser

quasar.png

Studio: Taki Corporation

Orginal: Manga

Startar: 9/1

 

Är man den som inte gillar naket så kanske att man kan strunta i det här. Jag har läst några kapitel av mangan och vad jag vill minnas så var inte den lika öppen med nakenheten som animen verkar vara, åtminstone enligt trailern. Handlingen är rätt så simpel till en början där en ung pojke mer eller mindre dyker upp från ingenstans och slåss mot en religiös grupp. För att kunna slåss som en Qwaser, som nu pojken är, måste man få kraft från bröstmjölk av allt. Serien känns väldigt, meh, och jag tror inte att den kommer bjuda på nå speciellt bra handling eller karaktärer utan fokusera mest på...ptja. Kolla in Ikkitousen eller Queen's Blade så fattar ni.

 

Sora no Woto

sora.png

Studio: A-1 Pictures

Orginal: Anime original

Startar: 4/1

 

Det nya projektet Anime no Chikara där man inriktar sig på att skapa anime originala historier, ett riktigt bra projekt i min mening.

Här kommer vi dock få något som liknar K-ON på utsidan. Serien handlar om flickan Kanata Sorami som en dag får en trumpet från en kvinnlig militär. För att nyttja trumpeten och lära sig spela på den ansöker Sorami till militärens musikavdelning.

Serien är dock inte skapad av KyoAni som gjorde K-ON utan av sina kollegor på A-1. Har man sett Kannagi så förstår man att det här kan komma att kännas nästan exakt som K-ON, men jag låter det hela vara osagt. Jag ser dock fram emot den här serien just på grund av att den verkar likna K-ON, en serie som jag verkligen gillade stundtals.

 

Detta är då inte ALLA serier som kommer att starta utan jag har valt att skriva och ta upp de serier som jag tror folk här på forumet är mest intresserade av. Mer kommer dock komma i form av en Gundam-OVA i februari samt en långfilm. Även Haruhi kommer att komma tillbaka i februari i form av en långfilm, något som kanske kan lindra de sår som uppstod i sommras när vi fick lida av en ändlösa åttan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cobra The Animation

30 års jubileum och då är det dags för Cobra att få sig en nyversion. Mangan som den här serien är byggd på kom alltså för trettio år sedan och handlar om rymdpiraten Cobra som raderar sitt mine för att glömma sitt förflutna.

Ahh, det var den andra mangan jag någonsin läste (första var Lone Wolf and Cub)

Jag har tom kvar tidningarna:

 

dsc0988cobrafram.th.jpg dsc0989cobrainne.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där Anime no Chikara-projektet hade jag inte hört talas om förut. Det måste jag kolla upp. Mitt intresse för mangaadaptioner är ju trots allt ganska svagt, eftersom det är sällan jag tycker att de överträffar originalverket. Dessutom gillar jag A-1, de har gjort bra grejer förut.

 

I övrigt ser Durarara!! intressant ut. Katanagatari skulle jag vilja känna mig intresserad av pga den tjusiga visuella stilen, men trailern dödade min entusiasm. Berättelsen känns ganska generisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag planerat se över vintern är:

 

Durarara låter riktigt spännande. Inte sett baccano och har inte planerat göra det på ett tag heller, men det jag hört om den gör durarara tämligen attraktiv.

 

Bund har jag nyligen beställt de volymer jag inte har, så kommer antagligen kunna följa animen. 12 avsnitt låter ju heller inte mycket.

 

Sora no Woto intresserade mig i stort sett endast för att den är original work. Att man hör "K-On" överallt är lite avskräckande. Inte för att jag tyckte illa om K-On, men för att jag förväntat mig något någorlunda allvarligt. Ska åtminstone ge den en chans.

 

Ookami Kakushi såg jag en trailer av. Verkar cool :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...