Hoppa till innehåll
Anime.se

New Dominion Tank Police


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Masamune Shirows

New Dominion Tank Police

 

TGeudXcfY.jpg

Produktionsår: 1993

Avsnitt: OVA 6 delar

Studio: J.C. Staff

Genre: Action, Sci-Fi, Komedi, Stridsvagnspoliser, Awesomeness. Masamune Shirow!

 

Det finns inte många namn i animé- och mangavärlden som är så stora och respekterade som Masamune Shirow.

Hans största verk är utan tvekan Ghost In The Shell, men han gjorde faktiskt grejer innan GITS också. Ett sådant exempel är New Dominion Tank Police.

Uppföljaren till OVA-serien med nästan samma namn.

 

NOCXeqEiB.jpg

Handling

Dethär kalaset utspelar sig i Newport city. En jättestad med miljontals invånare, giftiga smog-stormar och poliser i stridsvagnar!

Jajjemen, ni läste rätt!

I en stad där det begås ett mord var 30:e sekund och ett terrorattentat var 25:e minut, har man inte ridande poliser för att hantra kravallerna, utan tungt bestyckade pansarvagnar! Potentialen för övervåld, galenskaper och komik är enorm och det tar inte många sekunder innan man får se en motorcyklist jagas rakt igenom ett begravningsfölje, av en stridsvagn med tjutande sirener, tätt följt av en fullständig demolering av civila byggnader.

 

Vi får följa den energiska tösen Leona Ozaki och hennes partner Al i deras vardag som stridsvagnspoliser, i den jämförelsevis föråldrade lilla tanken Bonaparte.

Det är även fullt av andra intressanta karaktärer, som det skjutglada befälet Brenten. Den gormande och ständigt arga polischefen. Datanörden Four-eyes, kallad så pga sina fula glasögon. De sexiga pumasystrarna vilka är androida glädjeflickor i kattöronformat, med en talang för att alltid vara på rätt plats vid fel tillfälle.

 

Serien har en jäkla fart hela vägen igenom och de har lyckats väldigt bra med att återskapa den speciella känslan från mangan.

Dess enda brist är enligt min mening att den är för kort.

 

Må så vara att ni inte får se några uppskirt-vinklar eller studsande bröst i denhär. Men ni får se stridsvagnar rulla ut till ljudet av Wagner!

VuGHRbgLu.jpg

 

Missa inte heller seriens föregångare från 1988.

http://www.animenewsnetwork.com/video/71/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite borde jag skämmas för att jag faktiskt inte sett på uppföljaren till en av de serier som jag själv håller mycket varmt om hjärtat.

Efter att ha sett på trailern vart jag också påmind om hur mycket jag älskade

till första serien. Tack.

En serie helt klart som innehåller en hel del galenskaper och som varje man eller kvinna bör se om man tycker att man gillar action med lite humor. Stridsvagnarna är hur grymma som helst förresten och borde räcka för alla mecha galningar.

 

Tack för denna påminnelse Ashaz.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...