Hoppa till innehåll
Anime.se

Studera i Fukuoka, Japan


Rathan
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej kära forumiter!

 

Jag är i full gång att starta upp en egen verksamhet då jag står i direkt kontakt med en skola i Japan just nu.

 

Skulle behöva er hjälp, ni som varit i Japan, funderar på att åka dit eller rent av bara har ett intresse av landet i helhet som studieplats.

 

Vad känner ni är viktigast för er att få information om just angående en studieresa till Japan på språkskola? Nämn gärna precis vad som helst som intresserar er. Allt som skulle få er att känna er trygga är viktigt och inga punkter är på något sätt löjliga.

 

Om det dessutom finns någon här på forumet som skulle vilja åka till Fukuoka i Japan, där jag själv bott och studerat, så skulle jag väldigt gärna hjälpa till med hela den punkten. Hojta till även om ni bara vill ha lite information!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågor som lätt kommer upp tror jag är

 

Är skolan CSN-berättigad?

Hur går visum-processen till från ansökan till ankomsten i Japan? Även information av vad som är viktigt att göra så snart som möjligt efter ankomsten (gaijin-kort, hälsoförsäkring, registrering hos ambassaden, mobiltelefon, m.m.).

Vilka tider på dagen går man i skolan? Hur långa och hur många är loven?

Hur hittar man bostad? Tips/råd angående allt mellan enklare gästhus där man inte behöver tänka på så mycket till att bygga egen villa.

Många verkar oroliga att allt är dyrt. Ta med exempel både på mat man köper in ofta vad det kostar i Sverige och i Japan, och på eventuella aktiviteter man kan tänkas vilja göra.

Vad finns det för möjligheter till fortsatta studier, på universitet och så kallade senmongakko?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hej, Riyu!

 

Tackar för din feedback!

 

Jag noterar givetvis allt då jag är i full gång att skapa en enkel men ändå innehållsrik guide. Allt ifrån start med pappersarbete till själva resan.

 

Om du eller någon annan har mer eller faktiskt är nyfikna på att åka till Fukuoka för att studera Japanska är ni merän välkomna att hojta till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som det kan bli lite intressant läsning! Hmm, personligen har jag ingen direkt feedback att ge men vore bra om du förklarade hur man kan leva billigt i Japan o.dyl. Ge gärna exempel på egna erfarenheter från din vistelse där - sådant är alltid kul att ta del av.

 

Lycka till med guiden och hoppas den blir bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...