Hoppa till innehåll
Anime.se

Se det här!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu har jag, på order av Scab, ägnat några väl valda timmar åt OAV:n Area 88 och väl valda var de. Det är en OAV som inte blir sämre av att åldras och presenterar många intressanta teman genom avsnittens gång; allt från romans till törsten av att vara en mördare. Snygga animationer, speciellt detaljerna i luftduellerna, och välskrivna karaktärer som oftast tjänar ett syfte. Det enda jag riktigt grämar mig över är att några delar av berättelsen kändes oavslutade och att slutet i sig saknade fullständighet. Det gäller att läsa mangan om man vill veta hur det gick.

 

Eftersom Kidaw inte har en animélista att gå efter så tar jag det näst bästa: profilbilden! Det ser ut som Orihara från Durarara!!, därför beordrar jag (med hopp om att du inte sett den) att du ska se på Baccano! med tanke på att det är från samma författare och studio, samt att karaktärer från Baccano! dyker upp i Durarara!! på några hörn här och där.

 

Nästa på tur är jag.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har länge tänkt att göra en animélista, men har aldrig orkat riktigt.Baccano damp ner i min brevlåda för omkring en vecka sen och jag har redan sett den två gånger (tyvär voffe). Tycker serien är mycket bra och den finns på min top 10-lista.

Ska lägga upp en lista på allt jag sett innan jag ger nästa order.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 years later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Så det har alltså kommit till detta. För mer en vecka sen så gav Sceleris mig en vink om en animé jag skulle kunna få honom att titta på men jag tyckte att det var lite billigt så jag väntade på att någon annan skulle ge honom en serie men eftersom ingen verkar göra det så får det bli som det blir. Sceleris ska då se på Shiki för jag tycker att han ska ha lite mer spänning och mysterium i sitt liv.

 

Nu har jag äntligen, äntligen sett! Åtminstone sex avsnitt. Och, om ni minns reglerna, så ska man skriva om vad man sett här i tråden innan man får ge eller få ytterligare "order".

 

Så, Shiki, alltså. Anime från 2010, baserad på drygt ett årtionde äldre roman av Fuyumi Ono, som också skrev böckerna bakom Ghost Hunt (spökig exorcistanime) och den hyllade Twelve Kingdoms (episk "annan värld"-fantasyanime). Hennes make skrev boken bakom animeserien Another.

 

Serien handlar om en avlägsen, halvisolerad by, runt 1300 invånare, där folk börjat dö i en mystisk sjukdom, och man följer flera karaktärer som nystar i omständigheterna.

 

Jag kan inte säga att jag känner något särskilt inför serien så här långt (en fjärdedel in). Flera av karaktärerna är arslen, och så är tiden hos dem uppdelad. Det blir ganska distanserat. Serien kan jämföras och kontrasteras med Higurashi: en isolerad by där konstiga saker händer... men i Higurashi är det fokus på en kille och hans lilla grupp vänner. Det blir dem man bryr sig om.

 

Det är klart, det är lite annan ton på Higurashi. Där ska egentligen alla vara misstänksamma. I Shiki är det ingen av byborna som vet vad som pågår -- fast den nyinflyttade familjen är ju klart suspekt.

 

Vad jag gillat bäst hittills i Shiki är nog doktorn och hans undersökningar, för att det känns underbyggt i och med hans namedroppande av medicinska termer. (Fast det är ganska dumt att han inte tillkallade myndigheterna så fort indicierna för en sjukdom blev så stora. Nåja.)

 

Sex avsnitt in så ligger Shiki på ungefär 6/10, men jag ser vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu vill jag ha en order!

 

Jag sägeeeer... His & Her Circumstances! Det är en dramatisk och komisk romantisk serie från skaparna av Evangelion, en shojoanime med en presentation som ingen annan. Producerad 1998 så är den inte purfärsk, och jag själv har inte sett den på nästan 15 år, men jag minns den med värme. Så jag låter dig ta reda på om jag minns fel. B)

 

Ett varningens ord om du råkar gilla serien: den har inget riktigt slut. Det brukar tillskrivas ett bråk mellan originaltecknaren och animeskaparna. Storyn fortsätter i mangan.

 

 

 

Så, nu är jag redo för order! (Kom ihåg att om man har något osett/orapporterat som man fått order om i tråden, så får man inte ge order åt andra.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...