Hoppa till innehåll
Anime.se

Regler för Hiragana och Katakana i namn ?


Seriiko
 Share

Rekommenderade inlägg

När man skriver ett namn på japanska finns det någon regel att man ska använda Hiragana eller Katakana ?

Kan man blanda dom hur som helst eller ?

 

Här hemma har jag en bok med Katakana och Hiragana tecken i, ( inte en bok som är på japanska, utan en bok som lär en tecknen :) ), men i den säger dom inte när man ska använda de olika tecknen.

 

Ett annat problem jag upptäckte när jag skulle försöka skriva mitt namn , var att mitt efternamn inte funkar för att de inte finns tecken för de bokstäverna. Men då "ändrade" jag mitt efternamn till:

"Arusokoggu", (Ahlskog).

För att få till det med tecknen, kan man göra så ?

 

För att sammanfatta det hela..

 

När ska man använda Hiragana och Katakana i namn ?

 

Får jag "ändra" mitt namn på det sättet jag gjort ?

 

Jag vill gärna lära mig att skriva mitt namn på japanska, tacksam för svar :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Det kan vara ett jäkla meck alltså, speciellt när det finns två olika stavningar som passar lika bra och man inte kan bestämma sig för vilken man ska välja. I mitt fall: コスキ VS コシキ (Kosuki VS Koshiki) när man ska skriva "Koski" med katakana.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kan vara ett jäkla meck alltså, speciellt när det finns två olika stavningar som passar lika bra och man inte kan bestämma sig för vilken man ska välja. I mitt fall: コスキ VS コシキ (Kosuki VS Koshiki) när man ska skriva "Koski" med katakana.

Man kan alltid kolla hur andra med liknande namn får sina namn skrivna. Alla jag sett (på google) skriver コスキ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...