Hoppa till innehåll
Anime.se

Shintomöerna sprider sig


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har följt (?) Project Shrine Maiden sedan närfasenvardet, 2004? Typ precis när Imperishable Night (åttan) släpptes. Sen halkade jag ju av olika anledningar (inte bara en) ur animefandomvärlden någong gång kort efter och har ett ganska stort hål där mellan 2005 och nu. Visst, jag har märkt hur Toho-projektet har växt och så, jag upptäckte White Canvas 2004 och gillade att gå runt och botanisera bland Toho-produkter i fan-butiker i Akiba, ständigt fascinerad över saker som att "vafasen, har något gjort ett KORTSPEL!?" och mysa över att "tänk vad en enda mans hobbygrej kan skapa uppståndelse. Jag kände det lite som individens makt över… ja, över nåt. Storföretagens projektlanserade produkter eller något. Här fanns ett hemmagjort skjutspel som sålde fett mer än till och med Caves produkter (jaja, Cave är också jäkligt litet, men ändå). Jag skrockade när jag såg Toho-figurer förekomma i alkismangatecknaren Hideo Azumas dagboksmanga En deprimerad Hideo-dagbok.

 

2009 var jag aldrig i Japan och när jag lyckades ta mig dit 2010 rådde… Toho-anarki. Det hade ballat ur totalt, och jag menar TOTALT. Det första jag märkte var etablerade firmors plastfigurer. Som såldes på Animate. Man gick in i en spelhall och det fanns kranspel med Toho-mjukisar. Välsorterade animéprylsbutiker hade inte bara plyschdockor, utan gjutna metallsaker, resindockor och jagvetintevad. Samlarkortspelet Phantom MagicVision hade planscher överallt på Yellow Submarine. Toho var fasen överallt. Det hade definitivt gått ur "jäklar vad många fans som sitter och gör hemmabyggen!"-stadiet. (Jag fick faktiskt veta vad som hade hänt, eller i alla fall White Canvas' version av det, eftersom jag faktiskt känner ägaren lite).

 

Nåväl, det där var bara en lång introduktion till att vad jag egentligen hade tänkt att uttrycka var bara mitt "wow" över att det nu uppenbarligen spridit sig in i riktig animé. Visst, jag skulle inte bli förvånad om det drogs en Toho-släng i saker som Såsom blixten (Hayate-butlern ni vet, ursäkta min hobby att översätta varenda titel i hela världen), men när vindflöjeln i Sommarstorm (Natsu no Arashi) byttes ut till ett Marisa "yukkuri"-huvud, då hajade jag faktiskt till.

 

Picture1.jpg

 

Att jag bara snubblar över en sådan här måste innebära att det finns Toho-referenser all over the place numer. Några uppseendeväckande som ni märkt?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På Comiket 75 släppte några fans en Touhou-anime med professionella röstskådespelare, tyvärr är den dötrist om man förväntar sig spelens bullet hell. Det är snarare en vanlig dag i Hakureiskrinet och ungefär 20 sekunders action.

 

http://touhou.wikia.com/wiki/Musou_Kakyou:_A_Summer_Day%27s_Dream

 

Sedan dök denna upp häromdagen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=r57iMfmtwO8&hd=1

 

Vidare är ytterligare en inofficiell anime på gång:

 

http://www.animenewsnetwork.com/news/2010-09-24/touhou-project-anime-tenchou-get-anime-by-ufotable

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Häromåret släppte några fans en Touhou-anime med professionella röstskådespelare

 

Den känner jag till (köpte den) och den var helt lysande. Den SKA ju bara vara en vanlig dag i Hakurei helgedom. Idiotaction hade bara gjort folk sura. Nu handlade det ju om Sawashiro som Marisa, Tanaka som Sakuya och att Patchouli sa 'mogyu' och det var precis som det skulle. Det dåliga manuset och framförallt den inte allt för bra pulsen i animén gjorde den till en äkta Hemmagjort Produkt™.

 

Men, som sagt, det var en hemmagjord produkt. Jag undrar lite hur pass Toho har smält in i animé, helst fördolda sådana (alltså inte överpipade referenser i Hayate, som är meningen att man ska fatta) utan just en försynt kommentar i bakgrunden. Förvisso var Sommarstorm fullt av sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då det där huvudsakligen är en hyllning till Anime Tenchou så antar jag att det mest kommer vara han som går runt och träffar touhoukaraktärer och kanske någon referens till hur spelen fungerar. Fast ändå kul att det nåt såhär långt.

 

Några referenser i anime kan jag inte erinra mig att jag har sett så jag blev rätt paff av din bild, Zimeon. Det är intressant hur det har kunnat bli så sjukt stort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...