Hoppa till innehåll
Anime.se

Animekonfirmation


Thomas78
 Share

Rekommenderade inlägg

Anime-Konfirmation Anordnas av Svenska kyrkan

 

19 Juni – 9 Juli 2011

 

Under 3 veckor i juni/juli anordnas 3 veckors konfirmationsläsning med tema Anime.

 

Vi bor utanför Rimbo (5 mil norr om Stockholm) på en av våra lägergårdar. Under veckorna har vi konfirmationsläsning och på helgerna åker vi på utflykter. Den första helgen åker vi på konvent i Oslo (Desucon) och den andra helgen tillbringar vi på vår andra lägergård Lejdet där vi bara badar och tar de lugnt.

 

Den 9 juli är det konfirmation.

 

Exempel på hur en dag på lägret kommer vara:

Väckning, frukost och andakt

Konfirmationsundervisning

Lunch

Animevisning

Diskussionsgrupp

Middag

Fri aktivitet

Konfirmationsundervisning

Kvällsandakt

 

Konfirmationsläsningen är helt kostnadsfri

Vi har endast 30st platser så anmäl dig redan nu.

 

HEMSIDAN

www.konfacon.se

SISTA ANMÄLNINGSDAG ÄR DEN 20:E APRIL

HAR DU FRÅGOR REDAN NU SÅ KONTAKTA GÄRNA MIG

thomas.wiklund@svenskakyrkan.se

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja du, tyckte att det lät ganska festligt vid första ögonkastet, funderade lite smått på vad exakt en andakt som handlar om anime och inte om kristendom skulle innehålla, men sen såg jag svenska kyrkan-mailen i slutet på inlägget. Är själv en minst sagt ateistisk person så det här är nog inget för mig, vilket är synd, för sådana läger är ju allmänt kul (varit på några sådana tidigare i mitt liv, innan jag började på allvar med kritiskt tänkande), och det vore ju inte fel att åka på konvent, skulle vara en trevlig upplevelse.

 

Aja, även om jag själv inte vill ha någonting med er att göra så får jag väl gratulera till den bra idén, alltid trevligt med folk som utökar anime-communityn, får hoppas att det inte konverterar allt för många personer som ursprungligen åker dit för att det handlar om anime bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

funderade lite smått på vad exakt en andakt som handlar om anime och inte om kristendom skulle innehålla

Det är väl klart att andakten inte handlar om anime. Vidare är det nog ingen risk att ateister åker på konfirmation bara för att det visas anime där, en konfirmation handlar inte om konvertering utan är ett steg som de redan troende tar.

 

Själv undrar jag mest vad ni tänker visa.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjo, det är sant, finns ju de som konfirmerar sig för presenternas skull, men det är knappast någon målgrupp som jag ens skulle vilja ha i tanken om jag skulle organisera något sånt här, antingen så tar man tron på allvar eller så konfirmerar man sig inte alls om du frågar mig. Också nyfiken på vad som kan tänkas visas faktiskt, skulle ju vara intressant med något i stil med Neon Genesis Evangelion, trots att ha sett klart den mer än en gång så känns det lite tveksamt exakt på vilken sida den står, men den har helt klart med kristendom att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Också nyfiken på vad som kan tänkas visas faktiskt, skulle ju vara intressant med något i stil med Neon Genesis Evangelion, trots att ha sett klart den mer än en gång så känns det lite tveksamt exakt på vilken sida den står, men den har helt klart med kristendom att göra.

Njäe, i Evangelion är religionen bara ytlig: de tog in ord och begrepp från judisk mystik och en del kristen symbolik för att ge en visuell-narrativ egenhet, inte för att faktiskt säga något om specifika religioner. (Men visst, eftersom Evangelion kom i en tid då en del religiösa sekter var på frammarsch så kan man läsa in en del saker i det.)

 

Ett par japanska tecknade serier med uttalat kristet tema är däremot Superbook, Det flygande huset samt den eminenta Osamu Tezukas Bibelberättelser (återigen kraftduon Dezaki-Sugino).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animeserierna är ett sätt att påbörja diskussioner.

 

Death Note som exempel - Diskussioner om tex Dödsstraff, vem har rätt att ta livet av någon. Vad står det i bibeln om detta. Vad säger Jesus? Resonemang om detta utifrån karaktärena i serien? Hur tror ni dom resonerar? Vad är rätt och vad är fel? Finns det något rätt eller fel? Vem är ond? Vem är God? Kanske inte helt enkelt att svara på dessa frågor.

 

Detta är vad lektionerna på eftermiddagarna kommer handla om. Förmiddagarna kommer tillägnas Frälsarkransen som är ett radband. Där stenar i olika färger symboliserar vandringen genom livet och dess olika faser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Death Note alltså, där ser man. Diggar att ni ändå är så pass liberala med ämnet, kan säga att jag känner en del kristna som inte skulle vilja ha med serien att göra enbart pga att shinigamis ens omnämns. Sen det här med huvudpersonens gudskomplex och så, tycker att det verkar vara ett rätt bra serieval. Sen det där med att kristendom är dumheter behöver jag som tur är inte gå in på särskilt noga, det har A-lan redan gjort nog åt mig, vore ju dumt av mig att hetsa folkgrupp allt för mycket när jag knappt varit registrerad en dag. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...